Reklama

Polskie spółki coraz śmielej wchodzą na rynek USA

W Ameryce szczególnie aktywne są firmy informatyczne i producenci gier. Nadzieje z nią wiążą też firmy wydobywcze i chemiczne.

Publikacja: 24.11.2023 03:00

Polskie spółki coraz śmielej wchodzą na rynek USA

Foto: Adobe Stock

W tym roku gospodarka USA notuje istotne wzrosty przy dość niskiej inflacji. To zachęca krajowe firmy do rozwijania działalności na tamtejszym rynku. Aktywne są m.in. spółki informatyczne. Asseco Poland prowadzi za Atlantykiem działalność poprzez firmy z izraelskiej grupy Formula Systems. Sprzedaje i wdraża tam własne oprogramowanie, a także oferuje usługi serwisowe, integracyjne, konsultingowe oraz outsourcing zespołów i specjalistów. W ubiegłym roku Asseco wypracowało w USA ponad 3 mld zł przychodów, co stanowiło około 18 proc. sprzedaży grupy.

– Rynek amerykański jest dla Asseco bardzo istotny. Będziemy dbać o organiczny rozwój działających na nim spółek, a także poszukiwać nowych podmiotów, które mogłyby dołączyć do naszej grupy, poszerzając ofertę produktów i zwiększając udział w rynku – mówi Marek Panek, wiceprezes Asseco.

Trzy biura w USA ma Comarch. Oferuje tam i dostarcza zaawansowane platformy wspierające lojalność klientów, rozwiązania dla sektora telekomunikacji i branży utilities, usługi z zakresu data center czy systemy do elektronicznej wymiany danych.

Czytaj więcej

Najsłabszy kwartał firm od trzech lat
Reklama
Reklama

– Istotnym kierunkiem rozwoju będzie wprowadzenie na rynek USA nowej linii biznesowej dla branży finansowej, a także rozszerzenie oferty o usługi we własnej chmurze i zarządzania infrastrukturą, które bazują na technologiach IBM Power, OpenStack i Kubernetes. Jest to związane z uruchomieniem nowego Data Center w Mesa – podaje Anna Szybist, dyrektor ds. komunikacji Comarchu.

Za oceanem coraz lepiej radzą sobie producenci gier. Swoje tytuły tamtejszym graczom oferuje m.in. grupa Ten Square Games. Jest ona producentem gier mobilnych w modelu F2P i osiąga przychody głównie dzięki płatnościom od graczy za przedmioty dostępne w grze. W przyszłości spółka planuje poszerzyć portfel gier o nowe tytuły hobbystyczne lub symulatory. W ubiegłym roku płatności od graczy z USA wyniosły 243,6 mln zł i stanowiły 44,9 proc. wpływów grupy.

W Stanach gry wideo sprzedaje CD Projekt. W ubiegłym roku był to dla niego największy rynek. W tym roku będzie podobnie. CD Projekt na rynku amerykańskim planuje utworzyć i rozwijać studio deweloperskie odpowiedzialne za rozwój jednej z jego najważniejszej produkcji zaplanowanej na kolejne lata.

W USA obecna jest także grupa Azoty. Sprzedaje tam m.in. produkty chemiczne, takie jak alkohole oxo i plastyfikatory. Koncern przekonuje, że popyt na nie jest duży, a największym zagrożeniem jest azjatycka konkurencja. Grupa prowadzi też za Atlantykiem sprzedaż nawozów.

Klienci z USA zapewniają około 4 proc. przychodów grupie KGHM. Koncern jest tam obecny poprzez firmy zależne: KGHM International Ltd., która prowadzi działalność poszukiwawczą i wydobywczą (należą do niej kopalnie Carlota w Arizonie i Robinson w Nevadzie) i DMC, która m.in. zajmuje się budową kopalń. Pierwszy z tych podmiotów sprzedaje tam m.in. takie produkty jak: katody miedziane, koncentrat miedzi (zawierający również złoto) i koncentrat molibdenu. Z Polski do USA jest z kolei realizowany eksport srebra, taśm i blach z mosiądzu, mosiądzu wysokoniklowego i miedzioniklu. Co więcej, grupa planuje zwiększyć sprzedaż m.in. poprzez wzrost gamy oferowanych produktów.

Biznes
Od sukcesu Roomby do groźby bankructwa. iRobot zmienia właściciela
Biznes
Rekord zbrojeniówki, droższe paczki z Chin i hossa na GPW przed świętami
Biznes
Minister klimatu zmienia zdanie. Butelki zwrotne bez kaucji – browary świętują
Biznes
Nowa Dolina Krzemowa nad Zatoką Perską?
Biznes
Wojna o cyberustawę. Wicepremier Krzysztof Gawkowski ostrzega prezydenta
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama