Komisja wszczęła postępowanie prawne przeciwko Niemcom z powodu odmawiania przez Daimlera zaprzestania korzystania ze starszego czynnika, który ma ponad 1000 razy większe zdolności zmian klimatu od dwutlenku węgla. Sugerowany nowy środek zastępczy R1234yf o skutkach porównywalnych do CO2 został opracowany przez amerykańskiego Honeywella we współpracy z DuPontem.
Daimler twierdzi, że nowy czynnik emituje trujący gaz podczas spalania i odmówił stosowania go, co oznaczało naruszenie unijnej ustawy nakazującej używanie przez nowe samochody czynnika chłodzącego zmieniającego klimat ponad 150 razy bardziej od dwutlenku węgla.
W ramach działań mających budować zaufanie Komisja zwróciła się do Połączonej Rady Badawczej JRC powołanej do przygotowywania dla polityków bezstronnych opinii naukowych o przeprowadzenie oceny R1234yf.
„Nie ma dowodów na poważne ryzyko stosowania tego czynnika w ruchomych systemach klimatyzacji w normalnych i możliwych do przewidzenia warunkach eksploatacyjnych"— stwierdza ostateczny raport owej rady.
Daimler zareagował oświadczeniem, że badanie naukowe było zbyt ograniczone. Producent samochodów dodał, że wybrał opcję opracowania systemów klimatyzacji, używających dwutlenku węgla jako czynnika chłodzącego. Może jednak minąć wiele lat, zanim takie systemy pojawią się.