Ta branża to przyszłość. Właśnie wychodzi ze swojej niszy

Druk 3D został dostrzeżony i doceniony. Na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym powstał specjalny fakultet poświęcony tej technologii.

Publikacja: 08.12.2020 08:00

Potencjał druku 3D odkrywają polskie MŚP, uczniowie i medycy

Potencjał druku 3D odkrywają polskie MŚP, uczniowie i medycy

Foto: materiały prasowe

Prawie 12 mld dol. – tyle wart był w ub.r. globalny rynek druku trójwymiarowego. Według prognoz Grand View Research w kolejnych siedmiu latach wzrośnie on trzykrotnie. Perspektywy dla branży 3D, która była dotąd w niszy, jest więc obiecująca.

Pierwszą drukarkę 3D sprzedano w 1985 r. Od tego czasu zarówno technologia, jak i urządzenia oraz materiały do druku ewoluowały. O ile 15 lat temu wykorzystywano je głównie do prototypowania, dziś co trzecie użycie drukarki wynika z potrzeby produkcji finalnej części. Jedno jest pewne – entuzjazm względem tzw. technologii przyrostowych rośnie, co odzwierciedla chociażby dynamika wzrostu wniosków patentowych w zakresie tego typu rozwiązań (według danych Europejskiego Urzędu Patentowego w 2011 r. było ich prawie 700, w 2018 r. – już niemal 4,1 tys.).

Jednym z głównych ośrodków technologii druku 3D jest Europa. Choć wydatki na tę technologię zdecydowanie wyższe są w zachodniej części naszego kontynentu (cztery piąte europejskich wydatków na ten cel), szacuje się, że rynek druku przestrzennego w Europie Środkowo-Wschodniej będzie rósł szybciej (19 proc. rok do roku, podczas gdy w Europie Zachodniej 14 proc.).

– Druk 3D jako jedna z technologii cyfrowych Przemysłu 4.0 ma niebagatelne znaczenie dla cyfryzacji, a co za tym idzie zwiększania konkurencyjności w sektorze produkcyjnym. Dziś tylko nieco ponad 15 proc. polskich przedsiębiorstw uwzględniło w swojej strategii koncepcję Przemysłu 4.0. Zatem potencjał wdrażania druku 3D w naszym kraju jest olbrzymi – mówi Paweł Dziadosz, prezes DPS Software.

To m.in. dlatego we Wrocławiu powstaje Dolnośląskie Centrum Druku 3D. Za projektem inkubatora, wartym ponad 24 mln zł, stoi Urząd Marszałkowski oraz Dolnośląski Park Innowacji i Nauki. Cel jest prosty – stworzenie miejsca do rozwoju regionalnych firm z sektora MŚP. Przedsiębiorcy, innowatorzy oraz startupowcy będą mogli realizować tam swoje pomysły i szybciej wprowadzać produkty na rynek. Do dyspozycji dostaną nowoczesne drukarki 3D produkujące z tworzyw sztucznych, żywic fotopolimerowych oraz z proszków metalicznych dedykowanych do szybkiego prototypowania oraz wytwarzania seryjnego.

Inicjatywa wzmocni rynek druku 3D w kraju. Podobnie jak przedsięwzięcie realizowane przez Gdański Uniwersytet Medyczny. Tam, w kooperacji z olsztyńską spółką Zortrax, powstał pierwszy w naszym kraju fakultet Wydruki 3D w medycynie. Naukowcy z Katedry i Kliniki Kardiologii Dziecięcej i Wad Wrodzonych Serca od ponad trzech lat prowadzą prace nad projektem wykorzystania wydruku 3D w kardiologii dziecięcej, ale w br. zdobyte doświadczenie mogli wykorzystać w edukacji studentów medycyny. Z kolei w nowoczesnej edukacji dzieci po technologię druku 3D sięga rodzimy startup Skriware.

Prawie 12 mld dol. – tyle wart był w ub.r. globalny rynek druku trójwymiarowego. Według prognoz Grand View Research w kolejnych siedmiu latach wzrośnie on trzykrotnie. Perspektywy dla branży 3D, która była dotąd w niszy, jest więc obiecująca.

Pierwszą drukarkę 3D sprzedano w 1985 r. Od tego czasu zarówno technologia, jak i urządzenia oraz materiały do druku ewoluowały. O ile 15 lat temu wykorzystywano je głównie do prototypowania, dziś co trzecie użycie drukarki wynika z potrzeby produkcji finalnej części. Jedno jest pewne – entuzjazm względem tzw. technologii przyrostowych rośnie, co odzwierciedla chociażby dynamika wzrostu wniosków patentowych w zakresie tego typu rozwiązań (według danych Europejskiego Urzędu Patentowego w 2011 r. było ich prawie 700, w 2018 r. – już niemal 4,1 tys.).

Biznes
Burza w Sejmie podczas debaty nad systemem kaucyjnym. Wraca październik 2025 r.
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Bitcoin na rekordowym poziomie
Biznes
Polska walczy o pieniądze z Unii Europejskiej dla zbrojeniówki
Biznes
Wspierają nas technologie, w tym AI
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes
Trzeba zadbać o kapitał intelektualny. Bez niego naukę i biznes czeka kryzys
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką