W Polsce co trzecie zarejestrowane auto, czyli ok. 6,5 mln, należy do firm. Biorąc pod uwagę, że cały rynek napraw jest wart ok. 35 mld zł, przedsiębiorcy wydają na wizyty w warsztatach kilkanaście miliardów złotych. O te pieniądze walczy 1,5 tys. autoryzowanych stacji obsługi (ASO) oraz 17,7 tys. warsztatów niezależnych. Stowarzyszenie Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych podaje, że wśród serwisów niezależnych 3 tys. skupionych jest w sieciach.
Postęp w konstrukcji samochodów doprowadził do spadku częstotliwości wizyt w warsztatach. Wymiana oleju może odbywać się nawet co 30 tys. km, choć wielu mechaników zaleca przy znacznie mniejszych przebiegach przegląd połączony z wymianą oleju raz w roku.
Pojazdy firmowe osiągają większe przebiegi niż auta prywatnych użytkowników, zatem są cenionymi klientami sieci serwisowej. Przy przebiegach, jakie generują pojazdy np. przedstawicieli handlowych, przeglądy są nawet dwa razy w roku. – Nie sądzę, aby którykolwiek z fleet managerów oszczędzał na przeglądach – zapewnia przedstawiciel Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych Jacek Częścik. Wsparciem dla osób zarządzających flotą jest niewątpliwie oprogramowanie, które przypomina o wizytach w warsztacie.
Rabaty i gwarancje mobilności
Autoryzowane warsztaty robią sporo, aby zachęcić do korzystania z ich usług także po okresie gwarancyjnym. Nie są to wyłącznie rabaty lub specjalne oferty cenowe. W salonach ŠKODY właścicielom ponaddwuletnich samochodów obsługiwanych w ASO oferuje się „Gwarancję mobilności". Po przeglądzie dokonanym w ASO w książce serwisowej samochodu wbijana jest pieczątka. Zapewnia ona bezpłatne holowanie, które można zamówić na terenie całej Polski i w krajach Unii Europejskiej. Nie jest to część ubezpieczenia, lecz usługa. – Dzięki niej można otrzymać bezpłatne auto zastępcze na maksymalnie trzy dni oraz jedną bezpłatną noc w hotelu – wylicza zastępca kierownika serwisu Auto Wimar Arkadiusz Brzeziński.
ASO przygotowały nawet ofertę dla aut mających ponad pięć lat. – Całkiem sporo takich samochodów odwiedza nasz warsztat – zauważa Brzeziński. Ich właściciele mogą skorzystać z szerokiego wyboru części: od oryginalnych poprzez części ekonomiczne (w przystępnych cenach) po najtańsze zamienniki. – Części bardzo odpowiedzialne stosujemy jednak zawsze oryginalne – zapewnia zastępca kierownika serwisu. – Do takich zaliczam np. rozrząd lub filtry oleju – wymienia.