Reklama
Rozwiń

1,5 mld zł na mrożonki

Kryzys nie zahamował sprzedaży mrożonej żywności. W 2010 roku Polacy kupią jej o niemal 5 procent więcej niż przed rokiem

Publikacja: 21.01.2010 03:45

1,5 mld zł na mrożonki

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys Seweryn Sołtys

W tym roku sprzedaż mrożonej żywności, m.in. mieszanek warzywnych i owocowych, dań gotowych oraz pizzy sięgnie 211,3 tys. ton – prognozuje Euromonitor International. Wydamy na nią nieco ponad 1,5 mld zł. Mimo zwiększonych zakupów kwota ta będzie o niecały 1 proc. niższa niż w 2009 r.

Analitycy Euromonitora tłumaczą, że jedną z głównych przyczyn spadku wartości rynku jest rosnąca popularność marek własnych sieci handlowych. – To zjawisko jest nie tylko skutkiem kryzysu. Sieci handlowe, widząc potencjał rynku mrożonek, chcą umacniać na nim swoją pozycję – uważa Krzysztof Półgrabia, prezes grupy Pamapol notowanej na GPW.

Z danych firmy MEMRB wynika, w ciągu 2009 r. udział marek własnych w segmencie mrożonek warzywnych i owocowych zwiększył się o niemal 2 pkt proc., do 23 proc. Natomiast w segmencie mrożonych dań gotowych na bazie mąki i ziemniaków wartym ok. 300 mln zł marki własne zyskały 4 pkt procentowe. Nielsen podaje, że pod koniec 2009 r. ich udział wynosił 26,6 proc.

O jedną trzecią urosła w ubiegłym roku sprzedaż mrożonek pod markami własnymi, które produkuje grupa Pamapol. Większy był także popyt na należącą do niej markę Kwidzyn. W 2009 r. zyskała ona niemal 4 pkt procentowe i z 6 proc. zajmuje obecnie czwarte miejsce na rynku mrożonych owoców i warzyw. – W ciągu dwóch lat zamierzamy zwiększyć udziały rynkowe Kwidzyna do 10 proc. – zapowiada Półgrabia. Tylko w tym roku na inwestycje związane z produkcją mrożonek firma może wydać ok. 8 mln zł.

Największym rywalem Pamapolu w walce o udziały rynkowe może się okazać producent marki d’aucy, która pojawiła się na polskim rynku niemal rok temu. Spółka d’aucy Polska chciałaby w ciągu najbliższych kilku lat zdobyć dla niej także niemal 10 proc. rynku mrożonych warzyw i owoców. Obecnie do marki tej należy 3,2 proc. rynku pod względem wartości sprzedaży. W sieciach handlowych jest to ponad 8 proc.

O zwiększenie udziałów rynkowych o kolejne 2 – 3 pkt proc. zabiega także spółka Hortino. Do produkowanej przez nią marki Poltino należy ok. 10 proc. rynku mrożonek. Aby osiągnąć swój cel, firma zamierza zainwestować w tym roku ok. 10 mln złotych.

Tomasz Kurpisz, prezes Horteksu Holdingu, lidera polskiego rynku mrożonych warzyw i owoców, przyznaje, że w ubiegłym roku tempo, w jakim rosła sprzedaż ich mrożonek, było nieco wolniejsze niż w latach ubiegłych. – Złożyły się na to w głównej mierze mniejsze przychody ze sprzedaży do Rosji.

Mniej na rynki rosyjski i ukraiński sprzedała w ubiegłym roku także Frosta. Jednak sprzedaż firmy wzrosła w 2009 r. o 17 proc.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=b.drewnowska@rp.pl]b.drewnowska@rp.pl[/mail][/i]

W tym roku sprzedaż mrożonej żywności, m.in. mieszanek warzywnych i owocowych, dań gotowych oraz pizzy sięgnie 211,3 tys. ton – prognozuje Euromonitor International. Wydamy na nią nieco ponad 1,5 mld zł. Mimo zwiększonych zakupów kwota ta będzie o niecały 1 proc. niższa niż w 2009 r.

Analitycy Euromonitora tłumaczą, że jedną z głównych przyczyn spadku wartości rynku jest rosnąca popularność marek własnych sieci handlowych. – To zjawisko jest nie tylko skutkiem kryzysu. Sieci handlowe, widząc potencjał rynku mrożonek, chcą umacniać na nim swoją pozycję – uważa Krzysztof Półgrabia, prezes grupy Pamapol notowanej na GPW.

Biznes
Revolut zrobi rewolucję na polskim rynku komórkowym? Sprawdzamy
Biznes
Rosyjski bogacz traci majątek. Sfinansuje wojnę Putina
Biznes
Niemiecki biznes boi się poboru. A co w Polsce?
Biznes
Ustawa Trumpa, obawy firm transportowych, biznes przeciw unijnym regulacjom AI
Biznes
Fundacja rodzinna, czyli międzypokoleniowy skarbiec