Fundacje korporacyjne w Polsce są bardzo konserwatywne. Rzadko wspierają działania związane z ekologią, pomagają mniejszościom etnicznym czy osobom starszym – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Forum Darczyńców. Jest to pierwsze takie badanie w Polsce. Najczęściej rodzime fundacje wspierają projekty edukacyjne lub z zakresu pomocy społecznej. W ostatnich latach przedsiębiorstwa w naszym kraju założyły ponad 50 fundacji. W sumie jest ich w Polsce 7,5 tysiąca.
Na świecie fundacje coraz częściej realizują jednak inne cele. – We Francji na przykład jedna trzecia wydatków fundacji przeznaczana jest na badania medyczne i promocję zdrowia – mówi Béatrice de Durfort, dyrektor generalny Francuskiego Forum Fundacji. Wyjaśnia, że w jej kraju popularne stają się też fundacje tematyczne, zakładane przez kilka przedsiębiorstw m.in. dla przeprowadzenia badań branżowych, np. wpływu telefonów komórkowych na zdrowie człowieka.
Paweł Łukasiak, prezes Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce, uważa, że badania polskich fundacji obaliły kilka mitów o nich. Jako najważniejsze wymienia podejrzliwe podejście opinii publicznej do sposobów pozyskiwania i rozdzielania przez nie środków finansowych. – Na konta fundacji korporacyjnych pieniądze nie wpływają, jak się może niektórym wydawać, automatycznie. Muszą one aplikować o nie do firm-założycieli, szczegółowo opisując planowane projekty, przygotowując plany wydatków – mówi „Rz” Paweł Łukasiak. Podobnie jest z rozdzielaniem środków. Prawie dwie trzecie fundacji korporacyjnych ma opracowane procedury ich przyznawania (regulamin, zasady konkursu etc.) i na tej podstawie udziela wsparcia. Kolejne 10 procent planuje opracowanie takich zasad. Niestety, 17 proc. nie ma takich planów. – Upadł też kolejny mit, że uzyskanie finansowania z takiej fundacji to jak złapanie Pana Boga za nogi – zaznacza szef ARF. W przyznawanych dotacjach fundacji przeważają granty do 5 tysięcy złotych (48 proc. badanych). Wyższe kwoty – od 5 do 20 tysięcy złotych – przyznaje 31 proc. badanych fundacji.
Opisane badania zaprezentowane zostały podczas konferencji w Warszawie. Uczestniczyli w niej przedstawiciele samych fundacji, specjaliści od public relations oraz społecznej odpowiedzialności biznesu. Rozmawiali o roli fundacji korporacyjnych. Najbardziej gorąca część dyskusji dotyczyła tego, czy fundacje korporacyjne powinny korzystać z odpisów 1 procentu podatku osób fizycznych. Z badań wynika, że robi to aż 48 proc. fundacji. – Dla czystości sprawy uważam, że skoro fundacje korporacyjne rozwiązują różne problemy społeczne, nie powinny już brać pieniędzy od społeczeństwa – mówi Krzysztof Kaczmar, dyrektor Fundacji Bankowej im. Leopolda Kronenberga założonej przez Citibank Handlowy.