Reklama

Lojalni klienci w Wielkiej Brytanii przepłacają rocznie 4 mld funtów. Nadzór rynku chce, by to się skończyło

Lojalny klient to skarb tylko w słowach. Faktycznie firmy ubezpieczeniowe czy telekomy „zdzierają” z lojalnych klientów dużo pieniędzy.

Aktualizacja: 19.12.2018 14:57 Publikacja: 19.12.2018 14:36

Lojalni klienci w Wielkiej Brytanii przepłacają rocznie 4 mld funtów. Nadzór rynku chce, by to się skończyło

Foto: 123rf.com

Brytyjski odpowiednik polskiego UOKiK, Competition and Markets Authotrity (CMA) przedłożył projekt radykalnej reformy funkcjonowania firm ubezpieczeniowych, telekomów i firm udzielających pożyczek hipotecznych. Plan reformy pojawił się wskutek dochodzenia, z którego wynika, że brytyjskie firmy „zdzierają” z lojalnych klientów 4 mld funtów rocznie jako „karę za lojalność”.

Z dochodzenia wynika, że konsumenci są wykorzystywani przez firmy. Szczególną uwagę nadzoru zwrócił fakt, że na ryzyko „kary za lojalność” szczególnie narażeni są konsumenci w podeszłym wieku oraz ci o niskich dochodach, to właśnie w nich praktyki firm uderzają najbardziej.

Czytaj także: Miliony aktywnych kart Moja Biedronka

Te praktyki, to – ciche podwyżki cen każdego roku, wysokie koszty rozwiązania umów, czasochłonne i skomplikowane procedury rozwiązywania umów i przechodzenia do nowych dostawców oraz wymaganie od konsumentów zgód na automatyczne odnawianie umów lub nie informowanie z odpowiednim wyprzedzeniem, że umowa automatycznie się przedłuży.

CMA zaleca organom regulacyjnym zwalczanie szkodliwych praktyk za pomocą uprawnień do egzekwowania prawa, określając zasady, którymi powinny kierować się przedsiębiorstwa, i zobowiązując firmy do rozliczania się z ich działań. Kolejnym działaniem powinno być wprowadzenie „ukierunkowanych pułapów cenowych”, które miałyby na celu ochronę przed najbardziej drastycznymi skutkami działań firm.

Reklama
Reklama

Wśród zaleceń znajduje się również sugestia, by nadzór rynku telekomunikacyjnego powstrzymał telekomy przed pobieraniem od klientów, którzy spłacili swoje urządzenia od pobierania takich samych opłat miesięcznych po zakończeniu umowy terminowej. Z kolei nadzór rynków finansowych powinien przyjrzeć się praktykom firm ubezpieczeniowych i być może rozważyć także interwencje cenowe.

- Wykryliśmy szereg problemów, które sprawiają, że ludzie czują się oszukani, zawiedzeni i sfrustrowani. Konsumenci nie powinni być nieustannie czujni i spędzać godzin na szukaniu lub negocjowaniu umów tylko po to, by uniknąć uwięzienia w złych kontraktach czy padnięcia ofiarą podstępnych podwyżek – mówił Andrea Coscelli, dyrektor generalny CMA, cytowany przez „The Guardian”.

Competition and Markets Authotrity dał organom nadzoru – Ofcom i Financial Conduct Authority – sześć miesięcy na dokonanie zmian. Dyrektor generalny CMA stwierdził, że regulatorzy rynku muszą zrobić wszystko, by zlikwidować karę za lojalność.

Dochodzenie CMA było efektem skargi organizacji Citizens Advice, która poskarżyła się na praktyki wielu firm.

Podobne działania przydałyby się w Polsce. Niemal każdy klient telekomu, banku czy firmy ubezpieczeniowej albo energetycznej był w sytuacji, w której atrakcyjne oferty przysługiwały nowym klientom. O ile w przypadku telekomów procedura zmiany operatora jest w Polsce już relatywnie prosta, o tyle zmiana banku (szczególnie w przypadku konieczności przeniesienia kredytu hipotecznego) może być już poważnym problemem.

Biznes
Od sukcesu Roomby do groźby bankructwa. iRobot zmienia właściciela
Biznes
Rekord zbrojeniówki, droższe paczki z Chin i hossa na GPW przed świętami
Biznes
Minister klimatu zmienia zdanie. Butelki zwrotne bez kaucji – browary świętują
Biznes
Nowa Dolina Krzemowa nad Zatoką Perską?
Biznes
Wojna o cyberustawę. Wicepremier Krzysztof Gawkowski ostrzega prezydenta
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama