Ekspansja na Południe

Czechy, Słowacja, Rumunia i Węgry są krajami, do których polskie firmy eksportują coraz więcej. I coraz odważniej tam inwestują.

Publikacja: 05.06.2016 21:00

Ekspansja na Południe

Foto: Archiwum

Giełdowe spółki coraz częściej jako cel swojej zagranicznej ekspansji wybierają państwa znajdujące się za naszą południową granicą. Powód: rynki Europy Zachodniej i Północnej bywają dla wielu z nich zbyt konkurencyjne, a Wschodniej zbyt ryzykowne.

Sukces za południową granicą osiągnęła m.in. grupa Ferro, jeden z największych w regionie producentów armatury sanitarnej i instalacyjnej. Spółka uzyskuje tam ponad połowę przychodów. – W Czechach i na Słowacji utrzymujemy pozycję lidera od 2011 roku – mówi Aneta Raczek, prezes Ferro. Spółka jest też coraz aktywniejsza w Rumunii, Bułgarii i na Węgrzech.

Dynamiczny rozwój

W Czechach, na Słowacji i Węgrzech oraz w Rumunii, Bułgarii, Chorwacji i Słowenii aktywny jest Inter Cars. Na każdym z rynków zarząd jako jeden z głównych celów stawia sobie osiągnięcie pozycji na podium. Aktywność grupy koncentruje się, podobnie jak w Polsce, na dystrybucji produktów i usług motoryzacyjnych. Inter Cars na każdym z rynków, na którym chce być aktywny, powołuje firmę ze swoim 100-proc. udziałem. – Nasz rozwój powiązany jest z wielkością i strukturą lokalnego parku samochodowego, z którego wynika zapotrzebowanie na produkty motoryzacyjne – uważa Aleksandra Pawłowska, menedżer biura zarządu Inter Carsu.

Ekspansję na Południu prowadzi odzieżowa firma LPP. Od dłuższego czasu jest obecna m.in. w Czechach, na Węgrzech i Słowacji, a także w Rumunii i Bułgarii. W 2014 r., otwierając pierwsze sklepy w Chorwacji, rozpoczęła także ekspansję w kierunku bałkańskim. Jej sieć we wszystkich tych krajach liczy dziś 209 salonów i na wszystkich rynkach, poza Bułgarią, dostępna jest pełna oferta jej marek: Reserved, House, Cropp, Mohito i Sinsay. – Obecnie szczególnie dynamicznie rozwijamy sieć dystrybucji w Rumunii, w Chorwacji oraz na Węgrzech – twierdzi Krzysztof Bocianowski, dyrektor działu najmu i ekspansji LPP.

Rosnące przewozy

Rynki zagraniczne, w tym za naszą południową granicą, są naturalnym obszarem działalności giełdowych firm transportowych i logistycznych. OT Logistics jest obecny w Czechach i na Słowacji, gdzie obsługuje m.in. amerykańskiego producenta stali – U.S. Steel. Ma również w planach rozwój działalności na Bałkanach.

Z kolei grupa logistyczna Pekaes świadczy usługi przewozowe na terenie Europy głównie dzięki ścisłej współpracy z 16 sprawdzonymi partnerami w 32 krajach. Za naszą południową granicą jest aktywna przede wszystkim w Czechach, na Słowacji i Węgrzech.

Na niemal wszystkich rynkach za naszą południową granicą jest obecna firma MFO, specjalizująca się w produkcji tzw. zimnogiętych profili stalowych. Od wielu lat na rynku czeskim obecny jest PKN Orlen. Koncern ma większościowe udziały w firmie Unipetrol. Poszukiwania ropy i gazu w Rumunii prowadzi z kolei Serinus Energy.

więcej w Gazecie Giełdy i Inwestorów „Parkiet"

Biznes
Po ostatnich awariach X Elon Musk obiecuje powrót do pracy w swoich firmach 24/7
Biznes
Czarnogórskie biznesy Olega Deripaski. Sankcje są, ale układy też
Biznes
Demograficzne wyzwania Polski: dzietność, migracje i przyszłość gospodarki
Biznes
Dodatkowe 26 mld zł na obronność zatwierdzone. Zgoda KE dla Polski
Biznes
Adam Bodnar i Leszek Balcerowicz na konferencji TEP