Reklama

Ofensywa aut z Japonii

Producenci samochodów reklamą i cenami walczą o rynek. Od kwietnia trzy marki obniżyły ceny od 5 do 7 proc. Miesiąc wcześniej ich sprzedaż spadła

Publikacja: 06.05.2008 01:26

Ofensywa aut z Japonii

Foto: Rzeczpospolita

Sześciu japońskich producentów samochodów zamierza zwiększyć swój udział w polskim rynku. Jeszcze nigdy dotąd koncerny z tego kraju nie prowadziły akcji promocyjnych na taką skalę. Intensywne kampanie reklamowe prowadzą Mitsubishi, Suzuki, Nissan i Toyota.

Na rynku pojawią się też kolejne modele. Carlos Ghosn, prezes Renault/Nissan, zdecydował, że Polska będzie jednym z pierwszych krajów w Europie, gdzie rozpocznie się sprzedaż luksusowej marki Infiniti. Także Monika Małek z biura prasowego Lexusa w Polsce zapowiada kilka nowych modeli. Model isf pokazany będzie 16 maja na gali z udziałem amerykańskiej gwiazdy Sharon Stone.

Od 1 czerwca rusza akcja reklamowa Mazdy, japońskiego koncernu, który właśnie wchodzi na nasz rynek. Jak powiedział „Rz” Wojciech Halarewicz, szef Mazda Motor Poland, sprzedaż tych aut rozpocznie się 20 maja i jednocześnie będzie oferowanych sześć modeli: „2”, „3”, „5” i „6” oraz mx5 i cx7. – Wszystkie auta pochodzą z japońskich fabryk w Hiroszimie i Yamaguczi – podkreśla Wojciech Halarewicz. Koncern liczy na uzyskanie w trzy lata 2-proc. udziału w rynku, którego chłonność ocenia na 400 tys. aut rocznie. – Polacy chętnie kupują auta japońskie. Ich udział w polskim rynku to 23 proc., zaś w Europie jest to 15 procent – dodaje Halarewicz.

Mitsubishi, Honda i Nissan w kwietniu obniżyły ceny. Mogły to zrobić dzięki umocnieniu polskiej waluty. Subaru podaje swoje ceny w euro, więc każde wzmocnienie złotego obniża cenę auta. Luksusowy Lexus niższe o 5 proc. ceny wprowadził na początku lutego. Karl Schlicht, wiceprezes Lexus Europe w rozmowie z „Rz” przyznał, że jest zaskoczony tak dobrymi wynikami sprzedaży. Nie ukrywa, że 1-proc. udział w szybko rosnącym rynku w pełni go satysfakcjonuje.

W tym roku sprzedaż Hondy, Toyoty, Lexusa, Nissana, Subaru i Suzuki wzrosła o 21 proc., nieco lepiej niż cały rynek (19,5 proc). Ale w marcu aż połowa japońskich marek zanotowała spadek. Pojawienie się w ostatnich tygodniach kampanii reklamowych przedstawiciele firm uznają za zbieg okoliczności. Nissan czy Mitsubishi miały jednak na co reagować, bo w marcu ich sprzedaż była niższa od lutowej. Prawie 100-proc. wzrost miało Mitsubishi, którego auta kupiło 628 klientów. Według przedstawicieli firmy to efekt wpro-wadzenia do sprzedaży nowego modelu Lancer za 55 tys. zł. Gdy oferowno głównie drogie auta 4x4, koncern nie miał tak dobrych wyników.

Reklama
Reklama

Hiroshi Kono, prezes Toyota Motor Poland

Rz: Po I kwartale Toyota jest liderem sprzedaży nowych aut. Czy utrzymacie obecną pozycję?

Hiroshi Kono: Uważam, że to zaufanie do marki, a nie najniższa, promocyjna cena jest najważniejszym powodem wielkiego powodzenia naszych aut wśród Polaków. Zdecydowaliśmy się na znaczącą obniżkę cen, wynikającą z silnej pozycji złotego. Lepsze pakiety wyposażenia oznaczone jako linia Premium zostały tak skalkulowane, by dać dodatkową finansową korzyść przy zakupie tych wersji. Nasz klient kupuje nie tylko nowoczesne i bezpieczne auto, ale też gwarantowaną przez nas niezawodność i wytrzymałość. A gdy po latach zdecyduje się sprzedać swoją toyotę, otrzyma za nią godziwe pieniądze.

Dolar i euro nadal tanieją, czy będą dalsze obniżki cen?

Niedawna korekta cen i wprowadzenie linii Premium ma obowiązywać przez 2008 rok. Toyota szanuje swoich klientów, dlatego nie chcemy nikogo stawiać w sytuacji lepiej lub gorzej traktowanego. Naszym zdaniem ma to miejsce, gdy dystrybutor w czasie kilkunastu miesięcy oferuje krótkoterminowe promocje. Nie będziemy lekceważyć zmian na rynku, ale skupimy się raczej na jakości i sprawności obsługi w sieci dealerskiej.

Czy pojawi się nowy model, którym przejmiecie nabywców aut dostawczych Fiata?

Reklama
Reklama

W 2007 r. wznowiliśmy program dla samochodów użytkowych. W naszej ofercie znajdują się trzy konstrukcje: Dyna, Hiace i Hilux. To początek prac nad ofertą aut użytkowych. W przyszłości będziemy dopracowywać detale, skupiając się na ofertach wspomagających, w tym nowych warunkach finansowania zakupu.

rozmawiał Adam Maciejewski

Masz pytanie, wyślij e-mail do autoraa.maciejewski@rp.pl

Sześciu japońskich producentów samochodów zamierza zwiększyć swój udział w polskim rynku. Jeszcze nigdy dotąd koncerny z tego kraju nie prowadziły akcji promocyjnych na taką skalę. Intensywne kampanie reklamowe prowadzą Mitsubishi, Suzuki, Nissan i Toyota.

Na rynku pojawią się też kolejne modele. Carlos Ghosn, prezes Renault/Nissan, zdecydował, że Polska będzie jednym z pierwszych krajów w Europie, gdzie rozpocznie się sprzedaż luksusowej marki Infiniti. Także Monika Małek z biura prasowego Lexusa w Polsce zapowiada kilka nowych modeli. Model isf pokazany będzie 16 maja na gali z udziałem amerykańskiej gwiazdy Sharon Stone.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Biznes
Rekord pasażerów na polskich lotniskach, Patrioty z Holandii i zadyszka Bitcoina
Biznes
Na wyniki KGHM-u duży wpływ wywiera silny złoty
Materiał Promocyjny
CPK – projekt, który zmienia region
Biznes
Spotkanie koalicji chętnych, Chiny zwiększają import rosyjskiej ropy
Biznes
Cyfrowy Polsat usunął Solorzów z listy akcjonariuszy. Starcie prawników
Reklama
Reklama