Tiry wciąż rozjeżdżają Augustów

Choć od otwarcia nowej obwodnicy Augustowa wkrótce miną dwa miesiące, ciężarówki nadal przejeżdżają przez miasto.

Publikacja: 30.12.2014 15:23

Choć od otwarcia nowej obwodnicy Augustowa wkrótce miną dwa miesiące, ciężarówki nadal przejeżdżają

Choć od otwarcia nowej obwodnicy Augustowa wkrótce miną dwa miesiące, ciężarówki nadal przejeżdżają przez miasto.

Foto: Fotorzepa, Bogusław Florian Skok Bog Bogusław Florian Skok

– Problem nie zniknął. Część kierowców jeździ na pamięć, albo z chytrości, by zaoszczędzić 11 kilometrów – powiedział Rzeczpospolitej szef Wydziału Ruchu Drogowego w Komendzie Powiatowej Policji w Augustowie, nadkomisarz Wojciech Skowroński.

Według Mariusza Markowskiego z Powiatowego Zarządu Dróg, sytuację nieco poprawiło ustawienie znaków ograniczających ruch pojazdów przekraczających 7,5 tony. Mimo to, część tirów, zwłaszcza z litewskimi rejestracjami, ignoruje zakaz. – Całkowicie wyeliminować tranzytu ciężarówek na razie się nie udało – przyznaje Markowski.

Sytuację mogłoby poprawić ustawienie patrolu GITD, jednak, jak twierdzi augustowska policja, brakuje odpowiedniego miejsca. – Na początku przyszłego roku znaki ograniczające ruch ciężkich pojazdów zostaną tak ustawione, by wcześniej informowały o zakazie przejazdu przez miasto – mówi Skowroński.

Kosztująca blisko 660 mln złotych obwodnica Augustowa miała przejąć ruch jadących tranzytem ciężarówek, które latami blokowały miasto. Przez jego centrum przejeżdżało średnio na dobę ponad 5 tys. samochodów ciężarowych i autobusów.

Trasa ma długość 34 kilometrów, a wraz z łącznikiem od węzła Suwałki Południe do istniejącej drogi krajowej nr 8 – ponad 36,6 kilometrów. Została przeprowadzona koło miejscowości Raczki i nie koliduje z obszarami włączonymi do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000.

Jeden z najważniejszych elementów obwodnicy - most przez rzekę Rospudę - ma łączną długość 180 metrów. Z uwagi na walory środowiskowe Doliny Rospudy, wykonanie przeprawy wymagało zastosowania technologii nasuwania podłużnego, aby ograniczyć ingerencję w koryto rzeki. Most ma konstrukcję stalową z płytą żelbetową współpracującą. Waga samej konstrukcji stalowej wynosi 840 ton. Powstało także pięć węzłów: Augustów, Borki, Janówka, Raczki, Suwałki Południe oraz rondo na skrzyżowaniu łącznika w ciągu drogi powiatowej nr 1148B z drogą krajową nr 8. Ponadto wybudowano 8 mostów nad rzekami Kamienny Bród, Rospuda, Zalewianka, Głęboka i Szczeberka, 18 wiaduktów i 14 przejść dla zwierząt. Inwestycja była współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - wartość dofinansowania wyniosła 470,6 mln zł.

Trasa jest kluczową arterią w ruchu międzynarodowym pomiędzy Polską, a krajami bałtyckimi. W przyszłości stanowić też będzie fragment planowanej drogi ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej, poprzez planowaną obwodnice Łomży, Ełk aż do Budziska. Jej naturalnym przedłużeniem w kierunku Litwy, będzie planowana obwodnica Suwałk.

– Problem nie zniknął. Część kierowców jeździ na pamięć, albo z chytrości, by zaoszczędzić 11 kilometrów – powiedział Rzeczpospolitej szef Wydziału Ruchu Drogowego w Komendzie Powiatowej Policji w Augustowie, nadkomisarz Wojciech Skowroński.

Według Mariusza Markowskiego z Powiatowego Zarządu Dróg, sytuację nieco poprawiło ustawienie znaków ograniczających ruch pojazdów przekraczających 7,5 tony. Mimo to, część tirów, zwłaszcza z litewskimi rejestracjami, ignoruje zakaz. – Całkowicie wyeliminować tranzytu ciężarówek na razie się nie udało – przyznaje Markowski.

Biznes
Jeden diament odmieni los zadłużonego mieszkańca Indii
Biznes
Unikalna kolekcja autografów sprzedana za 78 tys. funtów. Najdroższy Mao Zedong
Biznes
Japończycy kontra turyści. Ceny w restauracjach różne dla miejscowych i gości
Biznes
Wymiany aktywami nie będzie. Bruksela zabrania transakcji z Rosjanami
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Biznes
Bernard Arnault stracił w 2024 r. więcej niż jakikolwiek miliarder