Sprzedawcy aut i warsztaty samochodowe zadłużone na setki milionów złotych

Maleje odsetek firm sektora motoryzacyjnego zdolnych w terminie spłacać swoje długi. W drugiej połowie 2024 r. sytuacja finansowa przedsiębiorstw z branży może się jeszcze pogorszyć.

Publikacja: 04.09.2024 04:30

Sprzedawcy aut i warsztaty samochodowe zadłużone na setki milionów złotych

Foto: Adobe Stock

Sprzedawcy samochodów i warsztaty to najwięksi dłużnicy w polskim sektorze motoryzacyjnym. Jego niespłacone zobowiązania sięgnęły już 422 mln zł i na przestrzeni roku zwiększyły się o ponad 15 proc. – wynika z danych Krajowego Rejestru Długów (KRD), do których dotarła „Rzeczpospolita”.

Liczba nierzetelnych dłużników branży motoryzacyjnej przekracza 12,5 tys. podmiotów, które zalegają z prawie 63 tys. faktur. 41 proc. ogólnego zadłużenia należy do firm sprzedających samochody, a blisko jedna trzecia do przedsiębiorców zajmujących się ich naprawą. Pozostała część długów obciąża podmioty zajmujące się sprzedażą części i akcesoriów – 16 proc., oraz producentów motoryzacyjnych, przy czym zadłużenie tej ostatniej grupy ma wśród wszystkich dłużników jedynie 11-proc. udział. Średnie zadłużenie jednej firmy motoryzacyjnej wynosi 33,6 tys. zł. – Trzy czwarte dłużników to jednoosobowe działalności gospodarcze – informuje KRD.

Tylko 69 zł za pół roku czytania.

O tym, jak szybko zmienia się świat. Czy będzie pokój na Ukrainie. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, tłumaczymy, inspirujemy.

Biznes
Prezes PZPM: Wojna celna Donalda Trumpa obije europejską motoryzację, ale boleśnie uderzy także Amerykanów
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Biznes
Trump odcina Ukrainę od danych wywiadowczych, Niemcy zapowiadają zmiany w konstytucji, a Chiny ogłaszają ambitny plan na 2025 rok
Biznes
Wiceprezes Apple’a dla „Rzeczpospolitej”: W 100 procentach jestem Polakiem
Biznes
Elon Musk: Powinniśmy sprywatyzować wszystko, co tylko możemy
Biznes
EBI podwaja budżet na obronność do 2 mld, usuwa sufit i szuka nowych projektów
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”