Reklama
Rozwiń
Reklama

Nowy czynnik chłodzący bezpieczny

Nowy czynnik chłodzący w motoryzacji, powód sporu Daimlera z Brukselą, nie stwarza poważnego zagrożenia dla bezpieczeństwa — ogłosiła Komisja Europejska ustalenia naukowców

Publikacja: 09.03.2014 13:21

Nowy czynnik chłodzący bezpieczny

Foto: Bloomberg

Komisja wszczęła postępowanie prawne przeciwko Niemcom z powodu odmawiania przez Daimlera zaprzestania korzystania ze starszego czynnika, który ma ponad 1000 razy większe zdolności zmian klimatu od dwutlenku węgla. Sugerowany nowy środek zastępczy R1234yf o skutkach porównywalnych do CO2 został opracowany przez amerykańskiego Honeywella we współpracy z DuPontem.

Daimler twierdzi, że nowy czynnik emituje trujący gaz podczas spalania i odmówił stosowania go, co oznaczało naruszenie unijnej ustawy nakazującej używanie przez nowe samochody czynnika chłodzącego zmieniającego klimat ponad 150 razy bardziej od dwutlenku węgla.

W ramach działań mających budować zaufanie Komisja zwróciła się do Połączonej Rady Badawczej JRC powołanej do przygotowywania dla polityków bezstronnych opinii naukowych o przeprowadzenie oceny R1234yf.

„Nie ma dowodów na poważne ryzyko stosowania tego czynnika w ruchomych systemach klimatyzacji w normalnych i możliwych do przewidzenia warunkach eksploatacyjnych"— stwierdza ostateczny raport owej rady.

Daimler zareagował oświadczeniem, że badanie naukowe było zbyt ograniczone. Producent samochodów dodał, że wybrał opcję opracowania systemów klimatyzacji, używających dwutlenku węgla jako czynnika chłodzącego. Może jednak minąć wiele lat, zanim takie systemy pojawią się.

Reklama
Reklama

Honeywell i DuPont przyjęły z oczywistym zadowoleniem werdykt JRC. Honeywell poinformował, że ponad 500 tys. samochodów używa już czynnika R1234yf, a do końca bieżącego roku ich liczba wzrośnie do ponad 2 mln.

Komisja wszczęła postępowanie prawne przeciwko Niemcom z powodu odmawiania przez Daimlera zaprzestania korzystania ze starszego czynnika, który ma ponad 1000 razy większe zdolności zmian klimatu od dwutlenku węgla. Sugerowany nowy środek zastępczy R1234yf o skutkach porównywalnych do CO2 został opracowany przez amerykańskiego Honeywella we współpracy z DuPontem.

Daimler twierdzi, że nowy czynnik emituje trujący gaz podczas spalania i odmówił stosowania go, co oznaczało naruszenie unijnej ustawy nakazującej używanie przez nowe samochody czynnika chłodzącego zmieniającego klimat ponad 150 razy bardziej od dwutlenku węgla.

Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama