Nowy czynnik chłodzący bezpieczny

Nowy czynnik chłodzący w motoryzacji, powód sporu Daimlera z Brukselą, nie stwarza poważnego zagrożenia dla bezpieczeństwa — ogłosiła Komisja Europejska ustalenia naukowców

Publikacja: 09.03.2014 13:21

Nowy czynnik chłodzący bezpieczny

Foto: Bloomberg

Komisja wszczęła postępowanie prawne przeciwko Niemcom z powodu odmawiania przez Daimlera zaprzestania korzystania ze starszego czynnika, który ma ponad 1000 razy większe zdolności zmian klimatu od dwutlenku węgla. Sugerowany nowy środek zastępczy R1234yf o skutkach porównywalnych do CO2 został opracowany przez amerykańskiego Honeywella we współpracy z DuPontem.

Daimler twierdzi, że nowy czynnik emituje trujący gaz podczas spalania i odmówił stosowania go, co oznaczało naruszenie unijnej ustawy nakazującej używanie przez nowe samochody czynnika chłodzącego zmieniającego klimat ponad 150 razy bardziej od dwutlenku węgla.

W ramach działań mających budować zaufanie Komisja zwróciła się do Połączonej Rady Badawczej JRC powołanej do przygotowywania dla polityków bezstronnych opinii naukowych o przeprowadzenie oceny R1234yf.

„Nie ma dowodów na poważne ryzyko stosowania tego czynnika w ruchomych systemach klimatyzacji w normalnych i możliwych do przewidzenia warunkach eksploatacyjnych"— stwierdza ostateczny raport owej rady.

Daimler zareagował oświadczeniem, że badanie naukowe było zbyt ograniczone. Producent samochodów dodał, że wybrał opcję opracowania systemów klimatyzacji, używających dwutlenku węgla jako czynnika chłodzącego. Może jednak minąć wiele lat, zanim takie systemy pojawią się.

Honeywell i DuPont przyjęły z oczywistym zadowoleniem werdykt JRC. Honeywell poinformował, że ponad 500 tys. samochodów używa już czynnika R1234yf, a do końca bieżącego roku ich liczba wzrośnie do ponad 2 mln.

Komisja wszczęła postępowanie prawne przeciwko Niemcom z powodu odmawiania przez Daimlera zaprzestania korzystania ze starszego czynnika, który ma ponad 1000 razy większe zdolności zmian klimatu od dwutlenku węgla. Sugerowany nowy środek zastępczy R1234yf o skutkach porównywalnych do CO2 został opracowany przez amerykańskiego Honeywella we współpracy z DuPontem.

Daimler twierdzi, że nowy czynnik emituje trujący gaz podczas spalania i odmówił stosowania go, co oznaczało naruszenie unijnej ustawy nakazującej używanie przez nowe samochody czynnika chłodzącego zmieniającego klimat ponad 150 razy bardziej od dwutlenku węgla.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki