Reklama
Rozwiń
Reklama

Firmy mają różne metody na pozyskanie kontrahenta

Rodzimi eksporterzy stosują wiele sposobów, aby znaleźć za granicą odbiorców na ich produkty i usługi. Jeden z nich to znalezienie dystrybutora.

Publikacja: 14.11.2016 18:54

Firmy mają różne metody na pozyskanie kontrahenta

Foto: 123RF

Co najmniej trzy modele ekspansji stosuje spółka Profile Vox z Czerwonaka eksportująca elementy dekoracyjne na ściany wewnętrzne i elewacje zewnętrzne oraz dekoracyjne elementy podłogowe. Produkty firmy trafiają głównie na rynki wschodnie (Rosja, Białoruś i Ukraina), środkowej i zachodniej Europy i Afryki.

Strategia rozwoju firmy zakłada dalszą globalizację eksportu. – Nasze modele wejścia są różne. Pierwszy zakłada pozyskanie kluczowego dystrybutora, z którym zawieramy umowę na wyłączność. Wiąże się to z analizą jego potencjału, a umowa na wyłączność zawiera wymagania dotyczące osiągnięcia określonych wolumenów sprzedaży w kolejnych latach. Jeżeli dystrybucja przynosi efekty, to często decydujemy się na uruchomienie spółki na tamtejszym rynku. Zdarza się, że dystrybutor staje się jej mniejszościowym udziałowcem – tłumaczy Agata Gładysz, dyrektor sprzedaży, marketingu i rozwoju w Profile Vox.

Drugi model to założenie własnej spółki dystrybucyjnej, jeśli dany rynek jest wysoce perspektywiczny, jak Rosja w przypadku Profile Vox. – Wtedy zakładamy spółkę i poszukujemy lokalnych pracowników, czasami z polskimi korzeniami – tłumaczy przedstawicielka Profile Vox.

Trzeci model to uruchomienie spółki produkcyjno-handlowej bądź akwizycje. – W naszym przypadku stało się tak na Białorusi, aby w bardziej rentowny sposób pokryć zapotrzebowanie na dużą sprzedaż na terenie Eurazjatyckiej Unii Celnej Rosji, Białorusi i Kazachstanu. Teraz mamy trzy zakłady produkcyjne: w Polsce, na Białorusi i w Rumunii. Co ciekawe, ten ostatni zakład powstał wskutek wykorzystania okazji. W miejscu, w którym działała nasza spółka dystrybucyjna, restrukturyzował się zakład jednego z głównych dostawców surowców. Z uwagi na bliskość postawiliśmy tam swój zakład. Jest on bardzo rentowny i będzie obsługiwał rynki arabskie i Turcję – tłumaczy Gładysz.

Od pozyskania dystrybutorów zaczyna zwykle poznańska, rodzinna firma farmaceutyczna Biofarm eksportująca od dziesięciu lat. – Dotychczas naszym głównym rynkiem były kraje byłego ZSRR, gdzie stosowaliśmy model z dystrybutorem lokalnym na prawach wyłączności z zastrzeżeniem utrzymania określonych obrotów – mówi Alena Krzyżaniak, export key account manager w Biofarmie. – Teraz szukamy nowych kierunków w Unii Europejskiej i jest to bardziej skomplikowana współpraca w zakresie udzielania licencji, wytwarzania produktów pod marką kontrahenta – dodaje, wskazując, że w branży farmaceutycznej dużo czasu zajmuje certyfikacja produktu. – Rejestracja produktów leczniczych w zależności od kraju trwa od sześciu miesięcy do trzech lat, więc od momentu znalezienia kontrahenta i zawarcia umowy do faktycznego wprowadzenia produktu na rynek mija naprawdę długi okres – tłumaczy przedstawicielka Biofarmu.

Reklama
Reklama

– Najczęściej wchodzimy na nowe rynki poprzez naszych polskich partnerów, którzy zakładają fabrykę w innym kraju. My nadal dostarczamy im opakowania, ale już za granicę. Tak jest w przypadku naszej współpracy z firmą Vox Profile, której dostarczamy opakowania na Białoruś – mówi Rafał Czwojdziński, prezes Grupy Technopol produkującej opakowania. Trafiają one głównie do Niemiec, na Białoruś i do Rosji.

– Jeśli mamy już odbiorcę w danym kraju, to nasze służby handlowe starają się pozyskać lokalnych klientów z najbliższego otoczenia również po to, aby zminimalizować koszty transportu, bo w przypadku opakowań są one znaczne – tłumaczy Czwojdziński.

Opinie

Robert Fedorowicz, starszy specjalista ds. handlu zagranicznego w Banku Zachodnim WBK

Jedną z możliwości, jaką stwarzamy w Grupie Santander firmom poszukującym kontrahentów za granicą, jest specjalny panel na portalu SantanderTrade.com, dostępny dla członków Santander Trade Club. Eksporter lub importer uzupełnia swoją wizytówkę o dane kontaktowe i profil firmy, precyzując jakiego typu współpracę chciałby nawiązać. Jeśli chodzi o Polskę, to do dziś nasi przedsiębiorcy przygotowali w panelu ponad 450 wizytówek. Jednocześnie każdy użytkownik ma dostęp do wizytówek firm z innych krajów. W specjalnej sekcji widoczne są odpowiedzi na wysłane zapytania ofertowe oraz historia korespondencji z potencjalnymi partnerami biznesowymi. Taka platforma wymiany informacji handlowej to nie wszystko. Katalog firm w panelu jest bardzo obszerny, bo obejmuje wszystkie kraje, w których obecna jest Grupa Santander. Dlatego też przedsiębiorcy poszukujący kontrahentów za granicą mogą liczyć na pomoc opiekuna społeczności biznesowej. Można do niego skierować zapytanie, a on przeanalizuje i zasugeruje najlepszych dla nas odbiorców lub dostawców. Dzięki temu eksporter może bardzo aktywnie poszukiwać możliwości ekspansji zagranicznej, bez poświęcania na to własnego czasu, który może spożytkować w inny sposób.

Tomasz Starzyk, Bisnode

Platforma online GRS Światowa Baza Danych i Powiązań jest narzędziem online umożliwiającym budowę baz danych marketingowych i sprzedażowych dopasowanych do indywidualnych potrzeb eksportera. To jedyne w swoim rodzaju precyzyjne narzędzie, które pozwala na znalezienie nowych klientów i dotarcie z ofertą bezpośrednio do interesujących partnerów niezależnie od kraju ich pochodzenia. To oznacza, że narzędzie zwiększa efektywność działu sprzedaży w pozyskiwaniu nowych kontraktów. Pozwala ono również ocenić potencjał branży w każdym z krajów i dokonać wstępnej selekcji podmiotów pod względem ryzyka współpracy. Jest także sposobem na efektywne wyszukanie firm do przejęć i akwizycji. Światowa Baza Danych i Powiązań zawiera informacje o ponad 270 milionach firm z całego świata i daje możliwość wyszukiwania potencjalnych partnerów według 23 kryteriów. Sama platforma daje dostęp do danych teleadresowych przedsiębiorstw oraz danych o wielkości zatrudnienia, sprzedaży, zysku, powiązań kapitałowych i osobowych osób zarządzających podmiotem, a także jego działalności importowej i eksportowej. Umożliwia również wgląd do globalnych drzew korporacyjnych i śledzenie powiązań osobowych.

Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama