910 ciężarówek za 697 mln zł armia kupiła od Jelcza Komponenty

Ministerstwo obrony zamówiło w dolnośląskich w zakładach Jelcza-Komponenty 910 terenowych ciężarówek za 674 mln zł. To największe wojskowe zamówienie w polskiej firmie motoryzacyjnej od lat.

Publikacja: 02.12.2013 14:08

910 ciężarówek za 697 mln zł armia kupiła od Jelcza Komponenty

Foto: Fotorzepa, Maciej Piasta Mac Maciej Piasta

Podpisana w końcu  zeszłego tygodnia umowa z MON przesądza, że   nowe dwuosiowe ciężarówki z napędem na wszystkie koła będą wyposażone w silniki nowej generacji niemieckiego koncernu MTU.

MON i przemysł negocjują z MTU zakup licencji na całą rodzinę silników – technologie ma wdrażać w Polsce  centrum produkcji wojskowych napędów kierowane przez Wojskowe Zakładach Motoryzacyjne w Poznaniu. Program  swym doświadczeniem organizacyjnym i pieniędzmi wspiera Agencja Rozwoju Przemysłu.

Samochodowa zmiana warty

Ogromny jelczański kontrakt dla armii to zapowiedź , być może, kolejnych  inwestycji w rodzimym przemyśle samochodowym, bo wojsko szykuje się do wielkiej wymiany ciężarówek. W grę wchodzi kilka tysięcy pojazdów za prawie 3 mld złotych.

Beneficjentem najnowszej umowy, jest Huta Stalowa Wola, właściciel ciężarówkowej firmy z Laskowic.  Jelcz-Komponenty to militarna, była już, spółka-córka upadłego producenta samochodów należącego do Grupy Zasada. W kwietniu zeszłego roku kompletną fabrykę J-K od syndyka masy upadłości Jelcz SA  HSW kupiła za 16,2 mln zł.

W Jelczu wojsko zamówiło najpotrzebniejszy na pierwszej linii, terenowy wóz średniej ładowności, które zastąpi wysłużone stary- model 266 i 660. Pierwsze dostawy przewidziano w 2014 roku . Zakończenie realizacji  kontraktu nastąpi w 2018 r.

Nowe samochody mają być podstawowymi pojazdami do transportu żołnierzy, zaopatrzenia i armijnego sprzętu. Wstępne wymagania zakładają, że ciężarówki będą mieć ładowność około pięciu ton.

Wielki biznes HSW

Do polskiego przetargu, według ustaleń „Rz" szykowali się zagraniczni producenci , m.in. czeska Tatra, włoskie Iveco i niemiecki MAN, ale po analizach kontrakt  armia postanowiła negocjować  z jednym, rodzimym dostawcą. - Ponieważ szukamy prawdziwych koni roboczych dla wojska,  racjonalne wydaje się zamówienie pojazdów u jednego producenta. Wielkoseryjne zakupy pozawalają negocjować z dostawcą  korzystną cenę, tańsza jest potem obsługa i serwis przewidywany na całe dekady eksploatacji pojazdów –podkreśla Mateusz Multarzyński ekspert  Nowej Techniki Wojskowej.

W latach 1954-2008 zakłady w Jelczu wyprodukowały łącznie ok. ćwierć miliona ciężarówek i autobusów. W ostatnich latach dolnośląska fabryka dostarczała wzmocnionych , militarnych podwozi i ciężarówek przede wszystkim do podkarpackiego centrum broni artyleryjskiej HSW. Na pojazdach z Jelcza- Komponenty zabudowane są m in. wyrzutnie rakiet systemu Langusta a ciężarówki laskowickiej spółki towarzyszą  samobieżnym armato haubicom Krab.

Szansa dla Jelcza Komponenty

-W zeszłym roku sprzedaliśmy ponad sto wojskowych ciężarówek  o dużej ładowności , z silnikiem Iveco, w różnych specjalistycznych wersjach. 23 podwozia  odebrał norweski Kongsberg m.in. pod wyrzutnie morskich rakiet NSM – mówi Władysław Czubak prezes Jelcza – Komponenty.

Armia używa obecnie ponad 16 tys. ciężarówek. Większość z nich to stare samochody, wyprodukowane w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Ponad 13 tys. z nich to Stary 266 . Najwięcej wysłużonych ciężarówek mają Wojska Lądowe - 70 proc. ich aut ma ponad 30 lat. Tylko kilkaset samochodów to nowe pojazdy. Są to przede wszystkim ciężarówki Iveco i Mercedesy.

Podpisana w końcu  zeszłego tygodnia umowa z MON przesądza, że   nowe dwuosiowe ciężarówki z napędem na wszystkie koła będą wyposażone w silniki nowej generacji niemieckiego koncernu MTU.

MON i przemysł negocjują z MTU zakup licencji na całą rodzinę silników – technologie ma wdrażać w Polsce  centrum produkcji wojskowych napędów kierowane przez Wojskowe Zakładach Motoryzacyjne w Poznaniu. Program  swym doświadczeniem organizacyjnym i pieniędzmi wspiera Agencja Rozwoju Przemysłu.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca