W 2015 r. ponownie pójdzie w górę eksport czekolad, cukierków i ciastek - zakłada Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych Polbisco. Szanse na realizację tego scenariusza są duże, ponieważ branża ma za sobą udane I półrocze za granicą.
Eksport czekolad i produktów z kakao zwiększył się w tym czasie o około 10 proc., do ponad 532,4 mln euro. Wartość sprzedaży zagranicznej pozostałych wyrobów cukierniczych, łącznie z białą czekoladą, poszła w górę o 12 proc., do blisko 139 mln euro - szacuje Ministerstwo Rolnictwa.
- Eksport daje producentom krajowym duże możliwości rozwoju - uważa Rafał Wiza, partner w KPMG w Polsce.
Jest on tym ważniejszy, że sprzedaż w kraju rozwija się w znacznie wolniejszym tempie niż ta zagraniczna. O tym, że polskie czekolady mają szanse zaistnieć poza Unią Europejską świadczą ich sukcesy w Chinach. W 2014 r. Państwo Środka – pod względem wartości sprzedaży czekolady i produktów spożywczych z kakao – wyprzedały tylko Wielka Brytania i Niemcy. Rok wcześnie Chiny były dopiero 37 - podaje Bank BZ WBK. Tak duży skok był możliwy, ponieważ w minionym roku sprzedaż do Chin zwiększyła się niemal 14-krotnie i przekroczyła 61,2 mln euro.
Producentowi słodyczy, któremu robi się za ciasno w Polsce jest spółka Colian, właściciel takich marek, jak Goplana i Solidarność. Na jej celowniku jest m.in. Bliski Wschód.