Fala zwolnień u producentów samochodów i ich dostawców

W Polsce redukcje dotkną 9 tys. osób. Rządy Wielkiej Brytanii i Włoch będą dziś rozmawiać o wsparciu branży

Publikacja: 28.01.2009 04:26

Zwolnienia w motoryzacji w Polsce. Branża uzależniona jest od eksportu, głównie do Europy Zachodniej

Zwolnienia w motoryzacji w Polsce. Branża uzależniona jest od eksportu, głównie do Europy Zachodniej. W sytuacji, gdy sprzedaż w ostatnich miesiącach ubiegłego roku spadała tam w tempie dwucyfrowym, kurczyły się zamówienia i dla polskich zakładów. A to wymusza zwolnienia.

Foto: Rzeczpospolita

Coraz częściej firmy nie przedłużają umów z zatrudnianymi przez agencje pracy tymczasowej. Tak zrobiły m.in. częstochowski TRW, warszawska FSO, poznański VW czy gliwicki GM.

Zwolnienia są też wynikiem likwidacji zakładów pracy. Stało się tak m.in. z Remy Automotive Poland w Świdnicy (gdzie pracę straciło 230 osób) czy ISE Industries Poland (188 osób). Zdarzają się i upadłości na skutek bankructwa firm macierzystych, jak w przypadku RH Alurad Wheels Polska w Gorzycach.

– Pod koniec listopada pierwsze zapowiadane zwolnienia dotknęły ponad 2,2 tys. pracowników. Cztery tygodnie później szacunki wzrosły do 6 tys. redukowanych miejsc pracy. Teraz mówimy już o co najmniej 8,7 – 9 tys. osób – mówi Rafał Orłowski, analityk AutomotiveSuppliers.pl. Według szacunków AutomotiveSuppliers.pl na koniec III kwartału 2008 r. w branży motoryzacyjnej pracowało w Polsce ok. 195 tys. osób (łącznie z odlewniami czy producentami foteli).

Jednak zwolnienia nie są polską specjalnością. Sergio Marchionne, dyrektor generalny Fiata, ostrzegł, że istnieje realne ryzyko, iż pracę w motoryzacji we Włoszech straci 60 tys. osób. – Ze strony rządu oczekujemy interwencji dla całego sektora – oświadczył. Na dziś we Włoszech zaplanowano rozmowy przedstawicieli producentów, związków i rządu na temat ratowania motoryzacji.

Z kolei brytyjski minister ds. biznesu lord Mandelson ujawnił wczoraj szczegóły sięgającej 2 mld funtów pomocy dla branży. Będą to głównie gwarancje kredytowe. Skracanie czasu pracy i przestoje w fabrykach nie wystarczą bowiem, by obronić miejsca pracy. W ostatnich dniach Jaguar Land Rover poinformował o zwolnieniu 450 osób. Redukcje w fabryce Nissana w Sunderland sięgnęły 1,2 tys. osób. Dziś lord Mandelson ma rozmawiać z przedstawicielami branży o łatwiejszym dostępie do pożyczek.

Rafał Orłowski podkreśla, że większość firm z branży w Polsce robi wszystko, by ograniczać zwolnienia. Podaje przykład gliwickiego GM, gdzie skrócono czas pracy z trzech do dwóch zmian. W zakładach Kirchoff Polska skrócono zaś tydzień pracy z pięciu do czterech dni. Podobne rozwiązania GM zastosował w fabryce w Rosji. Wczoraj o planowanej na koniec lutego tygodniowej przerwie poinformowała także węgierska fabryka należąca do Audi.

– Nie mam wątpliwości, że w najbliższych tygodniach będą pojawiały się kolejne informacje o zwolnieniach – przyznaje Orłowski. Dodaje, że szefowie fabryk mówią o 20-, 30-proc. spadku zamówień. – Przestoje w fabrykach w Wielkiej Brytanii, Francji czy Czechach odczuwają polscy producenci podzespołów. Branża w Europie nie osiągnęła jeszcze dna. Dlatego szacowanie, ile jeszcze osób może stracić pracę, nie ma sensu – dodaje.

Coraz częściej firmy nie przedłużają umów z zatrudnianymi przez agencje pracy tymczasowej. Tak zrobiły m.in. częstochowski TRW, warszawska FSO, poznański VW czy gliwicki GM.

Zwolnienia są też wynikiem likwidacji zakładów pracy. Stało się tak m.in. z Remy Automotive Poland w Świdnicy (gdzie pracę straciło 230 osób) czy ISE Industries Poland (188 osób). Zdarzają się i upadłości na skutek bankructwa firm macierzystych, jak w przypadku RH Alurad Wheels Polska w Gorzycach.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Wspierają nas technologie, w tym AI
Biznes
Trzeba zadbać o kapitał intelektualny. Bez niego naukę i biznes czeka kryzys
Biznes
Polska walczy o pieniądze z Unii Europejskiej dla zbrojeniówki
Biznes
Nowe biliony dolarów w majątku miliarderów
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes
Literaci chcą swojego PISF-u. Zerowy VAT na książki? „Rynek pozostałby mętny”
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska