Słodycze z Polski eksportowym hitem

Produkty warte miliard euro znów trafią na obce stoły. Eksport daje producentom krajowym wciąż duże możliwości rozwoju.

Aktualizacja: 19.10.2015 07:51 Publikacja: 18.10.2015 13:33

Słodycze z Polski eksportowym hitem

Foto: Bloomberg

W 2015 r. ponownie pójdzie w górę eksport czekolad, cukierków i ciastek - zakłada Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych Polbisco. Szanse na realizację tego scenariusza są duże, ponieważ branża ma za sobą udane I półrocze za granicą.

Eksport czekolad i produktów z kakao zwiększył się w tym czasie o około 10 proc., do ponad 532,4 mln euro. Wartość sprzedaży zagranicznej pozostałych wyrobów cukierniczych, łącznie z białą czekoladą, poszła w górę o 12 proc., do blisko 139 mln euro - szacuje Ministerstwo Rolnictwa.

- Eksport daje producentom krajowym duże możliwości rozwoju - uważa Rafał Wiza, partner w KPMG w Polsce.

Jest on tym ważniejszy, że sprzedaż w kraju rozwija się w znacznie wolniejszym tempie niż ta zagraniczna. O tym, że polskie czekolady mają szanse zaistnieć poza Unią Europejską świadczą ich sukcesy w Chinach. W 2014 r. Państwo Środka – pod względem wartości sprzedaży czekolady i produktów spożywczych z kakao – wyprzedały tylko Wielka Brytania i Niemcy. Rok wcześnie Chiny były dopiero 37 - podaje Bank BZ WBK. Tak duży skok był możliwy, ponieważ w minionym roku sprzedaż do Chin zwiększyła się niemal 14-krotnie i przekroczyła 61,2 mln euro.

Producentowi słodyczy, któremu robi się za ciasno w Polsce jest spółka Colian, właściciel takich marek, jak Goplana i Solidarność. Na jej celowniku jest m.in. Bliski Wschód.

- Pomimo komplikacji związanych z sytuacją polityczną, rynki arabskie są niezmiernie ważnym obszarem sprzedaży słodyczy - mówi Jan Kolański, prezes Coliana. - Prowadzimy negocjacje w kwestii wejścia na rynek irański oraz innych krajów w tym regionie.

Szanse na rozwój eksportu widzi Fabryka Cukierków Pszczółka należąca do Krajowej Spółki Cukrowej. Dlatego m.in. buduje zakład wyrobów czekoladowych i karmelków zakład w Lublinie. Wyda na ten cel ponad 80 mln zł.

W 2015 r. ponownie pójdzie w górę eksport czekolad, cukierków i ciastek - zakłada Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych Polbisco. Szanse na realizację tego scenariusza są duże, ponieważ branża ma za sobą udane I półrocze za granicą.

Eksport czekolad i produktów z kakao zwiększył się w tym czasie o około 10 proc., do ponad 532,4 mln euro. Wartość sprzedaży zagranicznej pozostałych wyrobów cukierniczych, łącznie z białą czekoladą, poszła w górę o 12 proc., do blisko 139 mln euro - szacuje Ministerstwo Rolnictwa.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne