Tiry wciąż rozjeżdżają Augustów

Choć od otwarcia nowej obwodnicy Augustowa wkrótce miną dwa miesiące, ciężarówki nadal przejeżdżają przez miasto.

Publikacja: 30.12.2014 15:23

Choć od otwarcia nowej obwodnicy Augustowa wkrótce miną dwa miesiące, ciężarówki nadal przejeżdżają

Choć od otwarcia nowej obwodnicy Augustowa wkrótce miną dwa miesiące, ciężarówki nadal przejeżdżają przez miasto.

Foto: Fotorzepa, Bogusław Florian Skok Bog Bogusław Florian Skok

– Problem nie zniknął. Część kierowców jeździ na pamięć, albo z chytrości, by zaoszczędzić 11 kilometrów – powiedział Rzeczpospolitej szef Wydziału Ruchu Drogowego w Komendzie Powiatowej Policji w Augustowie, nadkomisarz Wojciech Skowroński.

Według Mariusza Markowskiego z Powiatowego Zarządu Dróg, sytuację nieco poprawiło ustawienie znaków ograniczających ruch pojazdów przekraczających 7,5 tony. Mimo to, część tirów, zwłaszcza z litewskimi rejestracjami, ignoruje zakaz. – Całkowicie wyeliminować tranzytu ciężarówek na razie się nie udało – przyznaje Markowski.

Sytuację mogłoby poprawić ustawienie patrolu GITD, jednak, jak twierdzi augustowska policja, brakuje odpowiedniego miejsca. – Na początku przyszłego roku znaki ograniczające ruch ciężkich pojazdów zostaną tak ustawione, by wcześniej informowały o zakazie przejazdu przez miasto – mówi Skowroński.

Kosztująca blisko 660 mln złotych obwodnica Augustowa miała przejąć ruch jadących tranzytem ciężarówek, które latami blokowały miasto. Przez jego centrum przejeżdżało średnio na dobę ponad 5 tys. samochodów ciężarowych i autobusów.

Trasa ma długość 34 kilometrów, a wraz z łącznikiem od węzła Suwałki Południe do istniejącej drogi krajowej nr 8 – ponad 36,6 kilometrów. Została przeprowadzona koło miejscowości Raczki i nie koliduje z obszarami włączonymi do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000.

Jeden z najważniejszych elementów obwodnicy - most przez rzekę Rospudę - ma łączną długość 180 metrów. Z uwagi na walory środowiskowe Doliny Rospudy, wykonanie przeprawy wymagało zastosowania technologii nasuwania podłużnego, aby ograniczyć ingerencję w koryto rzeki. Most ma konstrukcję stalową z płytą żelbetową współpracującą. Waga samej konstrukcji stalowej wynosi 840 ton. Powstało także pięć węzłów: Augustów, Borki, Janówka, Raczki, Suwałki Południe oraz rondo na skrzyżowaniu łącznika w ciągu drogi powiatowej nr 1148B z drogą krajową nr 8. Ponadto wybudowano 8 mostów nad rzekami Kamienny Bród, Rospuda, Zalewianka, Głęboka i Szczeberka, 18 wiaduktów i 14 przejść dla zwierząt. Inwestycja była współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - wartość dofinansowania wyniosła 470,6 mln zł.

Trasa jest kluczową arterią w ruchu międzynarodowym pomiędzy Polską, a krajami bałtyckimi. W przyszłości stanowić też będzie fragment planowanej drogi ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej, poprzez planowaną obwodnice Łomży, Ełk aż do Budziska. Jej naturalnym przedłużeniem w kierunku Litwy, będzie planowana obwodnica Suwałk.

– Problem nie zniknął. Część kierowców jeździ na pamięć, albo z chytrości, by zaoszczędzić 11 kilometrów – powiedział Rzeczpospolitej szef Wydziału Ruchu Drogowego w Komendzie Powiatowej Policji w Augustowie, nadkomisarz Wojciech Skowroński.

Według Mariusza Markowskiego z Powiatowego Zarządu Dróg, sytuację nieco poprawiło ustawienie znaków ograniczających ruch pojazdów przekraczających 7,5 tony. Mimo to, część tirów, zwłaszcza z litewskimi rejestracjami, ignoruje zakaz. – Całkowicie wyeliminować tranzytu ciężarówek na razie się nie udało – przyznaje Markowski.

Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły
Materiał partnera
Ogniwo procesów gospodarczych
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
IPO oraz ESG motorem wzrostu rynku audytorskiego