Reklama

Motoryzacja zmniejsza eksport

Ubiegły rok był słabszy od poprzedniego. Ale rok 2013 będzie jeszcze gorszy

Publikacja: 18.01.2013 10:13

Motoryzacja zmniejsza eksport

Foto: Fotorzepa, Tom Tomasz Jodłowski

Niespełna 15 mld euro wyniósł eksport branży motoryzacyjnej za pierwsze dziesięć miesięcy 2012 roku – podsumowała firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl. To o 7,7 proc. mniej niż w tym samym czasie rok wcześniej. To oznacza, że za granicę wysłano auta, części i komponenty warte o 1,24 mld euro mniej niż pomiędzy styczniem a październikiem 2011 roku.

Do krajów Unii Europejskiej trafiło ponad 80 proc. całego eksportu, ale dynamika sprzedaży zmalała. Wzrósł natomiast eksport na rynki pozaunijne – o przeszło 10 proc. Wśród największych dziesięciu rynków zbytu tylko na dwóch – Czechach oraz Rosji – odnotowano wzrosty. O blisko 3,5 proc. zmalał eksport do Niemiec – najważniejszego odbiorcy polskiej motoryzacji, o prawie 27 proc. spadł eksport do Włoch, o 1,7 proc. zmalał eksport do Wielkiej Brytanii.

Największą część eksportu – przeszło jedną trzecią - stanową samochody osobowe i dostawcze. Do października wysłano za granicę auta warte 6,34 mld euro. To nieco więcej niż rok wcześniej, ale dynamika tej grupy produktów jest malejąca. Wzrósł natomiast o nieco ponad 4,4 proc. eksport części i akcesoriów, wartych łącznie 5,63 mld euro.

Poprawa wyników w październiku nie oznacza jednak, że w kolejnych miesiącach dane pokażą dalsze wzrosty sprzedaży. Sytuacja na rynkach unijnych jest zła, popyt systematycznie spada. Jak podaje organizacja producentów ACEA, w całym ubiegłym roku liczba nowo rejestrowanych samochodów w krajach unijnych zmalała w porównaniu do roku 2011 o 8 proc. To najniższy poziom od 17 lat. W grudniu popyt spadał na wszystkich najważniejszych rynkach z niemieckim włącznie, który zmalał aż o 16,4 proc. Jeszcze bardziej spadała sprzedaż we Włoszech – o 22,5 proc. i w Hiszpanii – o 23 proc.

Ta sytuacja boleśnie odbija się na polskich fabrykach. Potężny spadek odnotował Opel w Gliwicach, gdzie od stycznia do końca grudnia wyprodukowano 125,5 tys. samochodów, o blisko 50 tys. mniej niż w tym samym czasie rok wcześniej. Spadek popytu odczuł także Fiat w Tychach. Do końca grudnia z zakładu wyjechało 348,5 tys. aut, podczas gdy rok wcześniej prawie 467 tys.

Reklama
Reklama

Perspektywy dla eksportu na obecny rok są złe. Opel w Gliwicach w najlepszym razie utrzyma ubiegłoroczny wynik, Fiat zakłada dalszy spadek produkcji.

Według AutomotiveSuppliers.pl, cały ubiegłoroczny eksport polskich firm motoryzacyjnych może się zamknąć w granicach 17-17,5 mld euro. W roku 2011 eksport branży przekroczył 19 mld euro.

Niespełna 15 mld euro wyniósł eksport branży motoryzacyjnej za pierwsze dziesięć miesięcy 2012 roku – podsumowała firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl. To o 7,7 proc. mniej niż w tym samym czasie rok wcześniej. To oznacza, że za granicę wysłano auta, części i komponenty warte o 1,24 mld euro mniej niż pomiędzy styczniem a październikiem 2011 roku.

Do krajów Unii Europejskiej trafiło ponad 80 proc. całego eksportu, ale dynamika sprzedaży zmalała. Wzrósł natomiast eksport na rynki pozaunijne – o przeszło 10 proc. Wśród największych dziesięciu rynków zbytu tylko na dwóch – Czechach oraz Rosji – odnotowano wzrosty. O blisko 3,5 proc. zmalał eksport do Niemiec – najważniejszego odbiorcy polskiej motoryzacji, o prawie 27 proc. spadł eksport do Włoch, o 1,7 proc. zmalał eksport do Wielkiej Brytanii.

Reklama
Biznes
Afryka otwiera drzwi dla polskich firm. Rusza ekspansja
Biznes
SoftBank sprzedaje akcje Nvidii. Zainwestuje miliardy w sztuczną inteligencję
Biznes
Warren Buffett przekazuje miliardy i stanowisko CEO. Nadchodzi nowa era Berkshire
Biznes
Rodzina Trumpów miała finansowo udany rok
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama