- uzgadnianie adekwatnych do potrzeb zakresu usług i liczby oraz wielkości środków transportu;
- redukcję kosztów transportu.
Wykorzystanie kluczowych partnerów widoczne jest szczególnie w przypadku dużych firm. Jednak wartość kluczowego partnera dla rozwoju własnego biznesu postrzegają w większym stopniu małe firmy niż średnie. Aż 37,5 proc. małych firm deklaruje, że wykorzystanie kluczowych partnerów wzrosło w ostatnim roku, natomiast wśród średnich firm daje się zauważyć przeciwną tendencję – prawie 42 proc. firm stwierdziło, że wykorzystanie partnerów zmalało. Trudno zdiagnozować przyczynę takiego postrzegania kluczowego partnera wśród średnich firm, może ona leżeć w rozchwianiu rynków i spadku wiarygodności niektórych firm. Analizując wyniki badań, które autorka przeprowadzała w Polsce na początku 2009 r., można było zauważyć, że liczba operatorów, z którymi współpracują polskie firmy, systematycznie maleje. Nadal jednak wymienia się dwie, trzy firmy, wśród których dzieli się potoki towarowe. Często taka strategia wynika z braku możliwości wyboru operatora, który jest w stanie dostarczyć pełny zakres usług o wysokiej jakości na terenie całego świata. Wciąż na rynku istnieje pewna specjalizacja firm z branży TSL, mimo wyraźnego trendu do „uniwersalizacji”.
[srodtytul]Optymalizacja rezultatu[/srodtytul]
W badaniach zauważono różne podejście do zagadnienia zakupów/zaopatrzenia oraz dystrybucji w zależności od miejsca działania firmy. I tak największa grupa firm (31,5 proc.) zlokalizowanych w Ameryce Północnej wykorzystuje model podejmowania decyzji dotyczący zakupów i zaopatrzenia w przypadku transportu do magazynu/terminalu, bazując głównie na analizie transportowej. Natomiast w krajach UE obie decyzje zakupów/zaopatrzenia oraz transportu są przedmiotem dyskusji strategicznej (odpowiedzi prawie 30 proc. respondentów).
Metody podejmowania decyzji firm, działających w ramach UE, uwzględniają także lukę występującą w procesie integracji między krajami oraz decyzje o transporcie przychodzącym i zakupach jako elementów trade-off (20 proc. wypowiedzi), decyzje w zakresie zakupów/zaopatrzenia jako elementy wspierające realizację transportu przychodzącego (18,5 proc. wypowiedzi), decyzje dotyczące transportu przychodzącego jako wsparcie dla decyzji związanych z zaopatrzeniem/zakupami (18,5 proc.). Z kolei proces podejmowania decyzji w zakresie dystrybucji i transportu wychodzącego w USA wymaga również uwzględnienia kilku wariantów. Badania wskazują, że istnieją trzy główne metody wykorzystywane w tym obszarze, uwzględniające efekt „trade off”. Dwie z nich bazują na wskazaniu czynnika głównego (dystrybucji lub transportu wychodzącego) jako kluczowego dla drugiego elementu i jedna zakłada równą wagę obu tych czynników.
[srodtytul]Szybsza informacja[/srodtytul]
Kompleksowa analiza wymaga uwzględnienia w procesie planowania i wdrożenia w celu zapewnienia optymalnych rezultatów w zakresie oczekiwań klientów odpowiednich narzędzi, technologii i metod. Konieczne jest odpowiednie zarządzanie tym obszarem w celu sprawnego przepływu informacji zarówno wewnątrz przedsiębiorstwa, jak też w obrębie całego łańcucha. Arkusz kalkulacyjny oraz wzrost oparty na „domowych” narzędziach nie są wystarczające do podejmowania decyzji w szybko zmieniającym się i kompleksowo konkurencyjnym środowisku. Kluczowym wyzwaniem staje się zatem integracja przepływów informacyjnych w obrębie całego łańcucha dostaw (end-to-end). Wśród barier, które utrudniają powyższą integrację, można wymienić:
- brak jednolitego spojrzenia na całość z punktu widzenia potrzeb informacyjnych;
- brak lub zbyt niski poziom przejrzystości łańcucha dostaw;
- brak funkcjonalnych/organizacyjnych standardów w obrębie całego łańcucha;
- niedostatecznie zintegrowane technologie do zarządzania łańcuchem dostaw.
Warto zwrócić uwagę na przejrzystość łańcucha dostaw jako istotny element optymalizacji przepływów informacyjnych. W celu zwiększenia przejrzystości konieczne jest dzielenie się sygnałami dotyczącymi popytu ze wszystkimi uczestnikami łańcucha. Brak przejrzystości powoduje powstawanie wysokich kosztów zapasów, kosztów transportowych i generalnie niewykorzystanego obciążenia łańcucha. Decyzje dotyczące optymalizacji przepływów informacji powinny być podejmowane z punktu widzenia interesów całego łańcucha, nie zaś indywidualnego podmiotu. Krytycznym czynnikiem jest uwzględnianie interesów najmniejszego uczestnika łańcucha, przy widzeniu całości rozwiązań. Funkcjonowanie łańcucha i jego sprawność można porównać do systemu funkcjonowania mrowiska. Jeśli w obrębie mrowiska brakuje sprawnego systemu komunikacji – mrówka ginie. Kiedy mrówki funkcjonują w ramach społeczności, nie mogą działać na własny rachunek, potrzebują organizacji, aby przeżyć. Ten sposób działania jest bliższy modelowi funkcjonowania firm w krajach o kulturze kolektywistycznej, gdzie ceni się wspólne działania znacznie bardziej niż indywidualne osiągnięcia. Taką kulturę reprezentują w większości kraje azjatyckie. Może się zatem okazać, że w przyszłości nie tylko zmienią się kierunki przepływów towarowych, który to proces obserwowany jest już obecnie, ale również zwiększy się wpływ kolektywistycznego zarządzania jako istotnego czynnika efektywności globalnego łańcucha dostaw.
Optymalizacja to znacznie więcej niż najlepsza z możliwych liczba magazynów, lokalizacja zasobów i miejsc produkcji. Konieczne jest skoncentrowanie się na fundamentalnym problemie – jak optymalizować dystrybucję towarów i usług na rynku, jak wykorzystać transport w celu optymalnego przepływu materiałów i towarów i jak osiągnąć jednolity przepływ informacji w obrębie całego łańcucha, aby umożliwić podejmowanie decyzji tak, aby rezultat był optymalny z punktu widzenia wszystkich uczestników.
Istnieje wiele wspólnych celów, do których powinni dążyć wszyscy uczestnicy:
- właściwy rozmiar łańcucha;
- krótkookresowe cele nie powinny zdominować długoterminowego patrzenia na sprawność łańcucha dostaw;
- dynamiczna natura łańcucha dostaw;
- tworzenie hybrydowych strategii, które zapewniają pełny profesjonalizm wszystkich klientom;
- znalezienie bardziej zrównoważonego punktu równowagi między kosztami usług logistycznych i wzrostem oczekiwań klientów;
- znalezienie właściwego wariantu trade-offs między poziomem usług i kosztami;
- model transportowy mix wykorzystuje kluczowych przewoźników, którzy zapewniają najbardziej efektywny przepływ materiałów i towarów w obrębie całego łańcucha dostaw z punktu widzenia każdego uczestnika.
Jeden z europejskich producentów towarów spożywczych zoptymalizował łańcuch dostaw. Koszty spadły o 12,4 proc. przy utrzymaniu poziomu usług. Wzrosła też elastyczność działania firmy.
W okresie dekoniunktury przedsiębiorstwa potrzebują przede wszystkim gotówki, tak więc kluczowe staje się efektywne zarządzanie, w tym również nieustanne kontrolowanie przepływów finansowych. Wymaga to również śledzenia kondycji finansowej zarówno klientów, jak też dostawców. Dlatego tak ważne jest poszukiwanie takich rozwiązań, które pozwalają na zmniejszenie kosztów w łańcuchu, ale również nie powodują wzrostu ryzyka działalności w niepewnych czasach.
[i]prof. dr hab. Halina Brdulak[/i]