Znaczenie Polski w europejskiej branży elektromobilności rośnie. Według opublikowanego w środę branżowego raportu „Elektromobilność w Polsce: inwestycje, trendy, zatrudnienie” przygotowanego przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH), firmę Bergman Engineering oraz Polską Izbę Rozwoju Elektromobilności (PIRE), w Polsce jest zlokalizowane 30 proc. mocy produkcyjnych baterii do samochodów elektrycznych. W ostatnich sześciu latach inwestycje w sektorze prowadzone przez PAIH osiągnęły wartość ponad 6 mld euro i przyniosły 13 tys. miejsc pracy. Rekordowy okazał się 2019 r., w którym napłynęły projekty warte 2 mld euro.
Inwestycyjny magnes
Przedsięwzięć w rozwój sektora elektromobilności będzie przybywać. Autorzy raportu prognozują, że magnesem dla kolejnych inwestorów będzie rozwinięta infrastruktura transportowa, niższe niż na Zachodzie koszty pracy, duży rynek wykwalifikowanych pracowników, a także szybko rosnąca liczba firm z branży. PAIH informuje o 21 projektach znajdujących się w jej portfelu. Natomiast inwestycje zaplanowane do końca 2022 r. mają pozwolić na utworzenie kolejnych 7 tys. nowych miejsc pracy.
– Wśród kluczowych projektów w 2021 roku znalazły się inwestycje światowych gigantów. Pokazuje to, że Polska ze względu na swoją innowacyjność i wysokiej jakości produkcję w dziedzinie elektromobilności jest krajem atrakcyjnym dla inwestorów i partnerów biznesowych – mówi Krzysztof Drynda, prezes PAIH.
To sprawia, że inwestorzy już obecni w kraju decydują się na powiększenie planowanej wcześniej skali działalności. Przykładem jest dostawca komponentów do baterii – koreańska firma SK IE Technology, która wybrała Dąbrowę Górniczą na miejsce produkcji separatorów wykorzystywanych w akumulatorach. Jesienią 2020 r. zarząd firmy informował o planach budowy drugiego zakładu, tymczasem w marcu ubiegłego roku zdecydowano o postawieniu jeszcze trzeciego i czwartego, których uruchomienie przewidziano na koniec 2023 roku i na II kwartał 2024 roku. Koreańczycy zatrudnią tam co najmniej 800 pracowników.
Z Korei Południowej pochodzi zresztą najwięcej inwestycji: od 2016 r. napłynęło z niej dziewięć projektów wartych tyle, ile dwie trzecie pozostałych. Największym przedsięwzięciem jest warta 3,2 mld euro fabryka LG Energy Solution, która po zakończeniu rozbudowy ma osiągnąć moc produkcji na poziomie 100 GWh. Sześć inwestycji zrealizowały firmy z Chin, cztery z Japonii, do tego doszły projekty ze Szwecji, Belgii i Wielkiej Brytanii.