1,5 mld zł na mrożonki

Kryzys nie zahamował sprzedaży mrożonej żywności. W 2010 roku Polacy kupią jej o niemal 5 procent więcej niż przed rokiem

Publikacja: 21.01.2010 03:45

1,5 mld zł na mrożonki

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys Seweryn Sołtys

W tym roku sprzedaż mrożonej żywności, m.in. mieszanek warzywnych i owocowych, dań gotowych oraz pizzy sięgnie 211,3 tys. ton – prognozuje Euromonitor International. Wydamy na nią nieco ponad 1,5 mld zł. Mimo zwiększonych zakupów kwota ta będzie o niecały 1 proc. niższa niż w 2009 r.

Analitycy Euromonitora tłumaczą, że jedną z głównych przyczyn spadku wartości rynku jest rosnąca popularność marek własnych sieci handlowych. – To zjawisko jest nie tylko skutkiem kryzysu. Sieci handlowe, widząc potencjał rynku mrożonek, chcą umacniać na nim swoją pozycję – uważa Krzysztof Półgrabia, prezes grupy Pamapol notowanej na GPW.

Z danych firmy MEMRB wynika, w ciągu 2009 r. udział marek własnych w segmencie mrożonek warzywnych i owocowych zwiększył się o niemal 2 pkt proc., do 23 proc. Natomiast w segmencie mrożonych dań gotowych na bazie mąki i ziemniaków wartym ok. 300 mln zł marki własne zyskały 4 pkt procentowe. Nielsen podaje, że pod koniec 2009 r. ich udział wynosił 26,6 proc.

O jedną trzecią urosła w ubiegłym roku sprzedaż mrożonek pod markami własnymi, które produkuje grupa Pamapol. Większy był także popyt na należącą do niej markę Kwidzyn. W 2009 r. zyskała ona niemal 4 pkt procentowe i z 6 proc. zajmuje obecnie czwarte miejsce na rynku mrożonych owoców i warzyw. – W ciągu dwóch lat zamierzamy zwiększyć udziały rynkowe Kwidzyna do 10 proc. – zapowiada Półgrabia. Tylko w tym roku na inwestycje związane z produkcją mrożonek firma może wydać ok. 8 mln zł.

Największym rywalem Pamapolu w walce o udziały rynkowe może się okazać producent marki d’aucy, która pojawiła się na polskim rynku niemal rok temu. Spółka d’aucy Polska chciałaby w ciągu najbliższych kilku lat zdobyć dla niej także niemal 10 proc. rynku mrożonych warzyw i owoców. Obecnie do marki tej należy 3,2 proc. rynku pod względem wartości sprzedaży. W sieciach handlowych jest to ponad 8 proc.

O zwiększenie udziałów rynkowych o kolejne 2 – 3 pkt proc. zabiega także spółka Hortino. Do produkowanej przez nią marki Poltino należy ok. 10 proc. rynku mrożonek. Aby osiągnąć swój cel, firma zamierza zainwestować w tym roku ok. 10 mln złotych.

Tomasz Kurpisz, prezes Horteksu Holdingu, lidera polskiego rynku mrożonych warzyw i owoców, przyznaje, że w ubiegłym roku tempo, w jakim rosła sprzedaż ich mrożonek, było nieco wolniejsze niż w latach ubiegłych. – Złożyły się na to w głównej mierze mniejsze przychody ze sprzedaży do Rosji.

Mniej na rynki rosyjski i ukraiński sprzedała w ubiegłym roku także Frosta. Jednak sprzedaż firmy wzrosła w 2009 r. o 17 proc.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=b.drewnowska@rp.pl]b.drewnowska@rp.pl[/mail][/i]

W tym roku sprzedaż mrożonej żywności, m.in. mieszanek warzywnych i owocowych, dań gotowych oraz pizzy sięgnie 211,3 tys. ton – prognozuje Euromonitor International. Wydamy na nią nieco ponad 1,5 mld zł. Mimo zwiększonych zakupów kwota ta będzie o niecały 1 proc. niższa niż w 2009 r.

Analitycy Euromonitora tłumaczą, że jedną z głównych przyczyn spadku wartości rynku jest rosnąca popularność marek własnych sieci handlowych. – To zjawisko jest nie tylko skutkiem kryzysu. Sieci handlowe, widząc potencjał rynku mrożonek, chcą umacniać na nim swoją pozycję – uważa Krzysztof Półgrabia, prezes grupy Pamapol notowanej na GPW.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca