Niemcy planują rozpoczęcie działalności w krajach ASEAN, które są jedną z pozostałych nielicznych białych plam w sieci ponad 100 ośrodków produkcji VW na świecie. Volkswagen wystąpił o zezwolenie na budowę swej pierwszej fabryki w Tajlandii, aby skorzystać z ulg podatkowych, które zachęciły Forda i GM do inwestowania w tym kraju.
Volkswagen montuje obecnie trzy modele w Malezji wspólnie z miejscowym partnerem DRB-Hicom. O jego planach w Tajlandii podała jako pierwsza agencja Bloomberga, następnie Reutera, ale Niemcy odmówili skomentowania tego.
Producenci samochodów w Europie i USA podążają śladem Toyoty i Nissana, które oferują niedrogie i ekonomiczne w eksploatacji pojazdy, przeznaczone na rynki o rosnącym popycie i wykwalifikowanej sile roboczej.
Rynki samochodowe w Azji Płd.-Wsch, na których dominują Japończycy, mają większe perspektywy wzrostu od Europy, obu Ameryk, a nawet Chin, gdzie impet maleje. - Europejczycy pomijali od dawna region ASEAN - uważa szef Ośrodka Zarządzania Motoryzacją spod Kolonii, Stefan Bratzel - To jest bezpośredni atak na Japończyków. Miejscowa produkcja musi być konkurencyjna w tym atrakcyjnym regionie.
Sprzedaż nowych samochodów w Indonezji, Malezji, Filipinach, Singapurze, Tajlandii i Wietnamem może wzrosnąć o 35 proc. do 3,16 mln do 2020 r. z 2,34 mln w ubiegłym roku - szacuje firma IHS Automotive. Indonezja wyprzedzi w ciągu 5 lat Chiny dynamiką rynku, która wyniesie 48 proc. wobec 41 proc. - ocenia IHS.