Reklama

Ekspansja na Południe

Czechy, Słowacja, Rumunia i Węgry są krajami, do których polskie firmy eksportują coraz więcej. I coraz odważniej tam inwestują.

Publikacja: 05.06.2016 21:00

Ekspansja na Południe

Foto: Archiwum

Giełdowe spółki coraz częściej jako cel swojej zagranicznej ekspansji wybierają państwa znajdujące się za naszą południową granicą. Powód: rynki Europy Zachodniej i Północnej bywają dla wielu z nich zbyt konkurencyjne, a Wschodniej zbyt ryzykowne.

Sukces za południową granicą osiągnęła m.in. grupa Ferro, jeden z największych w regionie producentów armatury sanitarnej i instalacyjnej. Spółka uzyskuje tam ponad połowę przychodów. – W Czechach i na Słowacji utrzymujemy pozycję lidera od 2011 roku – mówi Aneta Raczek, prezes Ferro. Spółka jest też coraz aktywniejsza w Rumunii, Bułgarii i na Węgrzech.

Dynamiczny rozwój

W Czechach, na Słowacji i Węgrzech oraz w Rumunii, Bułgarii, Chorwacji i Słowenii aktywny jest Inter Cars. Na każdym z rynków zarząd jako jeden z głównych celów stawia sobie osiągnięcie pozycji na podium. Aktywność grupy koncentruje się, podobnie jak w Polsce, na dystrybucji produktów i usług motoryzacyjnych. Inter Cars na każdym z rynków, na którym chce być aktywny, powołuje firmę ze swoim 100-proc. udziałem. – Nasz rozwój powiązany jest z wielkością i strukturą lokalnego parku samochodowego, z którego wynika zapotrzebowanie na produkty motoryzacyjne – uważa Aleksandra Pawłowska, menedżer biura zarządu Inter Carsu.

Ekspansję na Południu prowadzi odzieżowa firma LPP. Od dłuższego czasu jest obecna m.in. w Czechach, na Węgrzech i Słowacji, a także w Rumunii i Bułgarii. W 2014 r., otwierając pierwsze sklepy w Chorwacji, rozpoczęła także ekspansję w kierunku bałkańskim. Jej sieć we wszystkich tych krajach liczy dziś 209 salonów i na wszystkich rynkach, poza Bułgarią, dostępna jest pełna oferta jej marek: Reserved, House, Cropp, Mohito i Sinsay. – Obecnie szczególnie dynamicznie rozwijamy sieć dystrybucji w Rumunii, w Chorwacji oraz na Węgrzech – twierdzi Krzysztof Bocianowski, dyrektor działu najmu i ekspansji LPP.

Rosnące przewozy

Rynki zagraniczne, w tym za naszą południową granicą, są naturalnym obszarem działalności giełdowych firm transportowych i logistycznych. OT Logistics jest obecny w Czechach i na Słowacji, gdzie obsługuje m.in. amerykańskiego producenta stali – U.S. Steel. Ma również w planach rozwój działalności na Bałkanach.

Reklama
Reklama

Z kolei grupa logistyczna Pekaes świadczy usługi przewozowe na terenie Europy głównie dzięki ścisłej współpracy z 16 sprawdzonymi partnerami w 32 krajach. Za naszą południową granicą jest aktywna przede wszystkim w Czechach, na Słowacji i Węgrzech.

Na niemal wszystkich rynkach za naszą południową granicą jest obecna firma MFO, specjalizująca się w produkcji tzw. zimnogiętych profili stalowych. Od wielu lat na rynku czeskim obecny jest PKN Orlen. Koncern ma większościowe udziały w firmie Unipetrol. Poszukiwania ropy i gazu w Rumunii prowadzi z kolei Serinus Energy.

więcej w Gazecie Giełdy i Inwestorów „Parkiet"

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama