Polska ma się przyczynić do uniezależnienia europejskiej motoryzacji od dostaw produkowanych w Chinach akumulatorów litowo-jonowych do elektrycznych samochodów. Zdaniem brukselskiej organizacji Transport & Environment (T&E) zmniejszenie dominacji chińskich producentów w dostarczaniu komponentów do baterii może nastąpić w ciągu najbliższych pięciu lat. Według zapowiedzi producentów akumulatorów, do 2027 r. w krajach członkowskich możliwe jest własne pokrycie dwóch trzecich zapotrzebowania UE na katody. Ich produkcja ma się odbywać się m.in. w Polsce (np. w zakładach Umicore na Opolszczyźnie), w Szwecji i w Niemczech.
Czytaj więcej
Do najwyższych w historii wyników branży motoryzacyjnej przyczyniają się po raz pierwszy od wielu...
Ale tej perspektywie zaczyna zagrażać konkurencyjna polityka USA, kusząca inwestorów ulgami podatkowymi oraz zachętami przewidzianymi we wspierającym redukcję deficytu Inflation Reduction Act (IRA). Analitycy T&E ostrzegają, że firmy planujące inwestycje w sektorze bateryjnym mogą zdecydować się na przeniesienie ich do USA. By tego uniknąć, potrzebna jest wspólna unijna polityka zapewniająca inwestorom pomoc publiczną obejmującą projekty potencjalnie objęte amerykańską ustawą IRA – sugeruje T&E.
Szansa na rozwój
Dla Polski, która stała się jednym z europejskich liderów w produkcji baterii, zmarginalizowanie producentów chińskich oznaczałoby szansę dynamicznego przyspieszenia rozwoju branży, która w przemyśle motoryzacyjnym staje się najbardziej perspektywiczną. Już w 2020 r. polski eksport baterii i komponentów do ich produkcji sięgnął prawie 4 mld euro – dwa razy więcej niż rok wcześniej. Co prawda, z początkiem 2022 r. sytuacja się zmieniła: w I półroczu trend wzrostowy w eksporcie akumulatorów został wstrzymany, a ich sprzedaż spadła o blisko 10 proc. r./r. do nieco ponad 3 mld euro. – O gorszym niż przed rokiem wyniku zadecydowały pierwsze cztery miesiące, w szczególności ponad 23-proc. spadek w marcu z powodu wybuchu wojny w Ukrainie – informował Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl. Za to w kolejnych miesiącach produkcja i sprzedaż zaczęły rosnąć. Po trzech kwartałach (dokładne wyniki za cały 2022 r. poznamy w marcu) wartość eksportu akumulatorów sięgnęła 5,1 mld euro, rosnąc w porównaniu z pierwszymi dziewięcioma miesiącami 2021 roku o 4,6 proc. Rekordowy okazał się III kwartał ubiegłego roku, w którym eksport podskoczył o jedną trzecią, a we wrześniu padł rekord miesięcznej wartości zagranicznej sprzedaży baterii, sięgając 782 mln euro.
Czytaj więcej
Jak wynika z danych agencji International Trade Centre (ITC) w 2021 roku Polska stała się drugim...