Ofensywa aut z Japonii

Producenci samochodów reklamą i cenami walczą o rynek. Od kwietnia trzy marki obniżyły ceny od 5 do 7 proc. Miesiąc wcześniej ich sprzedaż spadła

Publikacja: 06.05.2008 01:26

Ofensywa aut z Japonii

Foto: Rzeczpospolita

Sześciu japońskich producentów samochodów zamierza zwiększyć swój udział w polskim rynku. Jeszcze nigdy dotąd koncerny z tego kraju nie prowadziły akcji promocyjnych na taką skalę. Intensywne kampanie reklamowe prowadzą Mitsubishi, Suzuki, Nissan i Toyota.

Na rynku pojawią się też kolejne modele. Carlos Ghosn, prezes Renault/Nissan, zdecydował, że Polska będzie jednym z pierwszych krajów w Europie, gdzie rozpocznie się sprzedaż luksusowej marki Infiniti. Także Monika Małek z biura prasowego Lexusa w Polsce zapowiada kilka nowych modeli. Model isf pokazany będzie 16 maja na gali z udziałem amerykańskiej gwiazdy Sharon Stone.

Od 1 czerwca rusza akcja reklamowa Mazdy, japońskiego koncernu, który właśnie wchodzi na nasz rynek. Jak powiedział „Rz” Wojciech Halarewicz, szef Mazda Motor Poland, sprzedaż tych aut rozpocznie się 20 maja i jednocześnie będzie oferowanych sześć modeli: „2”, „3”, „5” i „6” oraz mx5 i cx7. – Wszystkie auta pochodzą z japońskich fabryk w Hiroszimie i Yamaguczi – podkreśla Wojciech Halarewicz. Koncern liczy na uzyskanie w trzy lata 2-proc. udziału w rynku, którego chłonność ocenia na 400 tys. aut rocznie. – Polacy chętnie kupują auta japońskie. Ich udział w polskim rynku to 23 proc., zaś w Europie jest to 15 procent – dodaje Halarewicz.

Mitsubishi, Honda i Nissan w kwietniu obniżyły ceny. Mogły to zrobić dzięki umocnieniu polskiej waluty. Subaru podaje swoje ceny w euro, więc każde wzmocnienie złotego obniża cenę auta. Luksusowy Lexus niższe o 5 proc. ceny wprowadził na początku lutego. Karl Schlicht, wiceprezes Lexus Europe w rozmowie z „Rz” przyznał, że jest zaskoczony tak dobrymi wynikami sprzedaży. Nie ukrywa, że 1-proc. udział w szybko rosnącym rynku w pełni go satysfakcjonuje.

W tym roku sprzedaż Hondy, Toyoty, Lexusa, Nissana, Subaru i Suzuki wzrosła o 21 proc., nieco lepiej niż cały rynek (19,5 proc). Ale w marcu aż połowa japońskich marek zanotowała spadek. Pojawienie się w ostatnich tygodniach kampanii reklamowych przedstawiciele firm uznają za zbieg okoliczności. Nissan czy Mitsubishi miały jednak na co reagować, bo w marcu ich sprzedaż była niższa od lutowej. Prawie 100-proc. wzrost miało Mitsubishi, którego auta kupiło 628 klientów. Według przedstawicieli firmy to efekt wpro-wadzenia do sprzedaży nowego modelu Lancer za 55 tys. zł. Gdy oferowno głównie drogie auta 4x4, koncern nie miał tak dobrych wyników.

Hiroshi Kono, prezes Toyota Motor Poland

Rz: Po I kwartale Toyota jest liderem sprzedaży nowych aut. Czy utrzymacie obecną pozycję?

Hiroshi Kono: Uważam, że to zaufanie do marki, a nie najniższa, promocyjna cena jest najważniejszym powodem wielkiego powodzenia naszych aut wśród Polaków. Zdecydowaliśmy się na znaczącą obniżkę cen, wynikającą z silnej pozycji złotego. Lepsze pakiety wyposażenia oznaczone jako linia Premium zostały tak skalkulowane, by dać dodatkową finansową korzyść przy zakupie tych wersji. Nasz klient kupuje nie tylko nowoczesne i bezpieczne auto, ale też gwarantowaną przez nas niezawodność i wytrzymałość. A gdy po latach zdecyduje się sprzedać swoją toyotę, otrzyma za nią godziwe pieniądze.

Dolar i euro nadal tanieją, czy będą dalsze obniżki cen?

Niedawna korekta cen i wprowadzenie linii Premium ma obowiązywać przez 2008 rok. Toyota szanuje swoich klientów, dlatego nie chcemy nikogo stawiać w sytuacji lepiej lub gorzej traktowanego. Naszym zdaniem ma to miejsce, gdy dystrybutor w czasie kilkunastu miesięcy oferuje krótkoterminowe promocje. Nie będziemy lekceważyć zmian na rynku, ale skupimy się raczej na jakości i sprawności obsługi w sieci dealerskiej.

Czy pojawi się nowy model, którym przejmiecie nabywców aut dostawczych Fiata?

W 2007 r. wznowiliśmy program dla samochodów użytkowych. W naszej ofercie znajdują się trzy konstrukcje: Dyna, Hiace i Hilux. To początek prac nad ofertą aut użytkowych. W przyszłości będziemy dopracowywać detale, skupiając się na ofertach wspomagających, w tym nowych warunkach finansowania zakupu.

rozmawiał Adam Maciejewski

Masz pytanie, wyślij e-mail do autoraa.maciejewski@rp.pl

Sześciu japońskich producentów samochodów zamierza zwiększyć swój udział w polskim rynku. Jeszcze nigdy dotąd koncerny z tego kraju nie prowadziły akcji promocyjnych na taką skalę. Intensywne kampanie reklamowe prowadzą Mitsubishi, Suzuki, Nissan i Toyota.

Na rynku pojawią się też kolejne modele. Carlos Ghosn, prezes Renault/Nissan, zdecydował, że Polska będzie jednym z pierwszych krajów w Europie, gdzie rozpocznie się sprzedaż luksusowej marki Infiniti. Także Monika Małek z biura prasowego Lexusa w Polsce zapowiada kilka nowych modeli. Model isf pokazany będzie 16 maja na gali z udziałem amerykańskiej gwiazdy Sharon Stone.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca