Reklama

Nowy czynnik chłodzący bezpieczny

Nowy czynnik chłodzący w motoryzacji, powód sporu Daimlera z Brukselą, nie stwarza poważnego zagrożenia dla bezpieczeństwa — ogłosiła Komisja Europejska ustalenia naukowców

Publikacja: 09.03.2014 13:21

Nowy czynnik chłodzący bezpieczny

Foto: Bloomberg

Komisja wszczęła postępowanie prawne przeciwko Niemcom z powodu odmawiania przez Daimlera zaprzestania korzystania ze starszego czynnika, który ma ponad 1000 razy większe zdolności zmian klimatu od dwutlenku węgla. Sugerowany nowy środek zastępczy R1234yf o skutkach porównywalnych do CO2 został opracowany przez amerykańskiego Honeywella we współpracy z DuPontem.

Daimler twierdzi, że nowy czynnik emituje trujący gaz podczas spalania i odmówił stosowania go, co oznaczało naruszenie unijnej ustawy nakazującej używanie przez nowe samochody czynnika chłodzącego zmieniającego klimat ponad 150 razy bardziej od dwutlenku węgla.

W ramach działań mających budować zaufanie Komisja zwróciła się do Połączonej Rady Badawczej JRC powołanej do przygotowywania dla polityków bezstronnych opinii naukowych o przeprowadzenie oceny R1234yf.

„Nie ma dowodów na poważne ryzyko stosowania tego czynnika w ruchomych systemach klimatyzacji w normalnych i możliwych do przewidzenia warunkach eksploatacyjnych"— stwierdza ostateczny raport owej rady.

Daimler zareagował oświadczeniem, że badanie naukowe było zbyt ograniczone. Producent samochodów dodał, że wybrał opcję opracowania systemów klimatyzacji, używających dwutlenku węgla jako czynnika chłodzącego. Może jednak minąć wiele lat, zanim takie systemy pojawią się.

Reklama
Reklama

Honeywell i DuPont przyjęły z oczywistym zadowoleniem werdykt JRC. Honeywell poinformował, że ponad 500 tys. samochodów używa już czynnika R1234yf, a do końca bieżącego roku ich liczba wzrośnie do ponad 2 mln.

Komisja wszczęła postępowanie prawne przeciwko Niemcom z powodu odmawiania przez Daimlera zaprzestania korzystania ze starszego czynnika, który ma ponad 1000 razy większe zdolności zmian klimatu od dwutlenku węgla. Sugerowany nowy środek zastępczy R1234yf o skutkach porównywalnych do CO2 został opracowany przez amerykańskiego Honeywella we współpracy z DuPontem.

Daimler twierdzi, że nowy czynnik emituje trujący gaz podczas spalania i odmówił stosowania go, co oznaczało naruszenie unijnej ustawy nakazującej używanie przez nowe samochody czynnika chłodzącego zmieniającego klimat ponad 150 razy bardziej od dwutlenku węgla.

Reklama
Biznes
Hyundai w ogniu napięć USA–Korea Płd. Fabryka w Georgii opóźniona przez akcję służb
Biznes
Zakupy systemów antydronowych, kłopoty niemieckiego eksportu i decyzja EBC
Biznes
Prezes Totalizatora Sportowego: Jest silne lobby, które chce znieść monopol państwa
Biznes
Elon Musk nie jest już najbogatszym człowiekiem świata. Jest nowy król bogactwa
Biznes
Rosyjskie drony nad Polską, strategia rozwoju do 2035 i IPO Smyka
Reklama
Reklama