Jak poinformowano w czwartek w komunikacie, pod koniec roku przedstawiciele portu i Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisali cztery umowy o dofinansowaniu inwestycji w porcie w Gdyni.
Ponad 39 mln zł (50 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych) otrzyma port na przebudowę intermodalnego terminalu kolejowego. Całkowity koszt to około 96 mln zł. Prace budowlane będą realizowane w latach 2014-2015. Zakłada się, że inwestycja wpłynie na zwiększenie efektywności pracy terminalu oraz przyczyni się do zmniejszenia ruchu ciężkich pojazdów samochodowych na drogach (naczepy wraz z kontenerem przewożone będą koleją).
Poinformowano, że prawie 49 mln zł (około 81 proc. maksymalnej kwoty wydatków kwalifikowalnych) port w Gdyni otrzyma na przebudowę Nabrzeża Szwedzkiego oraz ponad 50 mln zł (około 85 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych) na zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego.
Inwestycje na Nabrzeżu Szwedzkim przewidują m.in. przebudowę nabrzeża portowego wraz z dostępem drogowo-kolejowym oraz budowę instalacji odbierającej ścieki ze statków. Inwestycja ma lepiej dostosować terminal do przewozów kolejowych.
W ramach zagospodarowania rejonu Nabrzeża Bułgarskiego w Porcie Gdynia powstaną nowe nabrzeża, drogi, plac manewrowo-składowy i infrastruktura sieciowa. Zaznaczono, że to jeden z najistotniejszych i najpoważniejszych - pod względem finansowym - projekt inwestycyjny gdyńskiego portu. Koszt całkowity przedsięwzięcia, które realizowane ma być do 2015 roku, przekracza 101 mln zł. Celem projektu jest zwiększenie możliwości przeładunkowych w zachodniej części portu.