Handlowcy starają się promować obchody walentynek. Dzisiaj ze wszystkich stron atakują nas czerwone serca i róże. Zdaniem 78 proc. Polaków to miły zwyczaj i dobra okazja, by powiedzieć bliskim o swoich uczuciach, wynika z badania przeprowadzonego przez program lojalnościowy PayBack. Jednak tylko co piąty badany wybierze się z tej okazji do restauracji, kina, klubu lub teatru. 57 proc. planuje spędzić walentynki w domu. To święto ma duże znaczenie tylko dla 14 proc. kobiet i 11 proc. mężczyzn. Jednak aż 85 proc. uważa, że to okazja do obdarowania kogoś bliskiego. Ale wielkich kwot nie chcą wydawać: 68 proc. wyłoży do 50 zł, 22 proc. – do 100 zł, a tylko co dziesiąty badany mocniej potrząśnie sakiewką. Mimo wszystko to dla handlowców dobry czas.
– W tym okresie obserwujemy z roku na rok coraz większe zainteresowanie klientów biżuterią i zegarkami. Z naszej perspektywy walentynki są dodatkowym impulsem do zakupów – mówi Helena Palej, rzecznik sieci Apart. – Przygotowujemy w tym czasie dodatkowe kolekcje biżuterii, np. z motywem serduszek. Organizujemy też dla klientów specjalny konkurs.
Jak podaje Groupon Polska, powołując się na ankietę przeprowadzoną wśród użytkowników serwisu, co drugi z nich okaże w tym dniu w sposób specjalny uczucia ukochanej osobie. Pozostali będą unikać w tym dniu wszystkiego, co czerwone, różowe albo przypomina kształtem serce.
– Tradycyjnie na przełomie stycznia i lutego obserwujemy wzmożone zainteresowanie ofertami restauracji z wyższej półki, zabiegami w salonach spa, weekendowymi wypadami do ciekawych miejsc w Polsce i za granicą. Oraz produktami, takimi jak kosmetyki, biżuteria czy elektronika – mówi Aniela Hejnowska, dyrektor zarządzająca Groupon Polska. Jak dodaje, przeciętny deklarowany budżet zarezerwowany na prezent dla ukochanej osoby to ok. 125 zł. Sądząc jednak po dobrej sprzedaży ofert turystycznych, w praktyce bywa on kilkakrotnie wyższy.
– Popularność kategorii erotyka w lutym pozwala przypuszczać, że to właśnie święto zakochanych jest inspiracją do niecodziennych, bardziej śmiałych zakupów. Obroty zwiększają się w przypadku niektórych grup produktów nawet o ponad 100 proc. w stosunku do innych miesięcy. Boom zakupowy w tym dziale przypada na 11 lutego – mówi Anna Tokarek z działu Komunikacji Korporacyjnej i PR Grupy Allegro.