Nowy korytarz transportowy z Gdańska nad Morze Egejskie

Planowany unijny korytarz drogowo-kolejowy powiedzie znad Bałtyku przez Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię aż do Grecji – mówi Paweł Wojciechowski, koordynator istniejącego już największego europejskiego korytarza Ren–Alpy.

Publikacja: 06.09.2022 03:00

Nowy korytarz transportowy z Gdańska nad Morze Egejskie

Foto: Robert Gardziński

Unia dokonała rewizji europejskiej sieci transportowej TEN-T. Co ta zmiana oznacza?

Rewizję ogłoszono w grudniu 2021 r., a teraz trwają konsultacje z państwami członkowskimi UE i Parlamentem Europejskim w sprawie tego, w jakim kształcie ją zaakceptują. Nowa regulacja ma na celu m.in. uporządkowanie relacji pomiędzy dwoma rodzajami istniejących korytarzy transportowych, czyli pomiędzy mającymi charakter multimodalny korytarzami sieci bazowej TEN-T, obejmującymi najważniejsze szlaki komunikacyjne UE, i towarowymi korytarzami kolejowymi. Nowa regulacja zapewni spójność z rozporządzeniem dotyczącym instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF), czyli funduszu wspierającego rozwój sieci TEN-T w UE. Skala tego instrumentu to po ok. 25 mld euro w mijającej i kolejnej perspektywie finansowej na lata 2021–2027. CEF to znaczne pieniądze europejskie na budowę infrastruktury transportowej, ale także, choć w mniejszym zakresie, na budowę infrastruktury energetycznej i telekomunikacyjnej związanej z cyfryzacją.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne