Spokój w salonach

Rok 2015 zakończył falę redukcji liczby sklepów operatorów komórkowych – uważają zarządzające nimi firmy.

Publikacja: 29.03.2016 22:00

Spokój w salonach

Foto: Bloomberg

Orange Polska, T-Mobile Polska i Plus, trzy z czterech dużych sieci komórkowych działających w Polsce, zredukowały w 2015 r. liczbę tradycyjnych sklepów, w których dostępna jest ich oferta, o około 300 – wynika z danych zebranych przez „Rzeczpospolitą". Tym samym w grudniu działać mogło około 3 tys. salonów i mniejszych sklepów z usługami operatorów komórkowych – o około 9 proc. mniej niż rok wcześniej.

Najsilniejsze zmiany zaszły w T-Mobile Polska, którego salony prowadzą m.in. dwie notowane na warszawskiej giełdzie grupy – Eurotel i OEX (d. Tell).

Jak podaje nam T-Mobile, w końcu grudnia jego sieć sprzedaży liczyła 640 sklepów. To o około 20 proc. mniej niż rok wcześniej.

Pod względem siły zmian drugie miejsce należeć może do sieci komórkowej Plus. Telekom nie podaje szczegółowych danych na ten temat, ale sprawozdanie Grupy OEX wskazuje, że w ub.r. sieć sklepów Plusa mogła się skurczyć nawet o 10 proc. To oznaczałoby zamknięcie ok. 78 sklepów.

Przedstawiciele grupy Cyfrowy Polsat, do której należy Plus, podkreślają, że usługi telekomu i satelitarnej platformy oraz inne dodatkowe (prąd, usługi bankowe) są dostępne w sumie w blisko 1,3 tys. punktach sprzedaży. Taki efekt daje zsumowanie punktów z ofertą Cyfrowego Polsatu (np. wysp ulokowanych na korytarzach galerii handlowych).

Liczba sklepów Orange Polska spadła o ok. 45 (6 proc.). Z kolei statystyki P4 (Play) wskazują, że ubył mu jeden sklep. Co ciekawe, firmy, które prowadzą sklepy dla telekomów, uważają, że miniony rok mógł być ostatnim rokiem dużych zmian w operatorskich sieciach sprzedaży.

– Z optymizmem patrzę na najbliższą przyszłość grupy. Wydaje się, że mimo niepokoju na rynkach zagranicznych 2016 r. będzie nam sprzyjał – mówi Tomasz Basiński, wiceprezes Eurotelu. Grupa ta prowadzi sklepy dla T-Mobile i P4, operatora sieci Play, a także satelitarnej platformy nc+ oraz dla Apple pod marką iDream.

– Nie mamy sygnałów, aby T-Mobile chciał nadal ograniczać rozmiary sieci sprzedaży, a Play deklaruje, że chce rosnąć. Oby tak dalej – mówi Basiński. Ocenia, że ten rok będzie okresem stabilizacji. – Będziemy się mogli skoncentrować na działalności operacyjnej, czyli sprzedaży i podnoszeniu jej efektywności – uważa Basiński.

Stabilizację sieci mobilnych przewiduje także Grupa OEX, która prowadzi salony dla Orange, Plusa i T-Mobile.

– Nasza strategia zakłada powrót do konsolidacji sieci sprzedaży operatorów komórkowych – zdradza Rafał Stempniewicz, prezes OEX. – Mamy nadzieję, że po okresie optymalizacji ich wielkość się ustabilizowała i przejęcia sklepów będą miały ponownie sens – dodaje.

Orange Polska, T-Mobile Polska i Plus, trzy z czterech dużych sieci komórkowych działających w Polsce, zredukowały w 2015 r. liczbę tradycyjnych sklepów, w których dostępna jest ich oferta, o około 300 – wynika z danych zebranych przez „Rzeczpospolitą". Tym samym w grudniu działać mogło około 3 tys. salonów i mniejszych sklepów z usługami operatorów komórkowych – o około 9 proc. mniej niż rok wcześniej.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca