Władze USA chcą odroczenia łączności 5G w lotnictwie

Minister transportu USA Pete Buttigieg i szef urzędu lotnictwa FAA Steve Dickson zwrócili się do AT&T i Verizon Communications o odroczenie planowanego na 5 stycznia wprowadzenia łączności bezprzewodowej 5G w lotnictwie ze względu na bezpieczeństwo.

Publikacja: 02.01.2022 21:51

Władze USA chcą odroczenia łączności 5G w lotnictwie

Foto: Adobe Stock

W piśmie skierowanym do szefów obu koncernów łączności, do którego Reuter miał wgląd, zwrócili się do prezesów Johna Stankeya i Hansa Vestberga o odroczenie o przynajmniej dwa tygodnie w ramach „propozycji bliskiego rozwiązania współistnienia bezpiecznego pasma C łączności 5G i bezpiecznych lotów. Zwracamy się do waszych firm o dalszą przerwę dodatkowego krótkiego okresu nie więcej niż 2 tygodnie wobec obecnie planowanego terminu jej wprowadzenia 5 stycznia”.

Sektor lotnictwa i FAA wyrażały zaniepokojenie możliwą interferencją 5G na delikatną elektronikę samolotów, np. radiowe wysokościomierze, co mogłoby zakłócić loty.

Verizon i AT&T poinformowały o otrzymaniu tego pisma i zapoznają się z nim. Wcześniej zarzuciły sektorowi lotnictwa, że dąży do wstrzymania wprowadzenia pasma C „do czasu uzgodnienia przez sektor łączności bezprzewodowej, kto pokryje koszty unowocześnienia przestarzałych wysokościomierzy”.

Buttigieg i Dickson poinformowali, że zgodnie z ramowymi ustaleniami „komercyjne pasmo C zostanie udostępnione w styczniu jak planowano, z pewnymi wyjątkami wokół priorytetowych lotnisk”. FAA i sektor lotnictwa ustalą takie lotniska, „gdzie strefa buforowa pozwoli operatorom lotniczym kontynuować bezpiecznie działalność, a FAA dokończy ocenę możliwych inteferencji”.

Rząd podejmie prace nad ustaleniem „działań łagodzących dla wszystkich priorytetowych lotnisk”, aby umożliwić większości „dużych samolotów bezpieczne działanie w każdych warunkach”. To pozwoli na uruchamianie tej łączności wokół „priorytetowych lotnisk w sposób ciągły” z zapewnieniem aktywacji tego systemu do 31 marca, o ile nie dojdzie do nieprzewidzianych trudności. Przewoźnicy, którzy uzyskali dostąp do pasma w rządowej aukcji za 80 mld dolarów zgodzili się uprzednio na działania ostrożnościowe przez 6 miesięcy dla ograniczenia inteferencji.

Branżowa organizacja Airlines for America zwróciła się do federalnej komisji łączności FCC o wstrzymanie nowej usługi 5G wokół wielu lotnisk, bo jej zdaniem wiele lotów może ulec zakłóceniu. Szef komisji transportu w Izbie Reprezentantów, Peter DeFazio poparł petycję tej organizacji ostrzegając, że nie stać nas na eksperyment z bezpieczeństwem lotnictwa. Organizacja branży łączności bezprzewodowej CTIA stwierdziła z kolei, że 5G jest bezpieczne, a pasmo jest używane w ok. 40 krajach.

W piśmie skierowanym do szefów obu koncernów łączności, do którego Reuter miał wgląd, zwrócili się do prezesów Johna Stankeya i Hansa Vestberga o odroczenie o przynajmniej dwa tygodnie w ramach „propozycji bliskiego rozwiązania współistnienia bezpiecznego pasma C łączności 5G i bezpiecznych lotów. Zwracamy się do waszych firm o dalszą przerwę dodatkowego krótkiego okresu nie więcej niż 2 tygodnie wobec obecnie planowanego terminu jej wprowadzenia 5 stycznia”.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
UOKiK sprawdza możliwy monopol w portach
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Biznes
Chatbot ChatGPT zyskuje płatne opcje. Czy warto skorzystać?
Biznes
Niezwykły rajd Nvidii. Analitycy wierzą, że będzie jeszcze większa
Biznes
Dwutygodniowe rodzinne urlopy w kraju przeszły do historii. Nowe plany wakacyjne Polaków
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Biznes
Sztuczna inteligencja puka do drzwi polskiego biznesu i finansów. Ile wydają firmy?
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży