VW chce też produkować w krajach ASEAN

Volkswagen dołączył do grona zachodnich firm samochodowych, które chcą korzystać z szybkiego rozwoju gospodarczego Azji Płd.-Wsch. i konkurować tam z Japończykami

Publikacja: 15.04.2014 16:55

Niemcy planują rozpoczęcie  działalności w krajach ASEAN, które są jedną z pozostałych nielicznych białych plam w sieci ponad 100 ośrodków produkcji VW na świecie. Volkswagen wystąpił o zezwolenie na budowę swej pierwszej fabryki w Tajlandii, aby skorzystać z ulg podatkowych, które zachęciły Forda i GM do inwestowania w tym kraju.

Volkswagen montuje obecnie trzy modele w Malezji wspólnie z miejscowym partnerem DRB-Hicom. O jego planach w Tajlandii podała jako pierwsza agencja Bloomberga, następnie Reutera, ale Niemcy odmówili skomentowania tego.

Producenci samochodów w Europie i USA podążają śladem Toyoty i Nissana, które oferują niedrogie i ekonomiczne w eksploatacji pojazdy, przeznaczone na rynki o rosnącym popycie i wykwalifikowanej sile roboczej.

Rynki samochodowe w Azji Płd.-Wsch, na których dominują Japończycy, mają większe perspektywy wzrostu od Europy, obu Ameryk, a nawet Chin, gdzie impet maleje. - Europejczycy pomijali od dawna region ASEAN - uważa szef Ośrodka Zarządzania Motoryzacją spod Kolonii, Stefan Bratzel - To jest bezpośredni atak na Japończyków. Miejscowa produkcja musi być konkurencyjna w tym atrakcyjnym regionie.

Sprzedaż nowych samochodów w Indonezji, Malezji, Filipinach, Singapurze, Tajlandii i Wietnamem może wzrosnąć o 35 proc. do 3,16 mln do 2020 r. z 2,34 mln w ubiegłym roku - szacuje firma IHS Automotive. Indonezja wyprzedzi w ciągu 5 lat Chiny dynamiką rynku, która wyniesie 48 proc. wobec 41 proc. - ocenia IHS.

Program zachęt

Volkswagen chce uczestniczyć w programie rządu Tajlandii, przewidującym ulgi podatkowe i inne zachęty dla firm samochodowych, jeśli  osiągną wskazaną wielkość produkcji małych, oszczędnych pojazdów. Ostateczne decyzje, kto na tym skorzysta jeszcze nie zapadły.

Posunięcie VW ma na celu prześcignięcie Japończyków, którzy inwestowali w Tajlandii od dziesięcioleci i uczynili z tego kraju ośrodek produkcji na eksport. Kontrolują także 80 proc. miejscowego rynku, największego w tej części Azji.

Region ASEAN może stać się w przyszłości także rynkiem  pierwszego taniego samochodu Volkswagena, który Niemcy chcą  oferować - uważa Bratzel. VW będzie więc musiał wrócić do deski  kreślarskiej, aby spełnić wymogi taniego auta. - Będą chyba musieli zaprojektować całkowicie nową płytę podłogową - uważa analityk IHS z Bangkoku, Jessada Thongpak.

Inni też planują i produkują

Także Renault przygotowuje się do ogłoszenia w tym roku budowy fabryki w Azji Płd.-Wsch. - Francuzi i Nissan pracują na wieloma projektami - stwierdził prezes Carlos Ghosn zapytany o taki plan podczas pobytu w  Korei - My ogłaszamy jedynie decyzje, nie ogłaszamy projektów - dodał.

PSA Peugeot Citroen i jego partner w spółce j.v. Dongfeng Motor rozmawiają o eksporcie do regionu modelu Fengshen.

Ford rozpoczął w styczniu w Rayong w Tajlandii produkcję całkowicie nowego kompaktowego SUV EcoSport w nowej montowni za 450 mln dolarów.

Toyota produkuje w tym kraju co dziesiąty swój samochód, zamierza zainwestować ok.20 mld bahtów w zwiększenie w ciągu 3-4 lat  mocy produkcyjnych o 200 tys. do miliona sztuk.

- Dla Europejczyków istnieje ogromny potencjał w krajach ASEAN, zwłaszcza w zakresie tanich pojazdów. Najwyższy czas, by zmierzyli się z Japończykami - uważa Bratzel.

Niemcy planują rozpoczęcie  działalności w krajach ASEAN, które są jedną z pozostałych nielicznych białych plam w sieci ponad 100 ośrodków produkcji VW na świecie. Volkswagen wystąpił o zezwolenie na budowę swej pierwszej fabryki w Tajlandii, aby skorzystać z ulg podatkowych, które zachęciły Forda i GM do inwestowania w tym kraju.

Volkswagen montuje obecnie trzy modele w Malezji wspólnie z miejscowym partnerem DRB-Hicom. O jego planach w Tajlandii podała jako pierwsza agencja Bloomberga, następnie Reutera, ale Niemcy odmówili skomentowania tego.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Biznes
Trump łagodzi cła, Chiny chcą powrotu do normalności. Polska stawia na innowacje
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Czy internet w dawnych białych plamach podrożeje?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne