Producenci w kolejce po pomoc

Koncerny z Detroit wciąż żądają gotówki. Ich europejscy czy japońscy konkurenci wolą gwarancje kredytowe

Publikacja: 07.03.2009 02:06

Dopłaty do wymiany aut to też forma pomocy producentom. Dzięki nim już w lutym odżył rynek samochodo

Dopłaty do wymiany aut to też forma pomocy producentom. Dzięki nim już w lutym odżył rynek samochodowy w Niemczech.

Foto: Rzeczpospolita

General Motors dostał do tej pory od amerykańskiego rządu 13,4 mld dolarów, a Chrysler – 4 mld. Ostatni koncern z tzw. wielkiej trójki z Detroit, czyli Ford, zrezygnował z podobnego zastrzyku gotówkowego. Producenci przetrwali, ale nie przestali straszyć bankructwem, jeśli w najbliższych miesiącach nie dostaną kolejnych kilkunastu miliardów dolarów.

Wytwórcy aut spoza Stanów Zjednoczonych poszli zupełnie inną drogą: – Trzeba wyraźnie rozdzielić to, co się dzieje w USA, od Europy czy Japonii – podkreśla Jakub Faryś, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. – Amerykańskie koncerny straszą rząd i dostają pieniądze. W Europie sytuacja na rynku też jest trudna, ale nikt nie wyciągał dotąd rąk po gotówkę z publicznej kasy – dodaje.

Istotnie, europejskie koncerny walczą raczej o odblokowanie finansowania kredytowego w czasach, gdy sytuacja w branży jest oceniana przez banki jako mniej pewna. – Proszą o gwarancje kredytowe, o pożyczki na pracę nad bardziej ekologicznymi modelami – mówi Faryś.

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA oblicza, że pomoc potrzebna dla fabryk na kontynencie powinna sięgać 40 mld euro. W tym jest już niemal pewne 6 mld euro pomocy rządu Francji dla PSA Peugeot Citroen oraz Renault. Ale też zapowiadane m.in. ok. 4 mld euro w Hiszpanii, ponad 3,5 mld euro w Szwecji czy równowartość ok. 2,5 mld euro w Wielkiej Brytanii. Do tego 7 mld euro, które Europejski Bank Inwestycyjny pożyczy koncernom (do połowy tego roku) na pracę nad bardziej ekologicznymi modelami.

Z pomocy nie rezygnują też japońscy producenci. Finansowe ramię koncernu Toyota chce pożyczyć 2 mld dolarów od zależnego od rządu Japan Bank for International Cooperation. Natychmiast o zamiarach wystąpienia o podobne pożyczki poinformowały Honda, Nissan i Mazda. Mają na to spore szanse – rząd w Tokio chce jeszcze w tym miesiącu pożyczyć 5 mld dolarów producentom działającym poza granicami Japonii.

O publiczne wsparcie na świecie występują przedstawiciele różnych branż, nie tylko motoryzacji czy banków. Wśród nich jest np. AEDE, hiszpańskie stowarzyszenie wydawców prasy. Chce ono, by rządowy plan wsparcia firm w czasach kryzysu rozszerzyć o pominiętych pierwotnie wydawców dzienników. Kilka tygodni temu rząd w Moskwie wsparł gotówką i rządowymi gwarancjami (łącznie ok. 7,5 mld dolarów) jeden z największych rosyjskich koncernów zbrojeniowych Rosetechnologie.

General Motors dostał do tej pory od amerykańskiego rządu 13,4 mld dolarów, a Chrysler – 4 mld. Ostatni koncern z tzw. wielkiej trójki z Detroit, czyli Ford, zrezygnował z podobnego zastrzyku gotówkowego. Producenci przetrwali, ale nie przestali straszyć bankructwem, jeśli w najbliższych miesiącach nie dostaną kolejnych kilkunastu miliardów dolarów.

Wytwórcy aut spoza Stanów Zjednoczonych poszli zupełnie inną drogą: – Trzeba wyraźnie rozdzielić to, co się dzieje w USA, od Europy czy Japonii – podkreśla Jakub Faryś, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. – Amerykańskie koncerny straszą rząd i dostają pieniądze. W Europie sytuacja na rynku też jest trudna, ale nikt nie wyciągał dotąd rąk po gotówkę z publicznej kasy – dodaje.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji