Eurasia zdominuje tranzyt kolejowy

Polskie PKP Cargo zostanie współudziałowcem kolejowego giganta. Międzynarodowa spółka Eurasia Rail Logistics ma szansę stać się potentatem w przewozie towarów z Azji

Aktualizacja: 16.02.2008 02:34 Publikacja: 16.02.2008 02:32

Eurasia zdominuje tranzyt kolejowy

Foto: Wikipedia, Paweł Michalik Paw Paweł Michalik

Udziałowcami spółki będą czterej narodowi przewoźnicy – niemiecki Deutsche Bahn, polskie PKP Cargo, Rosyjskie Koleje Żelazne i Białoruskie Koleje Żelazne. Eurasia będzie zajmować się organizowaniem przewozów z Rosji do Niemiec przez Polskę. W praktyce oznacza to transport towarów z Azji do Europy.

W tej chwili przez Polskę przewożone są towary wartości ponad 1,5 mld zł. Powstanie spółki może oznaczać, że wartość tranzytu wzrośnie kilkakrotnie. Przewóz koleją, np. produktów chińskich, będzie bowiem szybszy niż transport morski do niemieckich portów.

– Eurasia będzie dla klientów pomostem między wschodem a zachodem, to ona będzie się zajmować wszelkimi formalnościami związanymi z przewożeniem towarów przez granice – powiedział „Rz” Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. Jeszcze nie wiadomo, gdzie spółka będzie miała siedzibę, ani gdzie będą się znajdować jej przedstawicielstwa.

Każdy z czterech współwłaścicieli będzie reprezentowany w radzie dyrektorów, strategiczne decyzje mają zapadać jednomyślnie, a nie w zależności od wielkości posiadanych udziałów. Taki zapis figuruje w umowie spółki. To, ile udziałów obejmą poszczególni przewoźnicy, jest na razie trzymane w tajemnicy.

– Nie mamy pakietu większościowego, ale też nie dysponujemy najmniejszym – mówi prezes Balczun. – Warto pamiętać, że istniało realne niebezpieczeństwo, iż PKP Cargo zostanie w ogóle pominięte.

Władze Cargo nie chcą zdradzić, kiedy firma zacznie przynosić zyski i w jakiej wysokości. – Wszystko zależy od tego, jak zareaguje na nią rynek i jaki będzie odzew ze strony klientów – deklaruje Balczun. Potencjał nowej spółki jest spory. Przez Polskę tranzytem przewożonych jest co roku ok. 6 mln ton towarów. W zeszłym roku, jak wynika z szacunków Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, tranzytem przez Polskę koleją zostało przewiezionych 6,5 mln ton towarów.

Udziałowcami spółki będą czterej narodowi przewoźnicy – niemiecki Deutsche Bahn, polskie PKP Cargo, Rosyjskie Koleje Żelazne i Białoruskie Koleje Żelazne. Eurasia będzie zajmować się organizowaniem przewozów z Rosji do Niemiec przez Polskę. W praktyce oznacza to transport towarów z Azji do Europy.

W tej chwili przez Polskę przewożone są towary wartości ponad 1,5 mld zł. Powstanie spółki może oznaczać, że wartość tranzytu wzrośnie kilkakrotnie. Przewóz koleją, np. produktów chińskich, będzie bowiem szybszy niż transport morski do niemieckich portów.

Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!