Anita Błaszczak
Pozornie wydaje się to łatwe – wystarczy wybrać jakiś ważki społecznie cel (najlepiej jakiś rodzaj pomocy dla dzieci) i skrzyknąć pracowników. Co jednak zrobić, by nie było to tylko jednorazowe przedsięwzięcie, ale w miarę regularne, a najlepiej systematyczne działanie?
Marta Walkowska-Lipko, koordynator programu Wolontariat Pracowniczy w Stowarzyszeniu Centrum Wolontariatu, i Katarzyna Lorecka, kierownik ds. odpowiedzialności społecznej w Microsoft Polska oraz autorka książki „Wolontariat pracowniczy w praktyce", zwracają uwagę na zasady, które mogą ułatwić wdrożenia oraz rozwój firmowych programów pomocowych. Poniżej kilka rad na podstawie ich opinii:
Diagnoza chęci i oczekiwań pracowników
Wprowadzenie programu wolontariatu pracowniczego w Microsoft Polska poprzedziło kompleksowe badanie opinii i oczekiwań pracowników. Zdaniem Katarzyny Loreckiej takie badanie pomaga sprawdzić, czy ludzie chcą się angażować w akcje pomocowe oraz kogo i jak są gotowi wspierać. – Na tej podstawie można przygotować program najlepiej dostosowany do potrzeb lokalnego środowiska i zainteresowań pracowników – wyjaśnia Katarzyna Lorecka. Jak podkreśla, to ludzie współtworzą program, dlatego stale trzeba słuchać ich opinii zachęcając też do zgłaszania pomysłów.
Możliwość wyboru dla wolontariusza
Eksperci są tu zgodni – firmowy program wolontariatu powinien być tak zróżnicowany, by każdy pracownik chcący się zaangażować społecznie, znalazł dla siebie odpowiednią ofertę. – Trzeba umożliwiać ludziom działania realizowane z uwzględnieniem ich wiedzy, doświadczeń i pasji – podkreśla Marta Walkowska-Lipko. Część firm oddaje tu inicjatywę pracownikom, którzy (np. w konkursie) mogą zgłaszać własne projekty pomocowe realizowane przy wsparciu grantu z firmy. Z kolei przed wprowadzenie programu wolontariatu pracowniczego warto dać pracownikom okazję do spróbowania, na czym on polega. Jeśli jednak pilotaż ma zachęcić pracowników do wolontariatu, musi być bardzo starannie przygotowany. Począwszy od wyboru beneficjenta, któremu będą pomagać.