Wkrótce przybędzie szybkich dróg

W tym roku w Polsce autostrady wydłużą się o 62 kilometry. O kolejne 192 kilometry urośnie również sieć dróg ekspresowych.

Publikacja: 24.01.2014 03:06

Wkrótce przybędzie szybkich dróg

Foto: Bloomberg

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zapowiada oddanie w tym roku do ruchu 312 kilometrów tras szybkiego ruchu. Będą to 62 kilometry autostrad, 192 kilometry dróg ekspresowych oraz 58 kilometrów tzw. głównych dróg przyspieszonego ruchu.

Do kluczowych należeć będą odcinki autostradowe. W II kwartale planowane jest oddanie kierowcom przeszło 19-kilometrowego odcinka autostrady A1 od węzła Włocławek Zachód do węzła Kowal. Będzie to oznaczało możliwość przejechania gotową już trasą od skrzyżowania autostrad A1 i A2 na północ od Łodzi aż do Trójmiasta.

Zobacz jak wygląda

program budowy dróg na 2014 r. (galeria).

Na tej samej autostradzie pod koniec I kwartału zakończy się naprawa mostu w Mszanie, co pozwoli kontynuować prace budowlane, aby później włączyć do ruchu odcinek o długości 7,5 kilometra od węzła Świerklany do Gorzyczek przy południowej granicy państwa. GDDKiA zakłada uruchomienie tego przygranicznego odcinka w okolicach wakacji.

Z kolei na autostradzie A6 w połowie tego roku oddany zostanie węzeł Tczewska pod Szczecinem.

Wymienią wykonawcę

Na autostradzie A4 na Podkarpaciu zakończy się budowa przeszło 34-kilometrowego fragmentu trasy między Tarnowem (węzeł Krzyż) a Dębicą Pustynia. Dzięki temu będzie można przejechać po A4 jednym ciągiem od granicy z Niemcami aż do Rzeszowa.

Gorzej z kolejnym fragmentem trasy. Wydłuży się realizacja odcinka Rzeszów – Jarosław, który zamknąłby całość prac na A4. W połowie stycznia GDDKiA mocno zniecierpliwiona rosnącymi opóźnieniami wypowiedziała umowę wykonawcy, czyli spółce Polimex-Mostostal.

– Nowy przetarg na dokończenie budowy zostanie rozpisany w połowie lutego – mówi rzecznik GDDKiA Jan Krynicki.

Odcinek jest już gotowy w niemal 70 proc. To sprawia, że szybkie wznowienie prac na tym 41-kilometrowym fragmencie trasy gwarantowałoby wykorzystanie przyznanych na budowę funduszy unijnych, a odcinek stałby się przejezdny w 2015 roku.

Podobne kłopoty wystąpiły z budową 40-kilometrowego odcinka autostrady A1 ze Strykowa do Tuszyna, także budowanego przez konsorcjum w składzie: Polimex-Mostostal, Doprastav, MSF Engenharia, MSF Polska. Biegnie przez powiaty: Stryków, Nowosolan, miasto Łódź, Andrespol, Brójce, Rzgów i Tuszyn.

Pierwotnie miał on być gotowy w połowie 2014 r. Ale GDDKiA rozwiązała umowę z powodu dużych opóźnień na budowie. Tu zrobiono do tej pory niewiele – prace są na etapie robót ziemnych. Zaawansowanie jest na poziomie ok. 10 proc. Tu też przetarg będzie rozpisany w połowie lutego. Od tego czasu musi minąć kilka miesięcy na dokończenie procedury i potem dwa lata na prace.

Niewiadomą są jeszcze plany dotyczące strategicznego odcinka autostrady A1 – od Piotrkowa do Częstochowy. Natomiast jeszcze w tym roku mają być rozpisane przetargi na obwodnicę Częstochowy oraz odcinek Częstochowa – Pyrzowice.

Dłuższe ekspresówki

Z dróg ekspresowych w tym roku znacznie wydłuży się S8. W I lub II kwartale gotowy będzie odcinek pod Łodzią, biegnący od Rzgowa do Łasku. We wrześniu zostanie otwarty 20-kilometrowy fragment Złoczew – Sieradz Południe, na przełomie września i października łącznik od węzła Sieradz Południe do drogi krajowej nr 12, a w październiku węzeł Walichnowy oraz odcinek Walichnowy – Złoczew o długości 19 kilometrów.

W połowie roku będzie można pojechać nowymi odcinkami drogi ekspresowej S17, będącej obwodnicą Lublina. Na II kwartał zaplanowano zakończenie prac na prawie 13-kilometrowym fragmencie od węzła Witosa do węzła Lubartów.

W tym samym czasie powinien być gotowy odcinek pomiędzy węzłami Lubartów i Dąbrowica, a w lipcu 12-kilometrowy kawałek od węzła Dąbrowica do węzła Bogucin.

Na trasie ekspresowej S3 drogowcy ukończą fragmenty między Gorzowem Wielkopolskim a Międzyrzeczem, na S5 – 30 kilometrów między Lesznem a Rawiczem.

Ruch wokół stolicy

Sporo dzieje się w rejonie Warszawy. Pod koniec grudnia kierowcy pojechali nowym odcinkiem trasy S8 Salomea – Opacz, który połączył Południową Obwodnicę Warszawy (POW) z Al. Jerozolimskimi oraz oddaną do użytkowania ul. Nowolazurową.

Oddano również do ruchu 11-kilometrowy odcinek trasy S8 od Radziejowic do granicy województwa mazowieckiego. Zakończona została także budowa wiaduktu nad torami PKP na trasie Warszawa – Poznań w ciągu ul. Gierdziejewskiego.

Kolejną nową inwestycją na Mazowszu będzie południowa nitka Mostu Grota – na jesieni ruch zostanie przełożony na południową część mostu, właśnie odbudowywaną, po czym rozpoczną się prace na nitce północnej. Przebudowa zakończy się do jesieni przyszłego roku.

Trwają prace nad dokończeniem budowy warszawskiego ringu. W grudniu zostały ogłoszone przetargi na projekt i budowę 18,5-km odcinka trasy S2, w ciągu której powstanie jeden z najdłuższych tuneli w Polsce, a także kolejnego mostu dla miasta o długości ok. 1,5 km z czterema pasami ruchu w obu kierunkach.

– Naszym celem jest oddanie Południowej Obwodnicy Warszawy najpóźniej w 2019 roku – zapowiada Łukasz Lendner, dyrektor mazowieckiego oddziału GDDKiA.

Trwa przetarg na budowę obwodnicy Marek, kolejnego odcinka stołecznej obwodnicy. Pod koniec ubiegłego roku wojewoda wydał zgodę na realizacje 2,2-kilometrowego odcinka od węzła Marki do węzła Drewnica.

Natomiast w ostatnich dniach grudnia warszawski oddział GDDKiA podpisał umowę na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do budowy dwupoziomowego węzła Lubelska, który połączy południową i wschodnią nitkę obwodnicy z planowaną autostradą A2. Trwają także przygotowania do ogłoszenia przetargu na prawie 5-kilometrowy odcinek trasy S17 Zakręt-Lubelska.

W dwóch przypadkach skrajnych fragmentów wschodniej części warszawskiego ringu GDDKiA działa na podstawie ważnej decyzji środowiskowej. Natomiast decyzję środowiskową na środkowy fragment o długości 14,5 kilometra wygasiła sama z uwagi na ustanowienie obszarów Natura 2000 i protesty mieszkańców.

1800 kilometrów w nowej unijnej perspektywie

Na koniec 2013 r. Polska miała niemal 1,5 tys. km autostrad oraz 1248 km dróg ekspresowych. W budowie i przebudowie jest obecnie ponad 420 km dróg krajowych. W przyszłym roku cała ich sieć wydłuży się o kolejne pół tysiąca kilometrów. Na podstawie funduszy z mijających siedmiu lat realizowane są projekty, z których prawie pół setki ma już podpisane umowy o dofinansowanie. Ich całkowity koszt przekracza 74 mld zł, w tym 46 mld zł to wkład unijny. Ponad 35 mld zł z tej kwoty zostało już przedstawione Komisji Europejskiej do refundacji. Natomiast kolejne inwestycje będą realizowane na podstawie funduszy w ramach nowego unijnego budżetu na lata 2014–2020. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już rozpisała bądź w najbliższym czasie rozpisze przetargi na ponad 700 km autostrad i dróg ekspresowych. Szacuje się, że w nowej perspektywie zostanie wybudowanych ok. 1,8 tys. km dróg. Przyspieszy budowa obwodnic wokół 11 miast. Będą realizowane w latach 2014–2020 i mają łącznie kosztować niemal 4,7 mld zł.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zapowiada oddanie w tym roku do ruchu 312 kilometrów tras szybkiego ruchu. Będą to 62 kilometry autostrad, 192 kilometry dróg ekspresowych oraz 58 kilometrów tzw. głównych dróg przyspieszonego ruchu.

Do kluczowych należeć będą odcinki autostradowe. W II kwartale planowane jest oddanie kierowcom przeszło 19-kilometrowego odcinka autostrady A1 od węzła Włocławek Zachód do węzła Kowal. Będzie to oznaczało możliwość przejechania gotową już trasą od skrzyżowania autostrad A1 i A2 na północ od Łodzi aż do Trójmiasta.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku