Ekopodatek to tańsze samochody

Czym zastąpić akcyzę. Proponowany przez UE podatek ekologiczny mógłby się przyczynić do spadku cen i zwiększenia sprzedaży nowych samochodów

Publikacja: 03.06.2008 07:04

Ekopodatek to tańsze samochody

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar uważa, że polski rząd powinien wspierać sprzedaż nowych aut, likwidując podatek akcyzowy, który jest rozwiązaniem fiskalnym. – Unia pracuje nad podatkiem ekologicznym, więc wcześniej czy później i my będziemy musieli go wdrożyć. Lepiej przygotować własne rozwiązania, które uwzględnią polskie realia, nasze możliwości finansowe, niż czekać, aż nam Unia narzuci coś, co trudno będzie zaakceptować – mówi Drzewiecki. Zamiast akcyzy płaconej obecnie jednorazowo przy pierwszej rejestracji auta (3,1 procent ceny samochodów z silnikami o pojemności poniżej 2 l oraz 13,6 procent dla modeli z większymi jednostkami napędowymi) państwo powinno wprowadzić kilkakrotnie mniejszy podatek środowiskowy stosowany wobec wszystkich zarejestrowanych w Polsce aut.

Stawka ekopodatku byłaby zależna od wielkości emisji dwutlenku węgla, rodzaju stosowanego w samochodzie paliwa lub napędu oraz od fabrycznie zainstalowanych w samochodzie urządzeń wpływających na zmniejszenie szkodliwości spalin (np. filtr cząstek stałych). Pobór następowałby przy pierwszej rejestracji i podczas okresowych badań technicznych samochodów.

Drzewiecki mówi, że eliminacja akcyzy i wprowadzenie ekopodatku powinny być neutralne dla budżetu. Dla właścicieli nowych pojazdów podatek oznacza zmniejszenie obciążeń, bo jednorazowo pobierana akcyza rozkładałaby się na płacone przez kilka, kilkanaście lat podatki ekologiczne. Skutkiem byłyby niższe ceny nowych aut, które łatwiej konkurowałyby z używanymi, sprowadzanymi z zagranicy. Samar przewiduje, że rosnący wraz z wiekiem udział podatku w wartości samochodu zmniejszyłby popyt na najstarsze, czyli najbardziej trujące i najmniej bezpieczne. W krajach zachodnioeuropejskich do wymiany samochodów na proekologiczne zachęcają klientów m.in. sprzyjające zakupom prawo podatkowe, rabaty czy też np. możliwość bezpłatnego parkowania w mieście. Tymczasem wśród aut osobowych, których w Polsce w 2006 roku było 13,4 mln, tylko 36,7 procent miało mniej niż dziesięć lat, a w Europie Zachodniej ten odsetek wynosił 70 procent.

Ograniczenie importu najstarszych pojazdów zmniejszyłoby też wydatki budżetu na utylizację aut. Około 2 mln z 3,5 mln samochodów sprowadzonych w ostatnich czterech latach ma ponad dziesięć lat. Koszt utylizacji samochodu to co najmniej 500 zł, a jak dodaje Wojciech Drzewiecki, w najstarszych modelach nie wszystkie materiały nadają się do ponownego wykorzystania.

W 2007 roku ze sprzedaży ok. 300 tys. aut państwo zebrało ok. 1 mld zł podatku akcyzowego. Podobną sumę z pierwszej rejestracji blisko 1 mln pojazdów z drugiej ręki. Ich ceny są w wielu wypadkach zaniżane, więc wprowadzenie nowej formuły, uzależnionej od wskaźników obiektywnych, a nie deklaratywnych, pozwoli ograniczyć skalę oszustw. Stacje diagnostyczne powinny być wynagradzane procentem od pobranych opłat, dzięki czemu kontrola byłaby przeprowadzana rzetelnie.

Drzewiecki ocenia, że ekopodatek wraz ze zmianami proponowanymi w innych regulacjach dotyczących rynku, umożliwiłby w ciągu dziesięciu lat zwiększenie sprzedaży nowych samochodów z 300 tys. obecnie do 1 mln. Tak duży wzrost byłby dobrym argumentem w negocjacjach z potencjalnymi inwestorami. Rynek wewnętrzny jest jednym z czynników branych przez nich pod uwagę. Rynek aut używanych powinien się rozwijać, wykorzystując podaż wewnętrzną, a nie auta importowane. Aby do tego doszło, samochody muszą być tańsze. Stąd konieczność obniżki cen i rozwoju sprzedaży flotowej.

Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar uważa, że polski rząd powinien wspierać sprzedaż nowych aut, likwidując podatek akcyzowy, który jest rozwiązaniem fiskalnym. – Unia pracuje nad podatkiem ekologicznym, więc wcześniej czy później i my będziemy musieli go wdrożyć. Lepiej przygotować własne rozwiązania, które uwzględnią polskie realia, nasze możliwości finansowe, niż czekać, aż nam Unia narzuci coś, co trudno będzie zaakceptować – mówi Drzewiecki. Zamiast akcyzy płaconej obecnie jednorazowo przy pierwszej rejestracji auta (3,1 procent ceny samochodów z silnikami o pojemności poniżej 2 l oraz 13,6 procent dla modeli z większymi jednostkami napędowymi) państwo powinno wprowadzić kilkakrotnie mniejszy podatek środowiskowy stosowany wobec wszystkich zarejestrowanych w Polsce aut.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?