Znów są chętni na rusłana

Największy z użytkowanych samolotów transportowych świata znów będzie produkowany. Zakupem rosyjskiego rusłana zainteresowane jest wojsko i cywilni przewoźnicy.

Publikacja: 10.01.2010 00:01

Rusłan

Rusłan

Foto: AFP

An-124, czyli rusłan, to największy z używanych samolotów transportowych na świecie. Większy od niego jest tylko bę rosyjski An-225, ale wyprodukowano go w jednym egzemplarzu. Zaprojektowany w latach 70. w ukraińskim centrum naukowo-badawczym, Rusłan był produkowany seryjnie przez rosyjską firmę Awiastar SP na Uralu do 2004 r.

Pierwszy lot odbył w 1982 r., a seryjna produkcja ruszyła w 1987 r. W Polsce rusłany były częstymi gośćmi, m.in. trzy maszyny przywiozły sprzęt na koncert Michaela Jacksona w Warszawie w 1996 r. Pierwsze lądowanie w Rzeszowie w 1988 r. wymagało wzmocnienia płyty lotniska.

Rusłan to bowiem prawdziwy TiRex awiacji. Rozwija prędkość do 865 km/h, ma zasięg 16,5 tys. km i zabiera do 150 ton towarów, a sam samolot waży 177 ton. Ma dwa pokłady dolny (towarowy) i górny (osobowy), na którym może lecieć 21 osób. Ląduje na 24 kołach wielkości człowieka. Wykorzystywały go armie do przewozu ciężkiego sprzętu i cywilni przewoźnicy cargo. Ustanowiono na nim kilka rekordów, m.in. pułap wysokości 10,5 km z ładunkiem 171 t. Katalogowa cena jednego rusłana to ok. 200 mln dol.

Według danych rosyjskich rusłan rozbił się cztery razy: w Kijowie podczas próbnego lotu (1992 r.), w Iranie wbił się w górę koło miasta Kierman (1993 r.), trzy lata później podczas startu w Turynie, najtragiczniejszy zaś – w Irkucku w 1997 r., gdy przestały pracować trzy silniki i olbrzym runął na domy mieszkalne. Po rozpadzie ZSRR zamówienia były coraz mniejsze, główny odbiorca – rosyjska armia – miał kłopoty finansowe. Sześć lat temu ostatecznie produkcję zawieszono. Według danych Ministerstwa Obrony na koniec 2008 r. tzw. WWC Rosji (Wojenno-Powietrzne Siły) dysponowały 260 transportowymi samolotami, w tym 25 rusłanami. 15 samolotów tej marki ma cywilna linia Wołga – Dniepr; siedem – linie Antonowa, a 13 – linie Paliot. Dwa giganty latają też w liniach Libian Cargo, a jeden w Maximus Air Cargo ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

W 2009 r. latały w Rosji też cztery maszyny Rusłan, które obsługiwały Ministerstwo Obrony oraz służyły do przewozu specjalnych towarów związanych z wizytami prezydenta i premiera Rosji (m.in. opancerzonych limuzyn ZIŁ). Według biznes planu przygotowanego przez państwowy holding lotniczy OAK i Ernst & Young do wznowienia opłacalnej produkcji rusłana potrzeba co najmniej 40 zamówień. I takie już się pojawiły. Rosyjska armia gotowa jest kupić 20 samolotów na potrzeby transportu sprzętu wojskowego. Cywilni przewoźnicy z Rosji i zagranicy (m.in. firma Maximus ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich) zainteresowani są kupnem ok. 40 maszyn.

– Popyt na maszyny jest. Do 2030 r. spodziewamy się wyprodukować ok. 71 maszyn – zapowiedział Wiktor Liwanow członek zarządu OAK.

Jak dowiedział się portal Lenta.ru produkcja miałaby zostać wznowiona w zakładach Awiastar w Ulianowsku. W projekt zaangażowane jest 280 firm z Rosji i 80 z Ukrainy. Aby rozpocząć prace nad unowocześnionym modelem potrzeba ok. 0,5 mld dol. Kreml zapowiedział wsparcie finansowe projektu.

An-124, czyli rusłan, to największy z używanych samolotów transportowych na świecie. Większy od niego jest tylko bę rosyjski An-225, ale wyprodukowano go w jednym egzemplarzu. Zaprojektowany w latach 70. w ukraińskim centrum naukowo-badawczym, Rusłan był produkowany seryjnie przez rosyjską firmę Awiastar SP na Uralu do 2004 r.

Pierwszy lot odbył w 1982 r., a seryjna produkcja ruszyła w 1987 r. W Polsce rusłany były częstymi gośćmi, m.in. trzy maszyny przywiozły sprzęt na koncert Michaela Jacksona w Warszawie w 1996 r. Pierwsze lądowanie w Rzeszowie w 1988 r. wymagało wzmocnienia płyty lotniska.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?