UE rozpędziła produkcję samochodów w Polsce

Zatrudniający ponad 200 tysięcy osób polski przemysł motoryzacyjny wnosi do gospodarki najnowocześniejsze technologie i ma kluczowe znaczenie w eksporcie.

Publikacja: 05.10.2021 21:00

UE rozpędziła produkcję samochodów w Polsce

Foto: Adobe Stock

Choć polski przemysł motoryzacyjny ma przedwojenne tradycje, a w ramach RWPG należał do najsilniejszych sektorów gospodarki w całym tzw. bloku wschodnim, to dopiero wejście Polski do Unii Europejskiej pozwoliło branży wspiąć się na europejski, a pod względem jakości produkcji – na światowy poziom. Ponad 95 proc. produkcji samochodów oraz części i komponentów motoryzacyjnych jest teraz sprzedawana za granicą. Ubiegłoroczny eksport sektora motoryzacyjnego w wysokości 28,6 mld euro stanowił ok. 12 proc. całości zagranicznej sprzedaży towarów z Polski.

Inwestycje zagraniczne w sektorze, będące podstawą jego rozwoju, stały się zarazem największą częścią inwestycji napływających do Polski w ogóle.

Wybudowane w Polsce fabryki samochodów, a także części i komponentów mają szczególne znaczenie dla lokalnych rynków pracy. Branża zatrudnia obecnie ponad 201 tys. osób.

Mocno powiązani

– Dzięki obecności w UE w Polsce pojawiły się wielkie międzynarodowe firmy motoryzacyjne, które wniosły do polskiego przemysłu najnowocześniejsze technologie produkcji i przygotowały kadry wyszkolone na najwyższym poziomie – mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Obecnie na polskim rynku działają prawie wszystkie międzynarodowe koncerny, odpowiadające za większość produkcji i generujące zamówienia dla poddostawców zarówno zagranicznych, jak i miejscowych. Przez obecność w Unii polski przemysł motoryzacyjny jest bardzo mocno powiązany z łańcuchami produkcji największych firm z UE. To daje szanse na dalszy rozwój m.in. dzięki zapowiedzianym projektom rozbudowy zakładów produkcyjnych, co daje potencjał do zwiększenia produkcji, a także wzrost inwestycji zwłaszcza w technologie napędów alternatywnych. – To ważny trend rozwojowy i zarazem nisza, w której polski przemysł motoryzacyjny mógłby zbudować regionalną specjalizację – twierdzą eksperci KPMG.

Czytaj więcej

Baterie do elektrycznych samochodów napędzają eksport polskiej motoryzacji

Już teraz Polska wyrasta na europejskiego potentata w produkcji baterii do elektrycznych samochodów. W 2020 r. wartość ich eksportu sięgnęła 3,99 mld euro. To niemal dwukrotnie więcej niż w 2019 roku. Inwestorami w tym sektorze są przede wszystkim producenci z Azji, dla których dzięki centralnemu położeniu na kontynencie, atrakcyjnym warunkom inwestowania i bliskości głównych europejskich fabryk aut umożliwiającej skrócenie łańcuchów dostaw, jesteśmy dogodnym punktem wyjścia do ekspansji na rynki Europy Zachodniej. – Dzięki inwestycji LG Energy Solution Polska jest największym producentem baterii litowo-jonowych w Europie – mówi Rafał Bajczuk, ekspert Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych. A jak twierdzi Sukwon Choi, prezes zarządu LG Energy Solution Wrocław, w produkcji baterii dla przemysłu motoryzacyjnego wrocławskie zakłady mogą nawet stać się największym producentem na świecie.

Niemiecki atut

Najważniejszym partnerem polskiej branży motoryzacyjnej są Niemcy. W 2020 r. sprzedaż do Niemiec pochodzących z Polski samochodów oraz części i komponentów do produkcji aut stanowiła jedną trzecią eksportu branży. W przypadku części i komponentów istotne jest, że wysoki udział w eksporcie samochodów z Niemiec mają rynki amerykański i chiński, co dodatkowo stabilizuje sytuację polskich poddostawców.

Kraje unijne są największym odbiorcą produkowanych w Polsce zarówno samochodów, jak i części oraz komponentów. W tych ostatnich należymy już do największych dostawców w Europie. A według Santander Bank perspektywę dalszego wzrostu w sektorze daje znacząco niższy poziom wynagrodzeń w Polsce w stosunku do krajów Europy Zachodniej: wobec presji na marże w przemyśle motoryzacyjnym stanowi to – przy wysokiej jakości produkcji – istotną przewagę konkurencyjną.

Czytaj więcej

Brakuje 200 tys. aut z polskich fabryk
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne