Na rynku stacjonarnego dostępu do internetu coraz silniejszą pozycję mają telewizje kablowe. Podczas gdy Orange Polska i Netia, które wyrosły z usług telefonicznych, tracą abonentów szerokopasmowego dostępu, ich konkurenci konsekwentnie pod tym względem rosną.

Kablówkowy przełom

Brakuje na razie dokładnych danych od części operatorów, ale jest bardzo prawdopodobne, że technologia kablówek (Docsis) właśnie staje się najpopularniejszą stacjonarną technologią internetu w domach Polaków.

Na przełomie 2014 i 2015 r. roku przewaga technologii DSL, stosowanej przez operatorów telefonicznych łączy miedzianych, nad kablową była niewielka. Korzystało z niej 2,7 mln abonentów, o 100 tys. więcej niż z łączy kablarzy – wynika z danych zgromadzonych przez Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Tymczasem dane największych czterech dostawców stacjonarnego dostępu wskazują, że po półroczu dystans ten mógł zaniknąć.

W samym II kw. najszybciej statystyki klientów dostępu powiększał największy w kraju operator telewizji kablowej: UPC Polska. Pozyskał przez trzy miesiące nieco ponad 13 tys. abonentów szerokopasmowego dostępu i zakończył kwartał z 1,08 mln użytkowników stacjonarnego internetu.

Właściciel UPC – amerykański Liberty Global – podkreśla w sprawozdaniu półrocznym, że to największy wzrost, jaki zanotowali operatorzy z tej grupy działający w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Według Michała Fury, rzecznika UPC Polska, przyrost ma charakter organiczny. Przychody UPC rosną m.in. dzięki coraz większej bazie abonentów internetu, ale i za sprawą podnoszenia cen starszym stażem użytkownikom. W I półroczu wynosiły 767 mln zł, o 2,3 proc. więcej niż przed rokiem i tylko o 10 mln zł mniej, niż miała Netia, która od lat zajmuje drugie miejsce wśród operatorów stacjonarnych. Jeśli trendy się nie zmienią, z końcem roku UPC może zepchnąć Netię na trzecie miejsce. Na razie dogoniło ją pod względem zasięgu własnej sieci (w obu przypadkach to około 3 mln gospodarstw domowych).

W II kwartale zwyżki w segmencie stacjonarnego internetu odnotował także drugi pod względem liczby abonentów operator telewizji kablowej: gdyńska grupa Vectra.

Autopromocja
30 listopada, godz. 12.00

Kto zdobędzie Zielone Orły "Rzeczpospolitej"?

Sprawdź szczegóły

Z danych, które nam udostępnił Krzysztof Stefaniak, rzecznik Vectry, wynika, że miała ona w czerwcu nieco ponad 545 tys. abonentów stacjonarnego dostępu, czyli o 7,4 tys. więcej niż w marcu.

Jak radzą sobie kolejne firmy w rankingu, nie wiadomo. Spółka Multimedia Polska najwyraźniej uważa, że to dane newralgiczne i od pewnego czasu publikuje jedną liczbę: sumę klientów dostępu stacjonarnego i mobilnego. Nie ona jedna. Liczb nie ujawnia także wielkopolska Inea. Dane UKE wskazują, że w grudniu Multimedia obsługiwały 5,8 proc. abonentów stacjonarnego internetu, Vectra 7,3 proc., a Inea 2,2 proc.

Kabel i światłowód

W najbliższych latach przybędzie zarówno łączy telewizji kablowej (inwestuje w nie UPC i chce wydać blisko 4 mld zł), jak i technologii uważanej za najtrwalszą – światłowodowej. W światłowody inwestują dziś najróżniejsi operatorzy: zarówno kablówki (Multimedia i Inea), sieci telefoniczne (Orange, Netia), jak i komórkowi (T-Mobile).

Większość wymienionych firm konkuruje z małymi operatorami (ISP) o wsparcie inwestycji ze środków unijnych. Według stanu na 5 sierpnia Centrum Projektów Polska Cyfrowa przyznało wsparcie 51 projektom, w tym pięciu Orange, trzem T-Mobile, dwóm Multimediów oraz dwóm Vectry. Trwa publikacja wyników konkursu, w którym do wzięcia jest 600 mln zł.