Powód to dramatycznie spadająca sprzedaż, która tylko w ostatnim kwartale zmniejszyła się o 20 proc. Zysk netto za ten okres spadł aż o 84 proc. – Sprzedaż jest mniejsza we wszystkich segmentach. A w tym kwartale nasze wyniki mogą być jeszcze gorsze – mówi Makoto Uenoyama, dyrektor z Panasonica.

W roku finansowym kończącym się w marcu strata koncernu sięgnie 4,2 mld dol. (380 mld jenów). Będzie to pierwszy ujemny roczny wynik zanotowany od sześciu lat. Wcześniej największy producent plazmowych telewizorów na świecie spodziewał się 30 mld jenów zysku netto.

[wyimek]4,2 mld dol. wyniesie tegoroczna strata koncernu Panasonic, pod kreską są też inni producenci elektroniki.[/wyimek]

Zatrudniający 300 tys. osób na całym świecie koncern do 2010 r. chce zwolnić 15 tys. z nich. Po połowie redukcje dotkną Japonii i reszty świata. Panasonic zamknie też 13 fabryk, z czego 14 leży poza Japonią. Koncern nie ma zakładów w Polsce, dlatego ewentualne redukcje w naszym kraju będą miały na pewno znacznie mniejszą skalę. Przez ostatni rok akcje Panasonica, który niedawno ogłosił przejęcie Sanyo, straciły już 54 proc.

Spadek sprzedaży sprzętu elektronicznego, zwłaszcza w USA i Azji, oraz, choć w nieco mniejszym stopniu, w Europie, dotyka wszystkich producentów elektroniki. Wcześniej o spodziewanych 2,9 mld dol. rocznej straty poinformowało Sony, które także chce zwolnić 16 tys. osób. Koreańskie LG z kolei tylko w czwartym kwartale ub.r. zanotowało stratę netto 489,5 mln dol. Koncern Hitachi będzie na minusie aż o 7,8 mld dol., musi też zwolnić 7 tys. pracowników.