Reklama
Rozwiń
Reklama

Rosną szanse na budowę autostrad z betonu

Nawet 22 mld zł więcej kosztowałaby budowa dróg na Euro 2012 z betonu, a nie jak obecnie z asfaltu – wynika z wyliczeń „Rz”. Wydatek się zwróci – twierdzą analitycy.

Aktualizacja: 13.08.2008 03:09 Publikacja: 13.08.2008 02:35

Rosną szanse na budowę autostrad z betonu

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Rząd wstępnie się zgodził, aby liczący prawie 106 km odcinek autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Świecka, czyli do granicy z Niemcami, powstał z betonu. – Sama budowa będzie droższa, ale potem mniej będzie kosztowała eksploatacja drogi – podkreśla Zofia Kwiatkowska, rzecznik Autostrady Wielkopolskiej.

Jak wyjaśnia Piotr Sarnowski z firmy Skanska, użycie betonu cementowego może podnieść koszty budowy nawet o 10 proc., dużo droższe dla wykonawcy będą również ewentualne błędy na etapie inwestycji. – Taka droga będzie jednak dużo trwalsza, a czas jej budowy w przypadku obu technologii jest porównywalny — dodaje.

– Pierwsze poważne prace na trasach asfaltowych trzeba wykonywać już po dziesięciu latach od jej powstania, w przypadku betonu okres ten wynosi 30 – 40 lat – mówi Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Jak podaję eksperci, roczne utrzymanie tego samego odcinka zbudowanego z betonu może być nawet do 15 proc. tańsze niż w przypadku nawierzchni asfaltowej. A to już znacząca kwota. W tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyliczyła, że na pilne remonty dróg krajowych potrzebuje 8 mld zł. Dostała zaledwie 4,5 mld zł. A do remontu nadaje się już ponad 50 proc polskich dróg. Wydatek może się więc z biegiem czasu zwrócić.

22 mld zł więcej kosztowałaby budowa dróg na Euro 2012 z betonu. Ich utrzymanie byłoby tańsze nawet o 15 proc.

Nowy typ nawierzchni to niejedyna zmiana kontraktu na budowę odcinka A2. – Nowe warunki dotyczą zakresu robót, kwestii finansowych i prawnych. Odcinek ma być odrębnym projektem, a nie kontynuacją już istniejących – wyjaśnia Zofia Kwiatkowska.

Reklama
Reklama

Obie strony liczą, że umowę uda się podpisać w ciągu kilku najbliższych tygodni, być może jeszcze do końca sierpnia. Wciąż jednak nie doszły do porozumienia co do ceny budowy 1 km autostrady i systemu rozliczeń w trakcie trwania koncesji. AW SA chce do końca tego roku podpisać umowę z bankami o finansowanie przedsięwzięcia, tak by prace mogły się rozpocząć w marcu 2009 r. – To pozwoli zakończyć budowę do 2011 roku – mówi Zofia Kwiatkowska.

Rząd wstępnie się zgodził, aby liczący prawie 106 km odcinek autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Świecka, czyli do granicy z Niemcami, powstał z betonu. – Sama budowa będzie droższa, ale potem mniej będzie kosztowała eksploatacja drogi – podkreśla Zofia Kwiatkowska, rzecznik Autostrady Wielkopolskiej.

Jak wyjaśnia Piotr Sarnowski z firmy Skanska, użycie betonu cementowego może podnieść koszty budowy nawet o 10 proc., dużo droższe dla wykonawcy będą również ewentualne błędy na etapie inwestycji. – Taka droga będzie jednak dużo trwalsza, a czas jej budowy w przypadku obu technologii jest porównywalny — dodaje.

Reklama
Biznes
UE i Chiny łagodzą napięcia handlowe. Szczyt klimatyczny bez udziału USA?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Biznes
ORLEN napędza transformację w Europie Centralnej
Biznes
Cyberatak na polskie biuro podróży. Wyciekły dane klientów
Biznes
Spotkanie Trump–Xi, ustawa schronowa a ceny mieszkań, auta w Polsce tanieją
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Biznes
Centra usług widzą szansę w rozwoju AI. Czas transformacji
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama