UE rozpędziła produkcję samochodów w Polsce

Zatrudniający ponad 200 tysięcy osób polski przemysł motoryzacyjny wnosi do gospodarki najnowocześniejsze technologie i ma kluczowe znaczenie w eksporcie.

Publikacja: 05.10.2021 21:00

UE rozpędziła produkcję samochodów w Polsce

Foto: Adobe Stock

Choć polski przemysł motoryzacyjny ma przedwojenne tradycje, a w ramach RWPG należał do najsilniejszych sektorów gospodarki w całym tzw. bloku wschodnim, to dopiero wejście Polski do Unii Europejskiej pozwoliło branży wspiąć się na europejski, a pod względem jakości produkcji – na światowy poziom. Ponad 95 proc. produkcji samochodów oraz części i komponentów motoryzacyjnych jest teraz sprzedawana za granicą. Ubiegłoroczny eksport sektora motoryzacyjnego w wysokości 28,6 mld euro stanowił ok. 12 proc. całości zagranicznej sprzedaży towarów z Polski.

Inwestycje zagraniczne w sektorze, będące podstawą jego rozwoju, stały się zarazem największą częścią inwestycji napływających do Polski w ogóle.

Wybudowane w Polsce fabryki samochodów, a także części i komponentów mają szczególne znaczenie dla lokalnych rynków pracy. Branża zatrudnia obecnie ponad 201 tys. osób.

Mocno powiązani

– Dzięki obecności w UE w Polsce pojawiły się wielkie międzynarodowe firmy motoryzacyjne, które wniosły do polskiego przemysłu najnowocześniejsze technologie produkcji i przygotowały kadry wyszkolone na najwyższym poziomie – mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Obecnie na polskim rynku działają prawie wszystkie międzynarodowe koncerny, odpowiadające za większość produkcji i generujące zamówienia dla poddostawców zarówno zagranicznych, jak i miejscowych. Przez obecność w Unii polski przemysł motoryzacyjny jest bardzo mocno powiązany z łańcuchami produkcji największych firm z UE. To daje szanse na dalszy rozwój m.in. dzięki zapowiedzianym projektom rozbudowy zakładów produkcyjnych, co daje potencjał do zwiększenia produkcji, a także wzrost inwestycji zwłaszcza w technologie napędów alternatywnych. – To ważny trend rozwojowy i zarazem nisza, w której polski przemysł motoryzacyjny mógłby zbudować regionalną specjalizację – twierdzą eksperci KPMG.

Czytaj więcej

Baterie do elektrycznych samochodów napędzają eksport polskiej motoryzacji

Już teraz Polska wyrasta na europejskiego potentata w produkcji baterii do elektrycznych samochodów. W 2020 r. wartość ich eksportu sięgnęła 3,99 mld euro. To niemal dwukrotnie więcej niż w 2019 roku. Inwestorami w tym sektorze są przede wszystkim producenci z Azji, dla których dzięki centralnemu położeniu na kontynencie, atrakcyjnym warunkom inwestowania i bliskości głównych europejskich fabryk aut umożliwiającej skrócenie łańcuchów dostaw, jesteśmy dogodnym punktem wyjścia do ekspansji na rynki Europy Zachodniej. – Dzięki inwestycji LG Energy Solution Polska jest największym producentem baterii litowo-jonowych w Europie – mówi Rafał Bajczuk, ekspert Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych. A jak twierdzi Sukwon Choi, prezes zarządu LG Energy Solution Wrocław, w produkcji baterii dla przemysłu motoryzacyjnego wrocławskie zakłady mogą nawet stać się największym producentem na świecie.

Niemiecki atut

Najważniejszym partnerem polskiej branży motoryzacyjnej są Niemcy. W 2020 r. sprzedaż do Niemiec pochodzących z Polski samochodów oraz części i komponentów do produkcji aut stanowiła jedną trzecią eksportu branży. W przypadku części i komponentów istotne jest, że wysoki udział w eksporcie samochodów z Niemiec mają rynki amerykański i chiński, co dodatkowo stabilizuje sytuację polskich poddostawców.

Kraje unijne są największym odbiorcą produkowanych w Polsce zarówno samochodów, jak i części oraz komponentów. W tych ostatnich należymy już do największych dostawców w Europie. A według Santander Bank perspektywę dalszego wzrostu w sektorze daje znacząco niższy poziom wynagrodzeń w Polsce w stosunku do krajów Europy Zachodniej: wobec presji na marże w przemyśle motoryzacyjnym stanowi to – przy wysokiej jakości produkcji – istotną przewagę konkurencyjną.

Czytaj więcej

Brakuje 200 tys. aut z polskich fabryk

Choć polski przemysł motoryzacyjny ma przedwojenne tradycje, a w ramach RWPG należał do najsilniejszych sektorów gospodarki w całym tzw. bloku wschodnim, to dopiero wejście Polski do Unii Europejskiej pozwoliło branży wspiąć się na europejski, a pod względem jakości produkcji – na światowy poziom. Ponad 95 proc. produkcji samochodów oraz części i komponentów motoryzacyjnych jest teraz sprzedawana za granicą. Ubiegłoroczny eksport sektora motoryzacyjnego w wysokości 28,6 mld euro stanowił ok. 12 proc. całości zagranicznej sprzedaży towarów z Polski.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Poczta Polska otwiera punkty zastępcze i mobilne w miejscach dotkniętych powodzią
Biznes
Brytyjczycy od A1 weszli w polskie światłowody. Co planują?
Biznes
Porażka z Intelem, czyli na co rząd powinien wydać 7 miliardów złotych
Biznes
KGHM stawia na dalszy rozwój działalności w Chile
Biznes
Śmigłowce kluczowe dla ewakuacji powodzian. Wrócił temat caracali