Kolej na pendolino

Od grudnia będziemy jeździć szybciej, komfortowo, płacąc za bilety tyle, ile teraz za ekspres.

Publikacja: 10.09.2014 04:30

Kolej na pendolino

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik SM Sławomir Mielnik

Jak dowiedziała się „Rz", średnia cena biletu na pendolino kursujące między Warszawą a Krakowem wyniesie 127 zł. Podobnej ceny należy się spodziewać na trasie Warszawa –Katowice.

– Pendolino ma być dla każdego, średnia cena biletu nie będzie więc odbiegać od tej, którą płacimy teraz w ekspresach InterCity – zapowiada prezes PKP InterCity Marcin Celejewski.

178 minut

potrwa podróż z Warszawy do Gdańska

Nowoczesny tabor i cena mogą sprawić, że wiele osób zmieni sposób podróżowania. Pendolino ruszy w grudniu i od razu stanie się konkurencyjne w porównaniu z innymi środkami lokomocji. Przykład: podróż z Warszawy do Gdańska skróci się z 4 godzin i 12 minut do ok. 3 godzin. To tyle, ile trwa podróż samolotem, wliczając dojazd do i z lotniska oraz czas odprawy biletowo-bagażowej. Podróż pendolino z Warszawy do Katowic będzie konkurencyjna dla samolotu także z powodu ceny – najtańszy bilet lotniczy na tej trasie kosztuje 160 zł.

Pod koniec 2015 r. kolejarze czas jazdy jeszcze skrócą: z Warszawy do Gdańska dojedziemy w 2 godz. 37 min. Po zakończeniu remontu torów na trasie stolica – Grodzisk Mazowiecki do Krakowa dotrzemy w 2 godz. 12 min – teraz pod Wawel jedziemy 3 godz. i 3 min.

127 złotych

ma kosztować bilet ze stolicy do Krakowa

Atrakcyjność pendolino mają podnieść elastyczne ceny. Bilety kupione z wyprzedzeniem tygodniowym będą tańsze o 20 proc., kupowane dwa tygodnie wcześniej – nawet o 30 proc. Najniższą stawką będzie 49 zł. Nowoczesny pociąg dotrze na razie z Warszawy do wybranych dużych miast: Krakowa, Katowic, Gdańska i Wrocławia. A z czasem do Rzeszowa i Bielska-Białej.

Na luksusowe pendolino kolej nie chce windować cen, bo liczy na przyciągnięcie pasażerów, którzy w ostatnich latach przesiedli się do samochodów i samolotów. Tylko w pierwszym półroczu 2014 r. InterCity straciło 19 proc. pasażerów: pociągi jadą za długo, są niewygodne i do tego drogie.

Pendolino rozpędzające się do 200 km na godzinę ma zmienić wizerunek kolei. Optymistą jest prof. Włodzimierz Rydzkowski z Katedry Polityki Transportowej Uniwersytetu Gdańskiego: – Elastyczne ceny, zniżki, np. dla studentów i emerytów, powinny przyciągać pasażerów.

Nie wiadomo jednak, czy ceny biletów na pendolino uda się długo utrzymać.

Jak dowiedziała się „Rz", średnia cena biletu na pendolino kursujące między Warszawą a Krakowem wyniesie 127 zł. Podobnej ceny należy się spodziewać na trasie Warszawa –Katowice.

– Pendolino ma być dla każdego, średnia cena biletu nie będzie więc odbiegać od tej, którą płacimy teraz w ekspresach InterCity – zapowiada prezes PKP InterCity Marcin Celejewski.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca