Telekomy na celowniku prezesa UOKiK

Po UPC i T-Mobile urząd antymonopolowy ukarał firmy Zygmunta Solorza. Za treść reklam z 2014 r. nałożył na nie 40,4 mln zł grzywny.

Publikacja: 01.02.2017 19:58

Urząd antymonopolowy w większym stopniu ma chronić konsumentów.

Urząd antymonopolowy w większym stopniu ma chronić konsumentów.

Foto: Rzeczpospolita, Krzysztof Skłodowski KS Krzysztof Skłodowski

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył w środę na Polkomtel (operator sieci Plus) i satelitarną platformę Cyfrowy Polsat odpowiednio 30,7 mln i 9,7 mln zł kar za wprowadzanie w błąd konsumentów i naruszanie ich interesów.

W ten sposób zakończyły się postępowania urzędu dotyczące treści przekazów reklamowych spółek tworzących grupę sprzed ponad dwóch lat.

Jak wynika z komunikatu UOKiK, otrzymywał on skargi konsumentów dotyczące reklam pod hasłem „Power LTE – Internet LTE bez limitu danych", sugerujących, że pakiet usług wraz ze smartfonem, tabletem i telewizorem można uzyskać za 61 zł miesięcznie. Klienci skarżyli się do UOKiK, że zostali wprowadzeni w błąd, a postępowania urzędu wobec obu spółek potwierdziły te sygnały.

Odwołanie praktyką

– Odwołamy się od decyzji UOKiK. Nie zgadzamy się z treścią zarzutów – mówi Olga Zomer, rzeczniczka Cyfrowego Polsatu.

Właśnie odwołaniami przedsiębiorstw, a następnie zmniejszeniem wymiaru finansowego kary kończą się zwykle decyzje prezesa urzędu antymonopolowego. W przeszłości wygrane sprawy ma za sobą np. PGNiG, ale też sieć Plus.

Nowa kara dla Polkomtelu należy do najwyższych, jakie operator telekomunikacyjny dostał w analogicznej sytuacji.

W minionym roku T-Mobile Polska otrzymał 15 mln zł kary za włączanie użytkownikom dodatkowych usług bez pytania. Poziom sankcji był przy tym o 30 proc. niższy od wyjściowego, ponieważ UOKiK wziął pod uwagę okoliczności łagodzące. Jak wynika z treści decyzji dotyczącej Polkomtelu i Cyfrowego Polsatu, analogiczne analizy prowadzone były także w ich przypadku. Tyle że za jeden rodzaj działań urząd był gotowy karę podnosić, a za inne obniżać.

Czy i o ile ostatecznie je ściął – nie można wywnioskować z treści decyzji.

T-Mobile – podobnie jak teraz grupa Cyfrowy Polsat – zapowiedział, że nawet od obniżonej kary się odwoła. Argumentował, że UOKiK zmienił wytyczne co do informowania użytkowników o dodatkowych usługach. 0,82 mln zł kary nałożono na UPC Polska za podwyższanie abonamentów w trakcie trwania umów. UOKiK nakazał kablówce zwrot pobranej nadpłaty. W analogicznej sprawie kary finansowej uniknęła sieć Inea, zobowiązując się do zwrotu podwyżki.

Przypadek czy strategia?

UOKiK pod kierownictwem Marka Niechciała jest surowszą wyrocznią dla branży niż za czasów Adama Jassera. Nowy szef urzędu zapowiadał w wywiadach prasowych większy nacisk na obronę interesów konsumentów, ale warto też przypomnieć, że zanim nastał Niechciał, wiceprezes UOKiK Dorota Karczewska zapowiedziała, iż 2016 r. będzie dla instytucji „rokiem telekomów".

UOKiK zainteresował się w ubiegłym roku, czy telekomy udostępniają klientom nagrania rozmów ze sprzedawcami. Przyglądał się też reklamom ofert prepaid namawiającym do rejestracji kart SIM oraz kwestii niewykorzystanych środków użytkowników telefonii na kartę. W tych sprawach decyzji na razie nie ma. Podobnie – w sprawie sprzed lat dotyczącej stawek za połączenia do sieci Play. Miała się ona zakończyć już kilka razy. W toku jest spór UOKiK z czterema sieciami mobilnymi o kartel na rynku telewizji mobilnej. Sąd pierwszej instancji decyzję o karach uchylił.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył w środę na Polkomtel (operator sieci Plus) i satelitarną platformę Cyfrowy Polsat odpowiednio 30,7 mln i 9,7 mln zł kar za wprowadzanie w błąd konsumentów i naruszanie ich interesów.

W ten sposób zakończyły się postępowania urzędu dotyczące treści przekazów reklamowych spółek tworzących grupę sprzed ponad dwóch lat.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Szef PSE: Polska energetyka potrzebuje lepszej koordynacji działań
Biznes
Polska po akcesji do UE stała się potęgą w produkcji sprzętu AGD
Biznes
Menedżerowie kluczowych spółek: bilans akcesji do UE jest korzystny
Biznes
Volkswageny w miejsce polonezów. Polacy mają jednak wciąż mało samochodów
Materiał partnera
Krystian Szczepański: Aby dojść do neutralności klimatycznej musimy rozwijać technologie
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO