W tym roku w programach lojalnościowych będzie uczestniczyło tylko 26 proc. Polaków, podczas gdy jeszcze trzy lata temu odsetek wynosił 31 proc. Od tego czasu widać stałą tendencję spadku zainteresowania, choć jak podaje firma ARC Rynek i Opinia, jednocześnie rośnie liczba Polaków, którzy mieli kontakt z jakimkolwiek takim programem. W tym roku jest to już 66 proc. z nas i w porównaniu z 2007 r. ten poziom wzrósł o 1 pkt proc. ARC od lat monitorujące zainteresowanie Polaków programami lojalnościowymi sytuację na rynku określa wprost jako stagnację. – Od czterech lat na stałym poziomie utrzymuje się odsetek osób mających z nimi kontakt, ale widać też powolny spadek odsetka aktywnych uczestników – podaje ARC.

Do uczestnictwa Polaków motywują głównie korzyści materialne, jednak nie ma się co oszukiwać, że programy lojalnościowe dają takie możliwości. Żeby otrzymać jakąkolwiek wartościową nagrodę, najpierw na zakupy trzeba wydać minimum kilka lub nawet kilkanaście tysięcy złotych. Dlatego nie ma się co dziwić, że zainteresowanie tak ze strony klientów, jak i samych firm jest coraz mniejsze. Zwłaszcza że uruchomienie programu wiąże się ze sporymi nakładami, nawet do kilku procent przychodów.