Fortum szuka chętnych na chłód

Testowana od roku technologia produkcji chłodu do klimatyzatorów z ciepła sieciowego ?ma szansę na komercyjne zastosowanie.

Publikacja: 25.06.2014 11:09

Fortum szuka chętnych na chłód

Foto: Bloomberg

Fortum Power and Heat Polska prowadzi już wstępne rozmowy z potencjalnymi klientami. – Chcielibyśmy skomercjalizować nasz projekt w ciągu 6–12 miesięcy, na początku w Częstochowie. W tym mieście mamy bowiem elektrociepłownię, a jednocześnie odpowiadamy za dystrybucję ciepła – tłumaczy Piotr Górnik, dyrektor ds. produkcji i dystrybucji Fortum.

Wśród zainteresowanych zastosowaniem chłodu z sieci w jego ocenie mogą się znaleźć zarówno operatorzy centrów handlowych i konferencyjnych, jak i właściciele hoteli przy systemach klimatyzacyjnych dla tych obiektów. – Proponowaną przez nas instalację łatwiej zamontować w nowo budowanych obiektach. W tych już działających potrzebne jest bowiem zastąpienie dotychczas działającej infrastruktury – zaznacza Górnik.

Testowanie nowej technologii trwało rok. Prowadzono je w pilotażowej instalacji o mocy 100 kW znajdującej się w częstochowskiej elektrociepłowni firmy. Wybudowano ją kosztem 1 mln zł.

Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztował chłód z sieci. Fortum jest na początkowym etapie rozmów z Urzędem Regulacji Energetyki.

– Fortum posiada taryfę dla ciepła zatwierdzoną do końca roku. Zakładam, że jeśli będzie chciał produkować chłód z ciepła, znajdzie to odzwierciedlenie we wniosku taryfowym, który złoży do URE – mówi Agnieszka Głośniewska, rzeczniczka URE. – Produkcja chłodu z ciepła jest bowiem traktowana analogicznie jak produkcja ciepła, czyli także podlega taryfowaniu przez regulatora.

Bez względu jednak na ceny chłodu komercyjne zastosowanie nowej technologii zwiększy na pewno przychody Fortum, którego elektrociepłownie produkują prąd i ciepło w jednym procesie. – W naszym klimacie zapotrzebowanie na ciepło występuje tylko w okresie zimowym. Latem jest ono wypuszczane bezproduktywnie do atmosfery i stanowi tzw. ciepło odpadowe – wyjaśnia Górnik. Zaznacza, że tylko jeden duży obiekt handlowy mógłby podwoić zapotrzebowanie na moc elektrociepłowni Fortum w Częstochowie w miesiącach letnich. Dziś to zapotrzebowanie wynosi od 7 do 10 MW.

Fortum nie musiałby też budować dodatkowej sieci do dystrybucji chłodu, co miałoby wpływ na koszt inwestycji. Cały proces odbywałby się na miejscu w zainstalowanym u klienta agregacie.

Polska spółka koncernu planuje w Polsce budowę elektrociepłowni w Zabrzu, Wrocławiu i Płocku. Najbardziej zaawansowany jest projekt w Zabrzu. – Ostateczna decyzja o realizacji tej inwestycji jeszcze nie zapadła. Jest zależna od kształtu systemu regulacyjnego w Polsce – zaznacza Górnik.

Fortum Power and Heat Polska prowadzi już wstępne rozmowy z potencjalnymi klientami. – Chcielibyśmy skomercjalizować nasz projekt w ciągu 6–12 miesięcy, na początku w Częstochowie. W tym mieście mamy bowiem elektrociepłownię, a jednocześnie odpowiadamy za dystrybucję ciepła – tłumaczy Piotr Górnik, dyrektor ds. produkcji i dystrybucji Fortum.

Wśród zainteresowanych zastosowaniem chłodu z sieci w jego ocenie mogą się znaleźć zarówno operatorzy centrów handlowych i konferencyjnych, jak i właściciele hoteli przy systemach klimatyzacyjnych dla tych obiektów. – Proponowaną przez nas instalację łatwiej zamontować w nowo budowanych obiektach. W tych już działających potrzebne jest bowiem zastąpienie dotychczas działającej infrastruktury – zaznacza Górnik.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej