Dziś giełdowa Ambra, czołowy producent i dystrybutor win w Europie Środkowo-Wschodniej, poinformuje, że w najbliższy poniedziałek wprowadzi do sklepów nową markę wina P’azurro, w którego promocję zaangażowany jest aktor Cezary Pazura.
– Nasz nowy produkt to włoskie wino szczepowe [link=http://klubwinarzeczpospolitej.pl/]półwytrawne[/link] – zdradza „Rz” Robert Ogór, prezes Ambry. Firma, której specjalnością są wina musujące, zdecydowała się na wprowadzenie na rynek kolejnego tzw. wina spokojnego, ponieważ Polacy wydają na trunki tego typu najwięcej. W 2008 roku przeznaczą na nie blisko 1,1 mld zł, o 5,6 proc. więcej niż w ubiegłym roku – szacuje firma badawcza Euromonitor International. Kwota ta stanowić będzie ok.
40 proc. łącznych wydatków na wino w Polsce.
To jednak dopiero początek mody na tradycyjne wina gronowe. W najbliższych latach wartość sprzedaży w tym segmencie rynku będzie rosła najszybciej. Euromonitor szacuje, że do 2012 roku zwiększy się o blisko jedną piątą. W górę, chociaż wolniej od spokojnych, będzie rósł popyt także na wina musujące i wermuty. – W ciągu najbliższych pięciu lat ilość kupowanych przez Polaków win gronowych powinna się podwoić – uważa Robert Ogór.
Potencjał rynku jest olbrzymi. Statystyczny Polak wypija rocznie 4 litry wina gronowego, siedem razy mniej niż Niemiec, a ponad cztery niż Czech. Więcej wina pije się także w krajach tradycyjnie kojarzonych z wódką, m.in. na Litwie i Łotwie.