Reklama

Toyota zmienia kierunek eksportu

Turecka filia Toyoty zwiększy w 2014 r. produkcję o 46 proc. do 150 tys. samochodów i zwiększy eksport do Afryki i na Bliski Wschód, bo w Europie zastój

Publikacja: 13.10.2013 17:36

Toyota zmienia kierunek eksportu

Foto: Bloomberg

Zakład spółki TMMT w Adapazari w północno-zachodniej Turcji może produkować 150 tys. sztuk rocznie, teraz wypuszcza modele Verso i nową Corollę i eksportuje je do 52 krajów. W przyszłym roku zwiększy produkcję wykorzystując pełne moce, głównie osobowych Corolli, które zaczął wytwarzać w czerwcu — poinformował prezes Orhan Ozer.

Spółka oczekuje, że centrala w Japonii zadecyduje do końca roku, czy uruchomić w Turcji produkcję nowego modelu, ale nie chciał podać więcej szczegółów.

Sektor motoryzacji w Turcji jest największym eksporterem, innymi producentami są spółki j. v. Oyak Renault, Ford Otosan i Tofas. Turecka Toyota chce zwiększyć eksport do Afryki Płn., na Bliski Wschód i do środkowej Azji, bo rynek w Europie ma najgorszy rok od 20 lat. — Nie widzę dużych szans na ożywienie w Europie w krótkim i średnim okresie. To stawia eksporterów w trudnej sytuacji — stwierdził Ozer. — W reakcji na to postanowiliśmy zająć się wymienionymi regionami, także innymi krajami afrykańskimi. Kierujemy tam auta Corolli.

Filia chce w tym roku wypuścić 67 tys. tych samochodów, głównie dla Rosji, Turcji i Izraela. — Kazachstan jest szybko rosnącym rynkiem, Rosja i Ukraina także. To bardzo atrakcyjne kraje, gdy spojrzeć na liczbę pojazdów na 1000 mieszkańców — dodaje. Ok. 90 proc. eksportu Verso trafia jednak nadal do Europy — do Niemiec, Francji i Hiszpanii.

Po 9 miesiącach turecki eksport samochodów zwiększył się o 12 proc. do 15,7 mld dolarów, w całym roku powinien dojść do 21-22 mld — wynika z danych organizacji eksporterów. Toyota zakłada, że na jej eksport przypadnie 86-88 proc. obrotów w tym roku. Po 9 miesiącach wyprodukowała 67 497 samochodów.

Reklama
Reklama

Lira turecka mocno osłabiła się w tym roku wobec dolara głównie z powodu obaw, że bank centralny USA zmniejszy bodźce w polityce walutowej, ale w ostatnich tygodniach wzmocniła się. Dla Ozera obecny kurs jest rozsądny. — W eksporcie jest to czynnik zwiększający naszą siłę konkurencyjną. Chwiejny kurs to najgorsza rzecz dla eksporterów. Kurs 1,9-2 lir za dolara pod koniec roku będzie pozytywny dla sektora motoryzacji w jego eksporcie. Szacuję, że w całym roku wyniesie 21 mld dolarów — mówi Ozer.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama