Reklama

Sprzedawcy aut i warsztaty samochodowe zadłużone na setki milionów złotych

Maleje odsetek firm sektora motoryzacyjnego zdolnych w terminie spłacać swoje długi. W drugiej połowie 2024 r. sytuacja finansowa przedsiębiorstw z branży może się jeszcze pogorszyć.

Publikacja: 04.09.2024 04:30

Sprzedawcy aut i warsztaty samochodowe zadłużone na setki milionów złotych

Foto: Adobe Stock

Sprzedawcy samochodów i warsztaty to najwięksi dłużnicy w polskim sektorze motoryzacyjnym. Jego niespłacone zobowiązania sięgnęły już 422 mln zł i na przestrzeni roku zwiększyły się o ponad 15 proc. – wynika z danych Krajowego Rejestru Długów (KRD), do których dotarła „Rzeczpospolita”.

Liczba nierzetelnych dłużników branży motoryzacyjnej przekracza 12,5 tys. podmiotów, które zalegają z prawie 63 tys. faktur. 41 proc. ogólnego zadłużenia należy do firm sprzedających samochody, a blisko jedna trzecia do przedsiębiorców zajmujących się ich naprawą. Pozostała część długów obciąża podmioty zajmujące się sprzedażą części i akcesoriów – 16 proc., oraz producentów motoryzacyjnych, przy czym zadłużenie tej ostatniej grupy ma wśród wszystkich dłużników jedynie 11-proc. udział. Średnie zadłużenie jednej firmy motoryzacyjnej wynosi 33,6 tys. zł. – Trzy czwarte dłużników to jednoosobowe działalności gospodarcze – informuje KRD.

Coraz więcej ryzykownych kontrahentów

Widać niepokojące zjawisko: o ile z analizy wiarygodności płatniczej sektora wynika, że 86 proc. firm wciąż ma wysoką zdolność do terminowego regulowania zobowiązań, to jednak ten odsetek maleje. – W ciągu ostatniego roku odsetek firm z najwyższym scoringiem spadł o 11 proc., podczas gdy grono firm z najniższą wiarygodnością płatniczą zwiększyło się o blisko 6 proc. – informuje Adam Łącki, prezes KRD.

Na największą część niespłaconych zobowiązań, w sumie 318 mln zł, czekają instytucje finansowe: banki, firmy ubezpieczeniowe, leasingowe czy fundusze sekurytyzacyjne. 32 mln zł próbuje odzyskać od firm motoryzacyjnych handel, kolejne 16 mln zł – dostawcy energii. Także 16 mln zł mają do odzyskania firmy wynajmujące pojazdy.

Rosnące koszty pogarszają rentowność przedsiębiorstw

Wzrost zadłużenia i spadek wiarygodności płatniczej to efekt trudniej sytuacji branży, widocznej nie tylko wśród najmniejszych firm. Jak wynika z analizy MotoFocus.pl przeprowadzonej we współpracy ze Stowarzyszeniem Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), Bankiem Santander oraz Polską Agencją Inwestycji i Handlu, choć niemal 60 proc. firm sektora zwiększyło produkcję, to rośnie także liczba notujących jej spadki. W porównaniu z wcześniejszymi badaniami liczba tych ostatnich wzrosła o prawie 5 pkt proc.

Reklama
Reklama

Prognozy na drugą połowę 2024 r. są jeszcze bardziej pesymistyczne – tylko połowa producentów spodziewa się wzrostu, podczas gdy prawie jedna piąta przewiduje spadki. – Problemy dodatkowo pogłębia utrzymująca się niska rentowność sektora. Chociaż ostatni rok przyniósł pewną poprawę, rosnące koszty uniemożliwiają stabilizację finansową przedsiębiorstw – komentuje SDCM.

Kiepskie prognozy na drugą połowę roku

Coraz więcej problemów będą miały warsztaty samochodowe. Jeśli w pierwszych sześciu miesiącach tego roku odnotowały nieznaczny wzrost liczby klientów oraz przychodów, to większe wpływy z napraw okazały się głównie wynikiem podniesienia stawek za roboczogodzinę. Zarazem jednoczesne zwiększenie kosztów operacyjnych, w tym diagnostyki i dostępu do danych pojazdów, mogą w perspektywie niwelować zyski wynikające z rosnącej liczby klientów.

Narastające kłopoty branży motoryzacyjnej były już widoczne w danych o produkcji i eksporcie. W pierwszym kwartale 2024 r. produkcja sprzedana za pierwsze trzy miesiące obecnego roku co prawda nieznacznie wzrosła, ale nie było to powodem do zadowolenia. – Wzrost rok do roku wyniósł 3,4 proc., a więc znacząco mniej niż w tych samych kwartałach zarówno 2023, jak i 2022 roku – komentował Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl. Zmalał także eksport. Prognozy mają wskazywać, że na koniec tego roku może się zmniejszyć także przeciętne zatrudnienie w sektorze.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama