Brytyjski odpowiednik polskiego UOKiK, Competition and Markets Authotrity (CMA) przedłożył projekt radykalnej reformy funkcjonowania firm ubezpieczeniowych, telekomów i firm udzielających pożyczek hipotecznych. Plan reformy pojawił się wskutek dochodzenia, z którego wynika, że brytyjskie firmy „zdzierają” z lojalnych klientów 4 mld funtów rocznie jako „karę za lojalność”.
Z dochodzenia wynika, że konsumenci są wykorzystywani przez firmy. Szczególną uwagę nadzoru zwrócił fakt, że na ryzyko „kary za lojalność” szczególnie narażeni są konsumenci w podeszłym wieku oraz ci o niskich dochodach, to właśnie w nich praktyki firm uderzają najbardziej.
Czytaj także: Miliony aktywnych kart Moja Biedronka
Te praktyki, to – ciche podwyżki cen każdego roku, wysokie koszty rozwiązania umów, czasochłonne i skomplikowane procedury rozwiązywania umów i przechodzenia do nowych dostawców oraz wymaganie od konsumentów zgód na automatyczne odnawianie umów lub nie informowanie z odpowiednim wyprzedzeniem, że umowa automatycznie się przedłuży.
CMA zaleca organom regulacyjnym zwalczanie szkodliwych praktyk za pomocą uprawnień do egzekwowania prawa, określając zasady, którymi powinny kierować się przedsiębiorstwa, i zobowiązując firmy do rozliczania się z ich działań. Kolejnym działaniem powinno być wprowadzenie „ukierunkowanych pułapów cenowych”, które miałyby na celu ochronę przed najbardziej drastycznymi skutkami działań firm.