Rośnie import używanych samochodów

Już przeszło połowa sprowadzanych ?do Polski samochodów używanych ma więcej niż dziesięć lat.

Publikacja: 26.08.2014 04:58

Rośnie import używanych samochodów

Rośnie import używanych samochodów

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Rośnie import używanych samochodów. Według Służby Celnej od stycznia sprowadzono do Polski prawie 451 tys. aut. Tylko w lipcu prywatni importerzy wwieźli do kraju ponad 68 tys. pojazdów, o 2,8 tys. więcej niż w czerwcu i blisko 2,4 tys. więcej niż w lipcu 2013 r. W sumie tegoroczny import jest już o 35,6 tys. aut większy niż w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy rok temu. Większość sprowadzanych samochodów jest już mocno wyeksploatowana. W lipcu 50,5 proc. z nich miała więcej niż dziesięć lat. W podsumowaniu od stycznia takich wiekowych aut jest jeszcze więcej – 51,3 proc.

Tymczasem w lipcu ubiegłego roku import w grupie najstarszych samochodów miał 48,9-procentowy udział, natomiast za okres od stycznia do końca lipca – udział 49,1-procentowy.

W dodatku ta struktura wieku pogarsza się od dłuższego czasu. W 2012 roku pojazdów w grupie dziesięć lat i więcej było w całym imporcie 46,3 proc. Więcej niż teraz było natomiast samochodów młodych, mających nie więcej niż cztery lata (8,1 proc.). Teraz tych ostatnich sprowadza się w granicach 7 proc.

– Taki import jest mało opłacalny, bo samochody młodsze, z niewielkimi przebiegami są na zagranicznych rynkach drogie. Jeśli ktoś je sprowadza, to zwykle auta po kraksach i kolizjach. Naprawia się je, a potem sprzedaje jako bezwypadkowe – twierdzi właściciel autokomisu w Warszawie. Głównym źródłem zasilającym import aut używanych jest rynek niemiecki.

W rankingu marek zdecydowanie prowadzi Volkswagen. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego od stycznia do lipca sprowadzono prawie 63,8 tys. używanych samochodów tej marki. To wynik prawie 2 proc. lepszy od ubiegłorocznego.

Na drugim miejscu znalazł się Opel – 49,6 tys., następnie Audi – 38,3 tys., Renault – 33,2 tys., oraz Ford – 32,9 tys. Te marki, w tej samej kolejności, okazały się najbardziej popularne w prywatnym imporcie także w końcu ubiegłego roku.

Niekorzystna wiekowo struktura importu sprawia, że starzeje się cały park samochodów. Według Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców na koniec 2013 r. średnia wieku zarejestrowanych pojazdów wyniosła 17 lat i wzrosła w porównaniu z rokiem wcześniejszym o blisko pół roku.

Według Instytutu Samar jest jednak nieco niższa, bo w statystykach są pojazdy, które już nie jeżdżą po drogach. – Cześć z nich została rozebrana na części, inne zezłomowano lub wywieziono z kraju, ale nie zostały wyrejestrowane – mówi szef Samaru Wojciech Drzewiecki. Po odliczeniu takich „martwych dusz" średni wiek parku pojazdów spada do 14 lat.

Jak dotąd nie udaje się wyhamować importu samochodów najbardziej wyeksploatowanych. Plany wprowadzenia tzw. podatku ekologicznego utknęły w biurkach urzędników.

– W krótkim terminie taka decyzja jest nierealna. Doprowadziłaby do wzrostu cen i uderzyłaby w grupę osób o najniższych dochodach – twierdzi szef zespołu ds. sektora motoryzacyjnego w KPMG Mirosław Michna.

Rośnie import używanych samochodów. Według Służby Celnej od stycznia sprowadzono do Polski prawie 451 tys. aut. Tylko w lipcu prywatni importerzy wwieźli do kraju ponad 68 tys. pojazdów, o 2,8 tys. więcej niż w czerwcu i blisko 2,4 tys. więcej niż w lipcu 2013 r. W sumie tegoroczny import jest już o 35,6 tys. aut większy niż w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy rok temu. Większość sprowadzanych samochodów jest już mocno wyeksploatowana. W lipcu 50,5 proc. z nich miała więcej niż dziesięć lat. W podsumowaniu od stycznia takich wiekowych aut jest jeszcze więcej – 51,3 proc.

Biznes
Szpitale toną w długach, a koszty działania rosną
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Biznes
Naprawa samolotu podczas lotu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce