Mikrofirmy i znane międzynarodowe korporacje, spółki doradcze, banki, instytucje oraz organizacje pozarządowe są na liście pracodawców, którzy włączyli się do tegorocznej, piątej już edycji akcji społecznej „Dwie godziny dla Rodziny". Jej organizator, Fundacja Humanites od kilku lat zachęca firmy, by włączały się 15 maja w obchody Międzynarodowego Dnia Rodziny skracając o dwie godzin yczas pracy.
O ile w pierwszej edycji akcji uczestniczyło 36 firm, to w ubiegłym roku „Dwie godziny dla Rodziny" dostali pracownicy ponad 500 spółek, instytucji i organizacji. Czy kolejny rekord zostanie pobity w tym roku- będzie wiadomo w poniedziałek. W sytuacji, gdy 15 maja przypada w niedzielę akcja została bowiem rozłożona na dwa dni a fundacja zachęcała do skrócenia czasu pracy o dwie godziny w piątek 13 maja, lub w poniedziałek 16 maja. (Firmy chętne do udziału w akcji nadal mogą się zgłaszać na stronie www.mamrodzine.pl)
Jak podkreślają przedstawiciele Humanites, chodzi o coś więcej niż tylko o symboliczny gest podarowania załodze dwóch godzin- organizatorom zależy też, by zainspirować pracowników i ich rodziny do międzypokoleniowej rozmowy. Dlatego co roku obchody Dnia Rodziny fundacja organizuje pod innym hasłem zwracając uwagę na różne aspekty rodzinnej integracji. Tegoroczne hasło przewodnie to Muzyka i pokolenia.
- Dobra rozmowa łączy, a muzyka jest uniwersalnym językiem, który płynie przez pokolenia. Możemy spotkać się przy stole i zaśpiewać piosenki znane przez wszystkich, najmłodszych i seniorów, takie jak „Konik na biegunach" czy „Małgośka" – proponuje Zofia Dzik prezes Fundacji Humanites i pomysłodawczyni akcji, która przekonuje pracodawców, iż warto skrócić dzień pracy by podkreślić fakt, iż pracownicy poza pracą pełnią również inne istotne role społeczne – rodziców, dziadków, dzieci. Jak podkreśla Zofia Dzik, dobra integracja tych ról przekłada się na większe zaangażowanie w pracy oraz poczucie szczęścia w życiu prywatnym i społecznym. Co więcej pracownicy czerpią inspirację nie tylko ze szkoleń czy doświadczeń zawodowych i relacji w zespole, ale też z sukcesów prywatnych i czasu spędzonego z bliskimi.- Dobre relacje nadają sens w życiu prywatnym, wzmacniają więzi i pozwalają wychodzić zwycięsko z kryzysów, a w życiu zawodowym są paliwem do zaangażowania pracowników zaznacza Zofia Dzik.
W kampanii promującej swoja akcję Humanites przypominała swoje ubiegłoroczne badanie zrealizowane wraz z IESE i Fundacją Liderek Biznesu. Ponad połowa pracujących Polaków wskazała w ankiecie, że ich środowisko pracy nie sprzyja integracji życia zawodowego i prywatnego. Tymczasem zbadania CBOS wynika, że źródłem największej satysfakcji są dla nas dzieci i relacje z innymi ludźmi. Fundacja powołuje się też na badania amerykańskiego Instytutu Gallupa, które pokazują, że efektywność osób zadowolonych z życia rodzinnego jest wyższa o przynajmniej 20 proc., a absencja w pracy niższa o blisko 40 proc. To zaś oznacza, że firmom po prostu opłaca się wspierać rodzinne życie pracowników.