504 kombi: francuski koń pociągowy w Afryce

Peugeot jako firma może mieć różne problemy, ale jeden z jego samochodowy doskonale sobie radzi na haniebnych drogach dawnych kolonii francuskich w zachodniej Afryce

Publikacja: 04.12.2013 18:08

Niezmordowany 504 kombi, pochodna limuzyny produkowana przez Peugeota od 1968 r.  pozostaje nadal głównym środkiem transportu transgranicznego w regionie. Miliony ludzi zależą od tych pojazdów, by odwiedzić krewnych albo przewieźć towary między Mauretanią, Senegalom, Mali, Burkina Faso i Gwineą.

Miejscowi właściciele taksówek  poszerzyli tył pojazdów, aby ułatwić wsiadanie i zwiększyć ładowność, dodali z tylu trzecia ławke, aby zabierać  więcej pasażerów - zwykle ośmiu plus kierowca.

Karoserię przyozdabiają naklejkami, ulubionymi maksymami (np. Chaque jour est une vie  - Każdy dzień to jak całe życie) czy wyznaniem wiary, czasem imionami "marabutów": religijnych przywódców danego kierowcy. Bagaże - a zdarzają się też żywe owce - trafiają na dach.

Podróż na dystansie 800 kilometrów kosztuje teraz około 20 euro od pasażera, a nieco więcej, jeśli ktoś chce siedzieć przy oknie albo przy kierowcy. - Nawet jeśli ludzie mówią, że to stary grat i nadaje się tylko na złom, to wystarczy tylko znaleźć odpowiednią część i już jest jak nowy - mówi Insa Diaw, 56-letni senegalski taksówkarz, który jeździ swym 504 od 2002 r.

Powszechny handel używanymi częściami zamiennymi z Francji i mnogość mechaników sprawia, że nawet w najbardziej odległych wioskach zachodniej Afryki można naprawić każdego 504 w ciągu godziny.

Przez prawie 40 lat, do połowy lat 00., samochód ten był montowany w Nigerii. W ostatniej dekadzie stracił na atrakcyjności wśród rosnącej klasy średniej w Afryce, dla której Land Cruiser Toyoty stał się symbolem takich samych aspiracji, jakim  dla Europejczyków jest Mercedes.

Land Cruiser jest mocno poza zasięgiem finansowym przeciętnego taksówkarza, którego dzienny utarg oznacza, że może kupić paliwo za dolara-dwa dolary w oczekiwaniu na następny kurs. - Ale powiem szczerze - dodaje Diaw - jeśli umiesz kierować 504, to dojedziesz nim tam, gdzie nie dojedzie terenówka,  z napędem na 4 koła.

Niezmordowany 504 kombi, pochodna limuzyny produkowana przez Peugeota od 1968 r.  pozostaje nadal głównym środkiem transportu transgranicznego w regionie. Miliony ludzi zależą od tych pojazdów, by odwiedzić krewnych albo przewieźć towary między Mauretanią, Senegalom, Mali, Burkina Faso i Gwineą.

Miejscowi właściciele taksówek  poszerzyli tył pojazdów, aby ułatwić wsiadanie i zwiększyć ładowność, dodali z tylu trzecia ławke, aby zabierać  więcej pasażerów - zwykle ośmiu plus kierowca.

Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji