Po spotkaniu w Brukseli ministrów obrony oba kraje poinformowały o znaczącym postępie w pracach nad nowym myśliwcem, który wszedłby do eksploatacji w 2040 r. Ministrowie uzgodnili, że obie te firmy pokierują pracami badawczymi nad „wspólną koncepcją i rozwiązaniami konstrukcyjnymi włącznie z systemem łączności" nowego przyszłego systemu walki powietrznej FCAS po podpisaniu kontraktu na początku 2019 r. Dodatkowe prace i umowy nad przygotowaniem prototypu samolotu i silnika zostaną podjęte podczas salonu lotniczego pod Paryżem w czerwcu — stwierdza komunikat.

Francuska minister Florence Parly stwierdziła we wpisie na Twitterze, że porozumienie obejmuje premierę prototypu albo egzemplarza pokazowego samolotu i silnika w połowie roku. „Dziś decydujący krok z porozumieniem o zaczęciu pracy nad strukturą i projektem technicznym i premiera egzemplarza pokazowego (samolot i silnik) w połowie 2019 r. Jest postęp".

W kwietniu oba kraje podpisały list intencyjny i uzgodniły, że Francja pokieruje pracami. Dassault i Airbus przedstawią wkrótce propozycję prac koncepcyjnych. Obie firmy uzgodniły w kwietniu współpracę w tym programie, ale twierdzą, że potrzebują pieniędzy na rozpoczęcie prac. Projektowaniem silnika zajmie się francuska Safran, a niemiecka MTU będzie podwykonawcą — podał dziennik „La Tribune".

Bruno Fichefeux z Airbusa powiedział kilka dni temu na konferencji w Berlinie, że spodziewa się podpisania w styczniu wstępnego kontraktu z oboma rządami i rozpoczęcia wkrótce prac koncepcyjnych we dwójkę, albo też z Hiszpanią. Te trzy kraje zakończyły odrębne prace nad myśliwcem nowej generacji. Według „La Tribune" Hiszpania dołączy do tej dwójki po ustabilizowaniu programu i podpisze list intencyjny w I kwartale 2019.