Globalny Ka Forda

Ford Motor zacznie w przyszłym roku produkcję samochodu małolitrażowego dla wschodzących rynków, najtrudniejszy test dla strategii prezesa Alana Mulally produkowania pojazdu dla całego świata

Publikacja: 16.11.2013 15:09

Globalny Ka Forda

Foto: Bloomberg

Członkowie kierownictwa koncernu, z przewodniczącym rady dyrektorów Billem Fordem uświetnili swą obecnością w zakładzie Forda w Camacari w Brazylii prezentację koncepcyjnej wersji globalnego hatchbacka, 4-drzwiowego Ka dla 5 osób, który będzie od 2014 r. produkowany w Brazylii. Stopniowo koncern będzie wprowadzać pojazd na inne wschodzące rynki, w tym w Chinach, gdzie coraz więcej rodzin stać na kupno pierwszego samochodu.

Kompakt Ka jest najmniejszym i najtańszym samochodem Forda, który po dostosowaniu awansuje do skali pojazdu globalnego i będzie rywalizować z pojazdami w segmencie sub-B. Koncern z Dearborn starał się od dawna zarabiać na tym rynku, który bardzo rośnie, a jednocześnie trwa na nim ostra konkurencja.

- Te pojazdy są dla nas ważne, bo chcemy wejść w tę strefę działalności, w której nie mieliśmy dużego udziału, a nie zarabialiśmy pieniędzy — stwierdził szef Forda na obie Ameryki, Joe Hinrichs. — Jeśli chce się rosnąć, zwłaszcza na rosnących wschodzących rynkach na świecie, to trzeba zacząć od takiego najtańszego samochodu rodzinnego — dodał.

Ford szacuje, że sprzedaż na świecie małych, tanich samochodów wzrośnie o 35 proc. w latach 2012-17, przewyższając spodziewany wzrost o 12 proc. całego sektora motoryzacji. Zdaniem koncernu, 44 proc. segmentu sub-B przypadnie na południową Azję i Amerykę Płd. Obecnie koncern oferuje tym rynkom Ka i Figo, produkowane na starszych, dopasowanych lokalnie płytach podłogowych, od których Ford stopniowo odchodzi.

Globalny Ka mający podzespoły i podwozie wspólne z Fiestą i kompaktową krzyżówką EcoSport będzie najnowszym sprawdzianem planu Mulally„ego „Jeden Ford". Strategia prezesa zmierza do zmniejszania kosztów koncernu poprzez projektowanie globalnych modeli, które można sprzedawać wszędzie, z niewielkimi zmianami dla lokalnych rynków. Strategia nawiązuje do Modelu T Henry Forda, który eksportowano na cały świat od 1913 r.

Pierwszym globalnym samochodem za kadencji Mulally"ego była w 2008 r Fiesta, ale zaprojektowanie równie małego i taniego samochodu jakim jest Ka było dużym wyzwaniem. Ford podglądał Maruti Suzuki India, Hyundaia i Kia Motors, starał się zrozumieć ich podejście do światowego rynku małych samochodów — stwierdził szef pionu finansów Bob Shanks.

Szefowie koncernu nie chcieli rozmawiać o cenach globalnego Ka, ale obecna wersja kosztuje w Brazylii 11-12 tys. dolarów w porównaniu z 17-26 tys. za Fiestę. Ka jest też w sprzedaży w Europie (powstaje w Tychach) i w Ameryce Płd.

Globalny Ka będzie rywalizować z VW Polo, Fiatem Uno i Chevroletem Onix. W desce rozdzielczej nie będzie ekranu dotykowego, ale uchwyt dla smartfona, co pozwoli kierowcy korzystać z nawigacji i innych zastosowań. — Na tych rynkach ludzie nie wydadzą 1000 dolarów za nawigację, ale niemal wszyscy mają smartforny — wyjaśnił Hinrichs.

Członkowie kierownictwa koncernu, z przewodniczącym rady dyrektorów Billem Fordem uświetnili swą obecnością w zakładzie Forda w Camacari w Brazylii prezentację koncepcyjnej wersji globalnego hatchbacka, 4-drzwiowego Ka dla 5 osób, który będzie od 2014 r. produkowany w Brazylii. Stopniowo koncern będzie wprowadzać pojazd na inne wschodzące rynki, w tym w Chinach, gdzie coraz więcej rodzin stać na kupno pierwszego samochodu.

Kompakt Ka jest najmniejszym i najtańszym samochodem Forda, który po dostosowaniu awansuje do skali pojazdu globalnego i będzie rywalizować z pojazdami w segmencie sub-B. Koncern z Dearborn starał się od dawna zarabiać na tym rynku, który bardzo rośnie, a jednocześnie trwa na nim ostra konkurencja.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne