Małe i wielkie kina poszukują wsparcia UOKiK i rządu

Rusza spór o wysokość tantiem płaconych twórcom filmów i seriali, który może wpłynąć na sytuację całego rynku kinowego.

Publikacja: 13.03.2023 03:00

Małe i wielkie kina poszukują wsparcia UOKiK i rządu

Foto: Adobe Stock

To może być ważny rok dla twórców filmowych, kin, jak i platform streamingowych. Właśnie zaczyna się priorytetowe dla nich starcie prawne o rozliczenia za prawa autorskie między Stowarzyszeniem Filmowców Polskich (SPF) a poznańskim kinem Rialto. Sąd Najwyższy może zająć się kasacją Cinema City w sporze z SFP. Kina starają się zwrócić uwagę urzędu antymonopolowego i przekonywać rząd, że tantiemy powinny płacić serwisy streamingowe.

Pięć lat przeciągania liny

O tym, że trwają targi o wysokość opłat od kin dla organizacji reprezentujących twórców filmów i seriali przy zarządzaniu prawami autorskimi (OZZ) w Polsce, pisaliśmy m.in. rok temu. Wtedy OZZ zasypały kina propozycjami umów na kolejny okres, mimo że w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego miała zostać wydana decyzja w kwestii stawek. Kina walczą, by OZZ pobierały w sumie nie 4,1 proc. od biletu, ale 1,7 proc., co byłoby możliwe, gdyby OZZ złożyły jeden wniosek na jedną stawkę.

Czytaj więcej

Na co do kina w weekend? O kobietach bez znieczulenia

– Ustawa o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i pokrewnymi weszła w życie w 2018 roku. Minie niedługo od tego momentu pięć lat i nie tylko nie mamy zatwierdzonej tabeli za wyświetlanie w kinach ze stawką dla OZZ, ale nie mamy nawet realnej szansy jej uzyskania w najbliższych latach – mówi Joanna Lassota, pełnomocniczka Stowarzyszenia Kin Studyjnych.

– Ostatni rok to intensyfikacja sprzeciwu całego rynku kinowego i próby uregulowania opłat inaczej niż w formie akceptacji jednostronnej oczekiwań organizacji. Kina, za pośrednictwem reprezentujących je stowarzyszeń, próbują także uzyskać wsparcie instytucji, które w swoich zadaniach mają bądź nadzór nad tymi organizacjami, jak resort kultury, czy kontrolę prawidłowości działań na rynku, jak UOKiK – mówi Joanna Lassota.

– Polskie Stowarzyszenie Nowe Kina w listopadzie 2022 r. złożyło zawiadomienia do UOKiK z uwagi na domniemanie wykorzystywania pozycji dominującej przez dwa OZZ. To jest bardzo skomplikowana materia, jak i cała sytuacja prawna z OZZ w Polsce, ale czuliśmy, że nie mamy innego wyjścia – mówi Joanna Kotłowska, szefowa Polskiego Stowarzyszenia Nowe Kina.

Jak Dawid z Goliatem

Właśnie ma miejsce ważne starcie. Została wysłana odpowiedź na pozew skierowany przez SFP do Piotra Zakensa, właściciela poznańskiego kina Rialto, przewodniczącego Sieci Kin Studyjnych (SKS), który jako jeden z pierwszych zaczął uiszczać obniżone opłaty.

Jak informuje w odpowiedzi na pytania „Rz” Zakens, pozew wpłynął 24 stycznia, na parę dni przed zaplanowanymi mediacjami SFP z SKS.

W jego ocenie w pozwie nie chodzi o faktyczne odzyskanie należności, które – podkreśla – są mocno sporne, tylko ustalenie nowej linii orzecznictwa w sądach. – Nasza sprawa jest precedensowa i od niej zależy, jak będzie wyglądał rynek filmowy. Czujemy się trochę jak Dawid, który walczy z Goliatem, bo tak to właśnie wygląda. Pozew, który przeciwko nam złożono, ma ponad 70 stron i kilka tysięcy stron załączników. Koszt jego przygotowania to prawdopodobnie kwota między 20–30 tys. zł, czyli więcej, niż wymyślona sobie przez SFP nasza „zaległość” – opowiada Zakens.

Jest coś, co OZZ i kina łączy. Nadzieja, że do grona płatników tantiem trafią platformy streamingowe, choć w rządzie nie widać takiej chęci.

– Skoro my płacimy, i mamy płacić, tantiemy wszystkim organizacjom, to tym bardziej powinny to robić platformy streamingowe. Jeśli kolejne etapy legislacji będą umożliwiały zajęcie stanowiska, to branża kinowa to zrobi – mówi Joanna Kotłowska.

To może być ważny rok dla twórców filmowych, kin, jak i platform streamingowych. Właśnie zaczyna się priorytetowe dla nich starcie prawne o rozliczenia za prawa autorskie między Stowarzyszeniem Filmowców Polskich (SPF) a poznańskim kinem Rialto. Sąd Najwyższy może zająć się kasacją Cinema City w sporze z SFP. Kina starają się zwrócić uwagę urzędu antymonopolowego i przekonywać rząd, że tantiemy powinny płacić serwisy streamingowe.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Materiał partnera
XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów