Z najnowszego opracowania dotyczącego integracji wewnętrznego rynku transportu drogowego wynika, że niemal jedna czwarta samochodów ciężarowych poruszających się każdego dnia po europejskich drogach jest pusta, ponieważ akurat wracają do bazy lub jadą po odbiór kolejnego ładunku. Autorzy raportu wskazują, że ten wynik można poprawić i tym sposobem ograniczyć  puste przebiegi i zwiększyć wydajność sektora, otwierając krajowe rynki transportu na konkurencję.

- Obecne zasady są szkodliwe dla europejskich przedsiębiorstw, mają niekorzystny wpływ na wszystkich użytkowników dróg i na środowisko. Potrzebujemy jasnych regulacji w tej branży, a jednocześnie musimy zagwarantować dobre warunki pracy dla kierowców. Mam nadzieję, że Komisja w nowym składzie będzie kontynuować działania w tym kierunku – wskazuje Siim Kallas, wiceprzewodniczący  Komisji Europejskiej.

Pomysł komisji na poprawę obecnej sytuacji opiera się na większej skuteczności oraz spójności egzekwowania obowiązujących przepisów. Bruksela chce pomóc krajom członkowskim, poprzez przygotowanie bardziej precyzyjnych przepisów , które obecnie są różnie rozumiane, interpretowane i wdrażane w państwach członkowskich.

Sektor transportowy Unii Europejskiej to ogromny biznes, który rok rocznie wypracowuje miliardy euro. Komisja przypomina, że Prawie trzy czwarte (72 proc.) transportu lądowego towarów we Wspólnocie odbywa się po drogach. Branża generuje obroty rzędu 300 mld euro rocznie, a jego wkład w PKB wynosi ok. 2 proc. Działalność w sektorze prowadzi ok. 600 000 przedsiębiorstw, wiele z nich to MŚP. Firmy te zatrudniają prawie 3 mln osób.