Audi odstaje w technologii od rywali

Od lat 70. producent luksusowych aut działał zgodnie z halsem „Vorsprung durch Technik" (Rozwój przez technikę), ale pojawiają się oznaki, że zapomina o tym.

Publikacja: 25.11.2013 09:48

Wydatki na prace badawczo-rozwojowe Audi, firmy istniejącej od 81 lat wyniosły w 2012 r. niecałe trzy czwarte BMW i jeszcze mniej Daimlera. W czasie gdy BMW ogłasza szumnie nową serię „i" samochodów elektrycznych, a Mercedes zyskuje pełne zachwytu oceny swych nowych kompaktowych modeli CLA i GLA, firmie z Ingolstadt grozi opinia „opóźnionego w rozwoju" w sektorze, w którym innowacje decydują o liczbie klientów.

- Już męczy mnie ciągle ten sam grill — stwierdził Stefan Reimann, szef od public relations patrząc na przód nowego kompaktu A3 w berlińskim salonie. — BMW i Mercedes wydają mi się bardziej postępowe. Najwyższy czas, aby Audi trzymał się swego hasła.

Stawka jest wysoka. Po 9 miesiącach Audi zapewniła ponad 40 proc. zysku Volkswagena - 8,6 mld euro, a zasadnicze znaczenie ma finansowanie ekspansji największej w Europie grupy samochodowej, bo chce prześcignąć GM i Toyotę i do 2018 r. stać się największa na świecie. Każde osłabienie Audi może zwiększyć wątpliwości co do strategii VW, bo niektórzy analitycy już zastanawiają się, czy nowa metoda produkowania polegająca na ponoszeniu wspólnie kosztów przez wszystkie marki grupy da spodziewane rezultaty i czy dość obniżyła ceny, aby zwiększyć udział rynkowy w Europie.

Z wierzchu wszystko wygląda w porządku. Audi zwiększyła dwukrotnie w ostatniej dekadzie liczbę modeli i sprzedaż, zmniejszyła dystans do lidera BMW, który po 10 miesiącach dostarczył rekordową liczbę 1,35 mln aut, a Audi 1,31 mln. Marka, która w latach 80. wprowadziła jako pierwsza aluminiową karoserię i napęd na 4 koła Quattro szybko rozwija się na rosnących wschodzących rynkach, uruchamia nowe zakłady w Chinach, Meksyku i Brazylii.

Ale pojawiły się znaki, że nie ze wszystkim jest tak dobrze. Po 16 miesiącach Audi jest na trzecim miejscu pod względem prac R&D i firma matka niepokoi się, że ta marka spoczęła na laurach w czasie, gdy rywale rozwijają nowe technologie i modele.

Problem z modelami

Staje się to oczywiste, gdy zajrzeć pod maskę aut w salonach. Obserwatorzy wskazują, że flagowe auto A8 nie ma opcji hybrydowego napędu Mercedesa klasy S plug-in czy połautomatycznej funkcji prowadzenia w korku ulicznym. Odstawanie Audi jest najbardziej widoczne w najbardziej innowacyjnych modelach. Firma ma niewiele do pokazania np. wobec elektrycznych i3 i i8 BMW, w których użyto po raz pierwszy włókien węglowych, czy wobec nakładów Daimlera na wodorowe ogniwo paliwowe czy samochody kierowane komputerem.

- Stałe innowacje Mają absolutnie podstawowe znaczenie dla producentów segmentu luksusu — uważa partner Boston Consulting Group, Anderaas Maurer. — Jeśli klient uważa, że producent premium nie ma niczego nowego na warsztacie, to taka firma m problem.

Prace na sportowym A8 i subkompaktem A1 na baterie odłożono na półkę w ubiegłym roku, bo VW skupił się na hybrydach plug-in, co było ostrożniejszym podejściem w spełnieniu nowym unijnych norm emisji spalin. — Audi nie ma wizji przyszłości, podobnie jak zaangażowania w technologię — uważa szef firmy badawczej ISI z Londynu, Arndt Ellinghorst. — Mają niewiele do zaoferowania, jeśli chodzi o wyraźne przesłanie korporacyjne i żyją głównie dawnymi sukcesami.

Brak tego impetu widać też w prognozach. IHS Automotive przewiduje, że Mercedes prześcignie Audi w przyszłym roku w wielkości sprzedaży, po trzech latach zajmowania przez nią drugiego miejsca. Nikomu nie uda się do 2020 r. prześcignąć BMW.

Drenaż mózgów

Wzrost budżetu R&D Audi w 2012 r. o 16 proc. do 2,9 mld euro wobec 2010 r. okazał się nieduży wobec skoku o 43 proc do 4 mld w BMW czy o 14 proc. do 5,6 mld w Daimlerze. Danych tych nie można jednak porównywać bezpośrednio, bo Audi korzysta także z wydatków na R&D innych marek należących do grupy VW.

Audi odrzuca opinię, że traci swój nimb technologii, wskazując na hybrydy plug-in, stosowanie aluminium i kompozytów dla zmniejszenia ciężaru pojazdów. Mimo tego członkowie władz myślą jednak, że są problemy. Najnowszy szef od R&D w Audi, Ulrich Hackenberg wycofał niespodziewanie z salonu we Frankfurcie auto koncepcyjne i polecił inżynierom wsławić w nim hybrydowy system napędu.

Analityk w IHS z Frankfurtu, Christoph Stürmer twierdzi, że Audi cierpi na skutki drenażu mózgów z działów prezesa, badawczo-rozwojowego i głównego projektanta — wszyscy przeszli do marki VW w 2007 r. Dwa lata później do Porsche poszedł szef działu projektowania silników.

Dodanie marki luksusowych aut sportowych Porsche w 2012 r. do stajni VW takie przysporzyło problemów Audi. — W grę wchodzi pewna zazdrość — stwierdza anonimowo informator.

Aby poprawić pozycję Audi planuje odświeżenie sylwetek, tworzenie bardziej wyróżniających się, bardziej sportowych luksusowych modeli, zwiększenie lżejszych konstrukcji i zlikwidowanie luk w segmencie SUV poprzez zwiększenie liczby modeli z 46 do 60 Może być to trudne. IHS prognozuje, że sprzedaż najmniejszego A1 zmaleje o 16 proc. do 101 700 w 2018 r. z poziomu z 2012 r., podczas gdy sprzedaż BMW Mini wzrośnie o 3,1 proc. do 140 300. Z drugiej strony gamy, sprzedaż A8 wzrośnie o 19 proc. do 44 900, ale nowego Mercedesa klasy S o 22 proc. do 81 900, a BMW serii 7 o 30 proc. do 85 300.

Wydatki na prace badawczo-rozwojowe Audi, firmy istniejącej od 81 lat wyniosły w 2012 r. niecałe trzy czwarte BMW i jeszcze mniej Daimlera. W czasie gdy BMW ogłasza szumnie nową serię „i" samochodów elektrycznych, a Mercedes zyskuje pełne zachwytu oceny swych nowych kompaktowych modeli CLA i GLA, firmie z Ingolstadt grozi opinia „opóźnionego w rozwoju" w sektorze, w którym innowacje decydują o liczbie klientów.

- Już męczy mnie ciągle ten sam grill — stwierdził Stefan Reimann, szef od public relations patrząc na przód nowego kompaktu A3 w berlińskim salonie. — BMW i Mercedes wydają mi się bardziej postępowe. Najwyższy czas, aby Audi trzymał się swego hasła.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca