Reklama

Gazociąg Skanled wsparty unijnymi funduszami

Konsorcjum Skanled otrzymane od UE 150 mln euro w całości przeznaczy na budowę gazociągu, na którym skorzysta też Polska

Publikacja: 23.03.2009 01:19

Projekt Skanled umożliwiający import norweskiego gazu do Polski dzięki tranzytowi przez Danię znalazł się na liście przedsięwzięć, które dofinansuje Unia Europejska. Decyzję w tej sprawie podjęli w piątek przywódcy Wspólnoty na szczycie w Brukseli.

[wyimek]1,1 mld euro będzie kosztować budowa gazociągu Skanled, który ma być gotowy w 2013 roku[/wyimek]

– Chociaż były różne propozycje, to ostatecznie konsorcjum zdecydowało, że cała kwota zostanie przeznaczona bezpośrednio na budowę rurociągu – mówi Radosław Dudziński, wiceprezes PGNiG, które jest uczestnikiem konsorcjum.

Jego zdaniem dofinansowanie z Unii spowoduje, że już po oddaniu do użytku rurociągu, co planowane jest na 2013 r., opłaty za tranzyt surowca będą niższe, niż zakładano.

Konsorcjum planuje jesienią tego roku podjąć ostateczną decyzję o rozpoczęciu budowy. Skanled ma biec z norweskiego terminalu i wytwórni gazu w Karsto przez cieśniny Skagerrak i Kattegat do brzegów Szwecji oraz Danii. W tym tygodniu uczestnicy konsorcjum spotykają się, by ustalić, kiedy skierują do norweskiego Ministerstwa Ropy i Energetyki wniosek o wstępną zgodę na inwestycję.

Reklama
Reklama

Konsorcjum czeka na informacje od firmy Yara ASA, która ma być odbiorcą gazu ze Skanledu. Yara ma odbierać ok. 700 mln m sześc. gazu rocznie na potrzeby jednego ze swoich zakładów na południu Norwegii. Kilka dni temu pojawiła się informacja, że szefowie koncernu chcą zrezygnować z odbioru gazu ze Skanledu.

W inwestycję zaangażował się PGNiG (15 proc. udziałów), który chce słać do Polski gaz przez Danię. Zaplanowano bowiem budowę łącznika z Danii do okolic Niechorza. Jeśli uda się uruchomić obie inwestycje do 2013 r., to do Polski docierać będzie 2,5 – 3 mld m sześc. gazu rocznie.

Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama