Miliard na walentynki

Święto nie jest w Polsce ?tak hucznie obchodzone jak w USA, ale dla wielu branż ?to sposób na zwiększenie obrotów.

Aktualizacja: 14.02.2014 18:08 Publikacja: 14.02.2014 02:00

Handlowcy starają się promować obchody walentynek. Dzisiaj ze wszystkich stron atakują nas czerwone serca i róże. Zdaniem 78 proc. Polaków to miły zwyczaj i dobra okazja, by powiedzieć bliskim o swoich uczuciach, wynika z badania przeprowadzonego przez program lojalnościowy PayBack. Jednak tylko co piąty badany wybierze się z tej okazji do restauracji, kina, klubu lub teatru. 57 proc. planuje spędzić walentynki w domu. To święto ma duże znaczenie tylko dla 14 proc. kobiet i 11 proc. mężczyzn. Jednak aż 85 proc. uważa, że to okazja do obdarowania kogoś bliskiego. Ale wielkich kwot nie chcą wydawać: 68 proc. wyłoży do 50 zł, 22 proc. – do 100 zł, a tylko co dziesiąty badany mocniej potrząśnie sakiewką. Mimo wszystko to dla handlowców dobry czas.

– W tym okresie obserwujemy z roku na rok coraz większe zainteresowanie klientów biżuterią i zegarkami. Z naszej perspektywy walentynki są dodatkowym impulsem do zakupów – mówi Helena Palej, rzecznik sieci Apart. – Przygotowujemy w tym czasie dodatkowe kolekcje biżuterii, np. z motywem serduszek. Organizujemy też dla klientów specjalny konkurs.

Jak podaje Groupon Polska, powołując się na ankietę przeprowadzoną wśród użytkowników serwisu, co drugi z nich okaże w tym dniu w sposób specjalny uczucia ukochanej osobie. Pozostali będą unikać w tym dniu wszystkiego, co czerwone, różowe albo przypomina kształtem serce.

– Tradycyjnie na przełomie stycznia i lutego obserwujemy wzmożone zainteresowanie ofertami restauracji z wyższej półki, zabiegami w salonach spa, weekendowymi wypadami do ciekawych miejsc w Polsce i za granicą. Oraz produktami, takimi jak kosmetyki, biżuteria czy elektronika – mówi Aniela Hejnowska, dyrektor zarządzająca Groupon Polska. Jak dodaje, przeciętny deklarowany budżet zarezerwowany na prezent dla ukochanej osoby to ok. 125 zł. Sądząc jednak po dobrej sprzedaży ofert turystycznych, w praktyce bywa on kilkakrotnie wyższy.

– Popularność kategorii erotyka w lutym pozwala przypuszczać, że to właśnie święto zakochanych jest inspiracją do niecodziennych, bardziej śmiałych zakupów. Obroty zwiększają się w przypadku niektórych grup produktów nawet o ponad 100 proc. w stosunku do innych miesięcy. Boom zakupowy w tym dziale przypada na 11 lutego – mówi Anna Tokarek z działu Komunikacji Korporacyjnej i PR Grupy Allegro.

Powodów do narzekań nie mają też dostawcy kwiatów. Największą popularnością cieszą się czerwone róże. – Kwiaciarnia nie może pozwolić sobie na to, aby zabrakło jej kwiatów na walentynki – mówi Andrzej Dąbrowski, właściciel grupy florystycznej Florand z Bolesławca.

– Ale gdy zamówi ich za dużo, to jest ryzyko, że zostanie z towarem. Wzmożony popyt trwa zaledwie dwa dni. Dlatego to trudny czas dla branży.

Marcin Cmok z zajmującej się importem kwiatów firmy Green Planet z Poznania wyjaśnia, że sprzedaż kwiatów rośnie w tym czasie w całej Europie, co przekłada się na znaczny wzrost cen. Czerwone róże z importu, jak i od polskich ogrodników, zaczynają drożeć już na początku lutego.

– Długa róża czerwona Red Naomi z importu w ciągu roku kosztuje w kwiaciarniach średnio 6,5–8 zł. Natomiast teraz jej hurtowe ceny sięgają 7–9 zł – mówi Andrzej Dąbrowski.

Polacy na walentynki mogą wydawać nawet ok. 1 mld zł, wynika z szacunków ekspertów. To nie jest wielka suma – nawet z okazji 1 listopada obroty są wyższe. W USA  rynek w tym roku szacowany jest na 17,3 mld dol. To nieznacznie mniej niż rok temu. Osoby chcące kupić z tej okazji prezenty wydają średnio 133,9 dol. Z kolei w Wielkiej Brytanii walentynkowy rynek szacowany jest na 1,5 mld funtów.

—Piotr Mazurkiewicz, bd

Handlowcy starają się promować obchody walentynek. Dzisiaj ze wszystkich stron atakują nas czerwone serca i róże. Zdaniem 78 proc. Polaków to miły zwyczaj i dobra okazja, by powiedzieć bliskim o swoich uczuciach, wynika z badania przeprowadzonego przez program lojalnościowy PayBack. Jednak tylko co piąty badany wybierze się z tej okazji do restauracji, kina, klubu lub teatru. 57 proc. planuje spędzić walentynki w domu. To święto ma duże znaczenie tylko dla 14 proc. kobiet i 11 proc. mężczyzn. Jednak aż 85 proc. uważa, że to okazja do obdarowania kogoś bliskiego. Ale wielkich kwot nie chcą wydawać: 68 proc. wyłoży do 50 zł, 22 proc. – do 100 zł, a tylko co dziesiąty badany mocniej potrząśnie sakiewką. Mimo wszystko to dla handlowców dobry czas.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca